kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

وضعیت موجود دستپخت مدعیان اصلاحات است فرار نکنند پاسخگو باشند!

مدعیان اصلاحات در به وجود آمدن وضعیت فعلی و مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی نقش فعالی داشته و همچنان دارند. در روزها و ماه‌های گذشته با مشخص شدن نشانه‌ها و شکست سیاست‌ها، خود را به کناری کشیده و سعی دارند حساب و سفره خود را از دولت جدا سازند. درواقع وضعیت موجود دستپخت اصلاح‌طلبان بوده و آنان بایستی به جای فرار به جلو و ارائه راهکار برای این وضع، پاسخگوی نقش خود باشند.
سرویس سیاسی -

در روزهای گذشته مدعیان اصلاحات و بخصوص رئیس‌دولت اصلاحات به میانه میدان آمده و برای نجات خود به انتقاد از دولت و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات عدیده اقتصادی موجود پرداخته‌اند بی‌آنکه بگویند این مشکلات ناشی از حمایت‌ها و حضور تفکر جریان آنان در بدنه دولت بوده و امروز به جای آنکه این‌اشخاص، جریان‌ها و گروه‌ها لاف ارائه راهکار بزنند، بایستی ضمن عذرخواهی، پاسخگوی نقش خود باشند.
به عنوان نمونه رئیس‌ دولت اصلاحات در دیدار اخیر خود با نمایندگان ادوار مجلس با تأکید بر اینکه «مشکلات اقتصادی ما ریشه‌های تاریخی دارد که‌اشکالات ساختاری و عملکردی هم بر آن افزوده است» اظهار کرد: این مشکلات را باید جدی بگیریم چون واقعاً امنیت و آرامش زندگی مردم را از میان برده است و بخش‌های بسیار گسترده‌ای از مردم امروز از مشکلات نفس‌گیر اقتصادی به‌تنگ آمده‌اند. با وجود تمام اقدامات دولت آقای روحانی، وضعیت اقتصادی در جامعه ما وخیم‌ و بحرانی‌ است.
وی با ‌اشاره به بی‌اعتمادی موجود افزوده است: تداوم این بی‌اعتمادی امید را از میان خواهد برد و در نبود امید، هر چه امکانات داشته باشید، نخواهید توانست از آن بهره بگیرید. ایران از ابتدای انقلاب تا به امروز انواع مشکلات را تجربه کرده، اما هرگز با بی‌اعتمادی گسترده مواجه نبوده‌ایم و اعتماد مردم و مسئولان به هم کارساز بود، وگرنه در جنگ نمی‌توانستیم دوام بیاوریم. این اعتماد امروز لطمه دیده و باید چاره‌ای اندیشید و در این مقطع نقش اصلاح‌طلبان کلیدی است و باید با ایثار و فداکاری و برای پیشرفت مردم و کشور و حل مشکلات از هیچ کوششی فروگذار نکنند.
رئیس ‌دولت اصلاحات به مشکلات موجود‌اشاره و در فرار به جلو این مشکلات را دارای ریشه تاریخی خوانده است و با این وجود بی‌اعتمادی کنونی به دولت را یک بی‌اعتمادی بی‌سابقه خوانده که هرگز هیچ یک از دولت‌ها با این حجم از بی‌اعتمادی روبرو نبوده‌اند، خاتمی در ادامه نقش اصلاح‌طلبان در این مرحله را کلیدی خوانده است بی‌آنکه به نقش خود در به وجود آمدن وضعیت کنونی کوچک ترین‌اشاره‌ای داشته باشد.
این دولت گیج و کرخت
مال ما نیست!
دیگر مدعیان اصلاحات نیز این روزها حال و روز خوشی ندارند، «سعید حجاریان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با روزنامه شرق دولت را در وضعیت تعلیق در تعلیق دانسته و اظهار داشته است: دولت گیج و کرخت است و می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی دولت ما نیست.
از سوی دیگر گروهی از مدعیان اصلاحات از جمله بهزاد نبوي، محمد سلامتي، محسن آرمين، مصطفي تاجزاده، فيض‌الله عرب‌سرخي، محمد کيانوش‌راد، عبدالله ناصري، جواد امام، صادق نوروزي، علي باقري و... با صدور بيانيه‌اي ضمن مروري بر وضع موجود به ارائه راهکارهايي براي برون‌رفت کشور از شرايط موجود پرداخته اند!
در بخش‌هایی از متن این بیانیه با طرح اين سؤال که «چه بايد کرد؟» خاطرنشان شده است: امروز کشور و جامعه با مشکلاتي مواجه است، که هيچ دولت و حزب و جريان و جناح و جبهه‌اي به‌تنهايي قادر به حل آنها نيست. حل مشکلات ملي نيازمند نگاه و رويکرد ملي است و نمي‌توان با رويکردهاي حزبي و جناحي به توفيق در اين مسير اميد بست. در اين ميان آنچه موجب اميدواري است هم‌گرايي و وحدت نظر بخش وسيعي از نيروهاي سياسي و اجتماعي از اصلاح‌طلبان گرفته تا اعتداليون و اصولگرايان معتدل (که بخش وسيعي از اين طيف را تشکيل مي‌دهند) و تا همه نيروهاي منتقد معتقد به استقلال، تماميت ارضي کشور و روش‌هاي مسالمت‌آميز و قانوني در ارزيابي وضعيت بحراني کنوني و ضرورت گفت‌وگو و همبستگي ملي براي عبور از آن است.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: از اين‌رو در صورت رهايي از مجاملات و بده‌بستان‌هاي موجود در سطح مناسبات قدرت مي‌توان به همگرايي و وحدت نظر نيروهاي سياسي و اجتماعي بر سر راه‌هاي برون‌رفت از وضعيت بحران‌خيز کنوني اميدوار بود. يکي از لوازم چنين رويکردي، نگاه به آينده به‌جاي ماندن در گذشته و منازعه و مناقشه بر سر شناسايي و محاکمه مقصر و نيز اجتناب اکيد از درگيري‌هاي جنجال‌برانگيز جناحي و گروهي است که نتيجه آن عمده ‌شدن مسائل فرعي و غفلت از مشکلات اصلي جامعه و کشور است.
