kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۳
لاریجانی در همایش کشورهای دوست سوریه:

راه‌حل بحران سوریه از صندوق رأی می‌گذرد

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، دومین نشست روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه با حضور 30 کشور در تهران برگزار شد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح دیروز (یکشنبه) در سخنانی در نشست افتتاحیه این اجلاس که با حضور 30 کشور دوست سوریه برگزار شد گفت: یکی از اشتباهات بزرگ کشورهای غربی این بود که تصور می‌کردند با به هم ریختن وضعیت سوریه می‌توانند فرصتی ایجاد کنند که رژیم صهیونیستی بتواند تنفس کند، آنان هر نوع کمکی که می‌توانستند انجام دادند تا شرایط سوریه را به هم بریزند، در این سه سال شرایط سختی برای مردم سوریه گذشت ولی مردم این کشور ایستادگی و مقاومت کردند.
وی افزود: نشست تهران نشان‌دهنده اراده کشور‌ها برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه است، یکی از نمودهای دموکراسی در یک کشور، برگزاری انتخابات است، ما مبارزه با تروریسم در منطقه را از راه دموکراسی دنبال می‌کنیم نه از طریق ارسال سلاح، راه حل سیاسی باید از درون صندوق‌‌ها بیرون بیاید نه از اتاق‌های دربسته برخی کشورها.
ظریف: قدرت‌های خارجی توهمشان را کنار بگذارند
دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست صبح دیروز این اجلاس با بیان  این نکته که بحران سوریه وارد چهارمین سال خود شده، گفت: قدرت‌های خارجی باید توهم دستیابی به آرزوهای شخصی راهبردیشان از طریق نظامی در سوریه را کنار بگذارند و بپذیرند بحران سوریه هیچ راهی جز راه‌حل سیاسی مبتنی بر اراده و خواست مردم سوریه که از صندوق‌های رای نشان داده می‌شود، ندارد.
ظریف تصریح کرد: ایران آماده مشارکت در هر تلاش صادقانه برای حل بحران و کمک رسانی واقعی انساندوستانه به تمامی مردم سوریه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران امیدوار است گام‌های ضروری برای حل و فصل سیاسی بحران از جمله انجام گفت‌وگوهای فراگیر آشتی ملی بین دولت و مخالفان قانونی و تشکیل دولت وفاق ملی، بازگشت مهاجرین به موطن خود و تلاش همگانی برای بازسازی خرابی‌های گسترده در این کشور با کمک همه دوستان واقعی سوریه برداشته شود و در آینده نزدیک شاهد بازگشت ثبات، آرامش و شکوفایی به سوریه به عنوان عضو سربلند جبهه پایداری و مقاومت باشیم.
علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت:  دومین اجلاس مجالس کشورهای دوست سوریه با هدف حمایت از برقراری صلح و آرامش در کشور دوست و برادر سوریه در تهران برگزار می‌شود.  وی افزود: ما در اینجا گردهم آمدیم که به همه جهانیان اعلام کنیم، مخالف جنگ در سوریه هستیم و تاسف خود را از تصمیم آمریکا برای ارسال سلاح پیشرفته بیشتر و آموزش تروریست‌‌ها اعلام و آن را محکوم می‌کنیم.
عدنان محمود سفیر سوریه در تهران نیز در گفت‌وگو با  فارس در حاشیه دومین نشست دوستان سوریه در تهران، گفت  «فادیا دیب» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سوریه به نیابت از رئیس پارلمان این کشور از حاضران در نشست تهران برای حضور در سوریه همزمان با برگزاری انتخابات در این کشور به منظور مشاهده روند برگزاری انتخابات دعوت به عمل آورد.
وی افزود: اهمیت نشست دیروز (یک شنبه) در پیام‌هایی است که از سوی ۳۰ کشور شرکت‌کننده صادر شده است که از ملت سوریه در برگزاری انتخابات حمایت می‌کنند و از اینکه مردم از طریق صندوق رای بتوانند نظرشان را برای انتخاب رئیس جمهور کشورشان با آزادی و روند دموکراتیک بدون دخالت خارجی اعلام کنند، حمایت به عمل می‌آورند.
 دومین اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه  دیروز با حضور 30 کشور در تهران برگزار شد. روسیه، برزیل، عراق، ونزوئلا، افغانستان، نیکاراگوئه ،لبنان، بلاروس، الجزایر، کوبا، نیجریه و تاجیکستان تعدادی از کشورهای حاضر در این اجلاس بودند. پیشتر، نخستین دوره نشست اجلاس روسای کمیسیون‌های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه، اسفندماه سال گذشته با حضور 8 کشور در تهران برگزار شده بود.
در نشست عصر دومین اجلاس رؤسای کمیسیون سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه، روسای هیئت های پارلمانی برزیل، گینه، اوگاندا، فلیپین و کره شمالی به ایراد سخنرانی پرداختند.
با اعلام علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و رئیس این نشست و همچنین با تصویب بیانیه نهایی دومین نشست روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه پایان یافت.
دربیانیه پایانی این نشست، از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام حمایت و بر ضرورت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید شده است.
در خاتمه این اجلاس رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور تمامی هیئت های پارلمانی که در این نشست حضور داشتند و همه دست اندرکاران و رسانه های داخلی و خارجی قدردانی و تشکر کرد.