kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۳۸۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸

استاد دانشگاه آمریکایی: تهدیدات FATF باج‌خواهی آمریکا از ایران است

یک استاد دانشگاه آمریکایی پیوستن ایران به «کارگروه ویژه اقدام مالی» (FATF) را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و دلایلی را در این مورد ارائه کرد.



«جیمز پتراس»، استاد بازنشسته جامعه‌شناسی در دانشگاه «بینگامتون، نیویورک» تهدیدهای FATF را «نوعی باج‌خواهی» توصیف کرد و گفت : «پر واضح است که این اتهامات و تهدیدها نوعی باج‌خواهی برای هماهنگ‌ شدن با سیاست‌های آمریکا و پرونده‌سازی علیه قوانین مالی ایران هستند تا تحریم‌های مالی وضع کرده و مبادلات بین ایران و بانک‌های مختلف در اروپا، آسیا و جاهای دیگر را قطع کنند.»
«جیمز پتراس» که یکی از حیطه‌های پژوهش‌هایش مستند کردن حمایت‌های کشورهای غربی از تروریسم است، در این مصاحبه ادعاهای FATF درباره مبارزه با «تأمین مالی تروریسم» یا «پولشویی» را رد کرد.
وی گفت: «بگذارید در این مورد شفاف باشیم. اگر FATF درباره مبارزه با پولشویی جدی بود، این کار را با مواردی که بیخ گوش خودش جریان دارند آغاز می‌کرد. آنها موضوع تأمین مالی تروریسم را مطرح می‌کنند. بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مالی تروریسم در سوریه امروز ایالات متحده و اتحادیه اروپا است که از 2011 به تروریسم دامن زده‌اند.»
این استاد دانشگاه آمریکایی در ادامه تأکید کرد: «بنابراین، باز هم می‌گویم اگر FATF جدیت داشت، کار را با مقابله با بزرگ‌ترین مشکلات آغاز می‌کرد و بزرگ‌ترین مشکلات امروز در آمریکا و لندن قرار دارند.»
«پتراس» گفت: «اتحادیه اروپا می‌خواهد از حکمرانی ترامپ تبعیت کند. اگر ایران درخواست اتحادیه اروپا را رد کند و به FATF ملحق نشود خواهند گفت که ایران به توافق هسته‌ای پایبند نیست و سرانجام از آن خارج می‌شوند.»
استاد دانشگاه آمریکایی در گفت‌و‌گو با تسنیم تأکید کرد: «این، نوعی تبعیت مخفیانه از ترامپ است و نه از توافق هسته‌ای. پیوستن به FATF در این مقطع زمانی، تحت این شرایط و تحت چنین شرایط حاکمیتی بسیار خطرناک خواهد بود.»