حرف‌هایی که زده بودید را
این بار هم تَکرار کنید!
اشخاص و جریاناتی که نامشان برده شد از جمله رئیس‌ دولت اصلاحات سخنان دیروز خود را فراموش کرده‌اند، روزی که آنان برای پیروزی فرد و جریانی در انتخابات بیانیه‌های پر از تَکرار منتشر و از مردم خواسته بودند به آنچه آنان می‌گویند رای دهند.
24 اردیبهشت سال گذشته خاتمی با انتشار پیغامی ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، بر حمایت خود از روحانی در انتخابات تاکید کرده و از مردم ایران خواست که دوباره به روحانی رای بدهند.
رئیس‌دولت اصلاحات در این پیام تصریح کرده بود: «این بار این شمایید که باید تکرار کنید، تکرار رای به روحانی عزیز برای تقویت امید به آینده‌ای بهتر.»
خاتمی در این پیام ضمن ستایش از دولت برای موفقیت در آنچه که او کنترل تورم خوانده بود، اظهار امیدواری کرده بود که روحانی در صورت انتخاب مجدد بتواند مشکل رکود در اقتصاد ایران را نیز برطرف کند.
وی پیش‌بینی کرده بود که در صورت پیروزی دوباره روحانی «دولت روحانی و کابینه آینده او منسجم‌تر و کارآمدتر و همسوتر با شعارهای او و خواست ملت تشکیل خواهد شد.»
البته این تنها رئیس‌ دولت اصلاحات نبود که به حمایت از روحانی و درخواست از مردم برای رای مجدد به وی پرداخته بود که دیگر مدعیان اصلاحات نیز در چنین موقعیتی بوده‌اند.
به عنوان نمونه جناح اصلاح‌طلبان ایران، مجمع روحانیون مبارز، حزب اعتدال و توسعه، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، حزب اراده ملت ایران، نهضت آزادی، شورای هماهنگی اصلاحات، حزب اسلامی کار، خانه کارگر، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و...از تشکل‌ها و احزاب نزدیک به جریان اصلاحات در انتخابات 29 اردیبهشت 1396 طی بیانیه‌هایی از روحانی حمایت کرده بودند.
از شخصیت‌های مدعی اصلاحات نیز به افرادی از جمله صادق زیباکلام، غلامحسین کرباسچی، سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده، فاطمه دانشور، محسن هاشمی، زهرا ‌اشراقی، مصطفی ملکیان، عمادالدین باقی، احمد حکیمی‌پور، محمدرضا خاتمی، علی شکوری راد، فائزه هاشمی، فاطمه راکعی، شهربانوی امانی، محسن رهامی، سهیلا جلودارزاده، رسول منتجب‌نیا، حمیدرضا جلایی‌پور، عبدالله نوری، مصطفی معین، حسین کمالی و ... می‌توان ‌اشاره کرد که در جریان انتخابات با ورود به میانه میدان از روحانی حمایت و آینده‌ای درخشان برای ملت ایران در صورت پیروزی وی را تصویر گر شدند.
به عنوان نمونه علی شکوری‌راد در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «دولت روحانی در آستانه جهش اقتصادی است و به همین دلیل کسانی که منفعت ملی را درنظر می‌گیرند باید به این فکر بکنند که این دولت ادامه پیدا بکند.»
حمیدرضا جلایی‌پور نیز اظهار داشته بود: «به یاد دارم قبل از انتخابات ۹۲ که می‌خواستم جاروبرقی خانه را عوض کنم فروشنده موقع قیمت دادن به دنبال قیمت دلار در بازار بود. ولی الان می‌توانید بروید و خرید کنید.»
مصطفی تاجزاده نیز گفته بود: «اگر نرخ دلار با همان رشد ۴۰۰ درصدی زمان احمدی‌نژاد افزایش می‌یافت هر دلار الان ۱۲هزار تومان بود و سکه سه چهار میلیون تومان شده بود.»
به جای فرار به جلو
پاسخگو باشید!
چنانچه ذکر آن رفت اصلاح‌طلبان در روزهای گذشته سفره خود را از دولت جدا کرده و خود را در موقعیت حل‌کننده مشکلات با ارائه راهکارهایی که در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های آنان ذکر شده است قرار داده‌اند.
سخن اینجا است که مدعیان اصلاحات بایستی به سخنان و مواضع یک سال پیش خود مروری مجدد کرده و به جای فرار به جلو ضمن پوزش و عذرخواهی از ملت که با تخریب رقیب و همچنین ارائه تصویری غیرواقعی از آینده زمینه‌ساز رای به نامزد مطلوب خود شده‌اند در پیشگاه ملت پاسخگو باشند.
اصلاح‌طلبان می‌گویند دولت روحانی دولت ما نیست ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مدیران میانی و سطح بالا در دولت کنونی از جریان اصلاحات انتخاب شده‌اند و در نتیجه این جریان نقش اصلی در وضعیت کنونی داشته و دارد.
از این روی می‌توان گفت که مدعیان اصلاحات بایستی به جای فرار به جلو پاسخگوی نقش خود در به وجود آمدن وضعیت کنونی باشند، وضعیتی که به گفته رئیس‌دولت اصلاحات بی‌اعتمادی بی‌سابقه‌ای را به دولت به وجود آورده است.