kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
معاون وزیر راه:

خودروسازان اجازه کاهش قیمت خودرو را نمی‎دهند

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: رایزنی خودروسازها اجازه اعمال و تصویب مقررات و قانون در رابطه با کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی‌دهند.




مهرداد تقی‌زاده در رادیو گفت‌وگو درخصوص مشکلات رانندگان کامیون‌ها، اظهار کرد: یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است که از سایر کشورها بسیار گران‌تر بوده و باعث می‌شود قیمت تمام‌شده حمل کالا افزایش یابد، ضمن اینکه راننده با کرایه‌های حمل فعلی نمی‌تواند هزینه خرید کامیون را در طول چند سال سرشکن کند. همچنین رانندگان در حال حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.
وی به بیان راه‌حل این مشکل پرداخت و افزود: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه خودروهای سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه‌ها و حتی بزرگ‌راه‌های درون‌شهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی‌تر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیری‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی برای استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت عنوان کرد: ما به‌دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز شده است. خودروسازها نیز رایزنی زیادی دارند و نمی‌گذارند مقررات مربوطه تصویب شود، حتی به‌راحتی مسئولان را تغییر می‌دهند، در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبه‌رو شده است.
توقف عرضه خودروهای داخلی
گفتنی است رئیس ‌اتحادیه فروشندگان خودرو هم از توقف مجدد خودرو داخلی به بازار از سوی شرکتهای تولید‌کننده خودرو خبر داد.
به گزارش صداوسیما، سعید موتمنی با‌اشاره به اینکه بازار خودرو به آرامش نسبی رسیده بود گفت: با اظهار نظر درخصوص آزادسازی قیمت خودروها و حضور نداشتن شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان، شرکت‌های خودروسازی عرضه را متوقف کردند که این اقدام، قیمت‌ها را افزایش داده است.وی با ‌اشاره به افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو داخلی در یک هفته گذشته گفت: هم اکنون اختلاف قیمت خودروهای زیر ۳۰ میلیون تومان در کارخانه و بازار به ۵ تا ۸ میلیون تومان، خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان­ به ۱۵ تا ۲۰ و خودروهای ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان به ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو، انحصار موجود در بازار خودرو را مانع قیمت گذاری مناسب آن دانست و ادامه داد: باید برعملکرد شرکت‌های تولید‌کننده خودرو نظارت وجود داشته باشد اما در حال حاضر اینگونه نیست.