kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
یزدی‌ها صرفه‌جویی کنند

احتمال جیره‌بندی آب در تابستان

بحران آب در یزد به دلیل کاهش شدید منابع و محدودیت‌های آبی فراتر از صرفه‌جویی است و در صورت بی‌توجهی به میزان مصرف آب توسط شهروندان، احتمال جیره‌بندی آب در تابستان پیش رو وجود دارد.
یزد-خبرنگار کیهان:

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اعلام این خبر و با اشاره به کاهش بارندگی‌های استان در سال آبی جاری گفت: میزان بارندگی امسال شهر یزد 35 میلی‌متر و میانگین بارندگی استان حدود 80 میلی‌متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته 30درصد و در مقایسه با میانگین سالانه 12درصد کاهش داشته است. حسین غفوری افزود: در حال حاضر 3600 حلقه چاه کشاورزی در استان فعال است و سالانه از سفره‌های آب زیرزمینی استان 1200 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود و به دلیل همین برداشت بی‌رویه از سفره‌ها، با بیلان منفی 300 میلیون مترمکعب مواجه هستیم. وی تصریح کرد: اگر در مصرف و برداشت آب صرفه‌جویی مناسبی صورت نگیرد در آینده نزدیک سفره‌های آب زیرزمینی یزد با مشکل کمی و کیفی آب مواجه خواهد شد و این در حالی است که کیفیت آب چاه‌های استان از نظر سختی آب شرایط مناسبی ندارند.
غفوری با اشاره به اینکه سختی استاندارد برای مصرف آب آشامیدنی 1200 است، اعلام کرد: وضعیت برخی از منابع زیرزمینی استان به خصوص در شهرستان اردکان به حدی است که این سختی به 7هزار نیز رسیده است.