مقاومت در فضای مجازی
توهین به جانبازان روی پرده سینما
آنچه در پی میآید، یادداشت رضا محبی مجد از جانبازان قطع نخاعی دوران دفاع
مقدس درباره فیلم «هزارپا» است که در پایگاه خبری «فاش نیوز» منتشر شده:
فیلم هزارپا ساخته ابوالحسن داودی در نظر دارد تا فضای سالهای دهه شصت را به نمایش گذارد. نکات مورد توجه در فیلم هزارپا به این شرح است:
1- رضا که یک پایش را از زیر زانو در تصادف از دست داده به همراه منصور یک خلافکار همه فن حریف است. از طرفی یک جیببر، کیف قاپ و سارق ویلچرهای بهزیستی بوده و از سوی دیگر ضمن کمک به سازنده مشروبات الکلی، ساقی و مصرفکننده نیز هست.
2- رضا بارها و بارها به بهانه قطع پا با ایجاد تصادفهای ساختگی از بیمه خسارت و دیه دریافت کرده و به همین دلیل به هزارپا مشهور شده است.
3-دکتر الهام عباسی که خواهر شهید بوده و مسئول آسایشگاه جانبازان بصیر، قطع عضو و شیمیایی است، نذر کرده با یک جانباز ازدواج کند. او در این فیلم بدحجاب بوده و وضعیت ظاهری او اصلاً با فرهنگ خانواده شهداء و حال و هوای زمان دفاع مقدس و محیط آسایشگاهها تناسبی ندارد و غیرواقعی و تصنعی است.
4-رضا که متوجه نذر الهام شده در دو سوم فیلم سعی دارد با ظاهرسازی و سوءاستفاده از معلولیتش، خود را اهل جبهه و جنگ و به عنوان جانباز معرفی کرده تا از طریق ازدواج با وی، اموال پدر ثروتمند او را صاحب شود.
5- وابستگی آسایشگاه به بنیاد شهید در فیلم کاملاً واضح است. ویلچرهای مورد استفاده جانبازان آسایشگاه نیز متعلق به معلولین یک مرکز دیگر بوده که توسط رضا دزدیده شده و به عنوان امور خیریه تقدیم جانبازان این آسایشگاه گردیده است.
6- تصویری که از جانبازان آسایشگاه در این فیلم ارائه شده آن است که این برادران عمدتاً در حال دود کردن سیگار و ایجاد مزاحمت برای کارکنان آن مرکز و جاسازی سیگارها در محیط آسایشگاه و آواز خواندن و رقصیدن بوده و هنگام حضور مدیر آسایشگاه نیز به دروغ خود را در حال دعا و راز و نیاز با خدا نشان میدهند.
7- جانبازان بستری در آسایشگاه به اندازه منافقینِ نشان داده شده در این فیلم یا شاید هم بیشتر مایه تمسخر و خنده هستند که به نوعی یکسانسازی چهره جلّاد و جانباز را تداعی میکند.
8-حرفهای رکیک و شوخیهای جنسی و ضربه به شرمگاه و... در این فیلم به وفور وجود دارد و موجبات خجالت افرادی را که به همراه خانواده و مخصوصاً کودکان به تماشای فیلم آمدهاند، بوجود میآورد.
9- قصور ناظران وزارت ارشاد و آنها که مجوز اکران فیلم هزارپا را صادر کردهاند مشهود بوده و گناه آنان کمتر از کارگردان فیلم نیست.
10- از حوزه هنری هم بعید بود که اقدام به اکران این فیلم در بعضی سینماهای متعلق به خود (مانند سینما بهمن تهران، سینماهای ایران و سعدی شیراز، سینماهای قدس و فلسطین همدان و سینماهای سپاهان و فلسطین و پردیس سینمائی چهارباغ اصفهان) نماید که شایسته است موضوع توسط رئیس جوان سازمان تبلیغات اسلامی مورد رسیدگی قرار گیرد.
11- با تأسف فراوان، مسئولان ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال چنین اهانت آشکاری در فیلم هزارپا به جانبازان و خانواده ایثارگران مانند موارد قبلی سکوت اختیار کرده و دم برنمیآورند. لازمالذکر است حراست از فرهنگ ایثار و شهادت و جایگاه ارزشی جانبازان دفاع مقدس از وظایف بنیاد بوده که مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته است.
