kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳

بایدهای شبکه‌های برون‌مرزی در شکستن انحصار رسانه‌ای غرب

زهرا صلواتی

شکستن انحصار رسانه‌های غربی، عبری و عربی معاند، یکی از اهداف راه‌اندازی شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیماست. ازجمله شبکه پرس‌تی‌وی که مانند پلی است میان فرهنگ‌های مختلف و ملل دنیا. این شبکه با پخش میزگردها و گفت‌و‌گوها، تحلیلی درست از رویدادها و اتفاقاتی که در جای جای دنیا رخ می‌دهد، ارائه کرده و توانسته مخاطبان بسیاری از کشورهای مختلف را جذب کند.
 پرس‌تی‌وی در رقابت شدید رسانه‌ای که در جهان حکم‌فرماست با هجمه‌ها و شایعاتی که درباره ایران توسط رسانه‌های غربی و معاند شنیده می‌شود، مقابله می‌کند و با تولید برنامه‌هایی مبتنی بر واقعیت از ایران و ایرانی، ذهنیت‌های نادرست را تغییر می‌دهد. توریست‌هایی که به ایران سفر کرده‌اند و کشورمان را از نزدیک دیده‌اند متذکر می‌شوند که تمامی چیزهایی که از ایران شنیده‌اند مانند کشوری عقب‌مانده و به دور از تمدن، جنگ‌زده و فقیر نادرست و دروغی بیش نبوده و وجود رسانه‌ای که بتواند مهر باطلی بر این ادعا‌ها بزند ضروری است.
پخش برنامه‌هایی که فرهنگ و بناهای تاریخی و اماکن دیدنی بی‌نظیر و منحصر به فرد این سرزمین کهن را به مخاطبان خارجی خود نشان دهد از کارهای مهم پرس‌تی‌وی است که البته جای کار بیشتری دارد. پرداختن به مسئله فلسطین، ارائه اطلاعات واقعی از رویدادهایی که در یمن اتفاق می‌افتد، نژادپرستی در کشورهای غربی و جنگ‌افروزی عربستان از جمله مسائلی است که معمولا در رسانه‌های غربی سانسور می‌شوند و باید هر چه بیشتر در دستور کار پرس‌تی‌وی قرار گیرد.
  اگر به فعالیت چند ساله این شبکه نگاه کنیم و به سنگ‌اندازی‌هایی که رسانه‌های معاند داشته‌اند توجه کنیم می‌بینیم که موفقیت و تاثیرگذاری آن سبب شده تا از دیده شدنش جلوگیری و در مقاطعی حتی فرکانس آن در ماهواره‌های جهانی حذف شود چرا که آنها نمی‌خواهند صدایی به غیر از آنچه خودشان می‌گویند به گوش جهانیان برسد.
  باید از تمامی مستندسازان خبره ایرانی و بین‌المللی در ساخت برنامه‌ها کمک گرفت تا سطح نفوذ شبکه بالا برود. همچنین باید برای خبرهایی که خوانش می‌شود از گویندگان مسلط استفاده کرد و تحلیل‌های کارشناسانه بر آن خبرها رفت تا تاثیرگذاری و جذب مخاطب بیشتر شود. برای این که پرس‌تی‌وی بتواند جای بیشتری در بین مخاطبان خود باز کند باید ارتباط خود را با آن‌ها بیشتر کند؛ البته ارتباطی تعاملی و از نظرات و ایده‌های آن‌ها در بالا بردن سطح کیفیت برنامه‌های خود بهره بگیرد. اما با همه پیش گفته‌ها، نگاهی گذرا به جایگاه پرس‌تی‌وی کافی است تا اذعان کنیم در طول یازده سالی که از فعالیت پرس‌تی‌وی می‌گذرد، این شبکه با توجه به امکانات و داشته‌های خود عملکرد موفقی داشته است.