kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
وزیر نیرو خبر داد

کاهش میانگین بارندگی و پوشش برف در کشور

وزیر نیرو با اعلام اینکه میزان بارندگی در مقایسه با سال قبل 8 درصد کاهش یافته گفت: سطح پوشش برف کشور نیز در مقایسه با پارسال 53 درصد کاهش داشته است.

حمید چیت‌چیان با بیان اینکه در سال آبی جاری (اول مهر 92 تا پایان شهریور 93) با کاهش بارش روبرو هستیم اظهار کرد: از اول مهر پارسال تا 7 خرداد امسال در مجموع 208 میلیمتر بارندگی در کشور گزارش شده که نسبت به سال آبی گذشته 7 درصد و نسبت به طولانی مدت 8 درصد کاهش نشان می‌دهد.وی با اشاره به نصف شدن میزان آب‌های روان به نصف گفت: سطح پوشش برف در مقایسه با پارسال 53 درصد کاهش داشته است.
چیت‌چیان ادامه داد: در حال حاضر، علاوه بر حفر چاه‌های غیرقانونی در برخی چاه‌های مجاز نیز بیشتر از اندازه مندرج در پروانه برداشت می‌شود.
وزیر نیرو با بیان اینکه به منظور کنترل این موارد، نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی را آغاز کردیم گفت: در کنار کنترل، روش‌های تشویقی از جمله تخفیف در هزینه‌های جاری کشاورزان در نظر گرفته شده است.وی با تاکید بر اینکه با صرفه‌جویی 20 درصدی می‌توان از جیره‌بندی آب جلوگیری کرد ادامه داد: منابع آبی کشور کاهش قابل توجهی داشته است. تدابیر لازم برای کاهش مصرف در همه ارگان‌ها و نهادهای دولتی در نظر گرفته شده که با ابلاغ دولت به نهادهای وابسته در حال اجرا است.
وزیر نیرو تصریح کرد: انتظار همکاری مردم را در کاهش مصرف آب داریم تا از جیره‌بندی جلوگیری شود. وی رکن اساسی در جیره‌بندی آب در کشور را همکاری مردم برشمرد و افزود: در صورت کاهش 20 درصدی مصرف آب، بدون قطعی آب و بدون جیره‌بندی تابستان را سپری خواهیم کرد.