فیلم هزارپا ساخته ابوالحسن داودی در نظر دارد تا فضای سالهای دهه شصت را به نمایش گذارد. نکات مورد توجه در فیلم هزارپا به این شرح است:
1- رضا که یک پایش را از زیر زانو در تصادف از دست داده به همراه منصور یک خلافکار همه فن حریف است. از طرفی یک جیببر، کیف قاپ و سارق ویلچرهای بهزیستی بوده و از سوی دیگر ضمن کمک به سازنده مشروبات الکلی، ساقی و مصرفکننده نیز هست.
2- رضا بارها و بارها به بهانه قطع پا با ایجاد تصادفهای ساختگی از بیمه خسارت و دیه دریافت کرده و به همین دلیل به هزارپا مشهور شده است.
3-دکتر الهام عباسی که خواهر شهید بوده و مسئول آسایشگاه جانبازان بصیر، قطع عضو و شیمیایی است، نذر کرده با یک جانباز ازدواج کند. او در این فیلم بدحجاب بوده و وضعیت ظاهری او اصلاً با فرهنگ خانواده شهداء و حال و هوای زمان دفاع مقدس و محیط آسایشگاهها تناسبی ندارد و غیرواقعی و تصنعی است.
4-رضا که متوجه نذر الهام شده در دو سوم فیلم سعی دارد با ظاهرسازی و سوءاستفاده از معلولیتش، خود را اهل جبهه و جنگ و به عنوان جانباز معرفی کرده تا از طریق ازدواج با وی، اموال پدر ثروتمند او را صاحب شود.
5- وابستگی آسایشگاه به بنیاد شهید در فیلم کاملاً واضح است. ویلچرهای مورد استفاده جانبازان آسایشگاه نیز متعلق به معلولین یک مرکز دیگر بوده که توسط رضا دزدیده شده و به عنوان امور خیریه تقدیم جانبازان این آسایشگاه گردیده است.
6- تصویری که از جانبازان آسایشگاه در این فیلم ارائه شده آن است که این برادران عمدتاً در حال دود کردن سیگار و ایجاد مزاحمت برای کارکنان آن مرکز و جاسازی سیگارها در محیط آسایشگاه و آواز خواندن و رقصیدن بوده و هنگام حضور مدیر آسایشگاه نیز به دروغ خود را در حال دعا و راز و نیاز با خدا نشان میدهند.
7- جانبازان بستری در آسایشگاه به اندازه منافقینِ نشان داده شده در این فیلم یا شاید هم بیشتر مایه تمسخر و خنده هستند که به نوعی یکسانسازی چهره جلّاد و جانباز را تداعی میکند.
8-حرفهای رکیک و شوخیهای جنسی و ضربه به شرمگاه و... در این فیلم به وفور وجود دارد و موجبات خجالت افرادی را که به همراه خانواده و مخصوصاً کودکان به تماشای فیلم آمدهاند، بوجود میآورد.
9- قصور ناظران وزارت ارشاد و آنها که مجوز اکران فیلم هزارپا را صادر کردهاند مشهود بوده و گناه آنان کمتر از کارگردان فیلم نیست.
10- از حوزه هنری هم بعید بود که اقدام به اکران این فیلم در بعضی سینماهای متعلق به خود (مانند سینما بهمن تهران، سینماهای ایران و سعدی شیراز، سینماهای قدس و فلسطین همدان و سینماهای سپاهان و فلسطین و پردیس سینمائی چهارباغ اصفهان) نماید که شایسته است موضوع توسط رئیس جوان سازمان تبلیغات اسلامی مورد رسیدگی قرار گیرد.
11- با تأسف فراوان، مسئولان ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال چنین اهانت آشکاری در فیلم هزارپا به جانبازان و خانواده ایثارگران مانند موارد قبلی سکوت اختیار کرده و دم برنمیآورند. لازمالذکر است حراست از فرهنگ ایثار و شهادت و جایگاه ارزشی جانبازان دفاع مقدس از وظایف بنیاد بوده که مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته است.