kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت

آغاز عملیات اجرایی سه طرح صنعتی در کردستان





 عملیات اجرایی طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور یاسوکند بیجار، طرح تولید گندله آهن در قروه و کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب‌آهن (فولاد گستر الماس) سقز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
 این کارخانه‌ها به ظرفیت تولید سالانه حدود سه میلیون و 400 هزار تن با پیش‌بینی 21 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی و فراهم کردن زمینه‌ اشتغال مستقیم یک هزار و 550 نفر در این شهرستان‌ها احداث و پیش‌بینی می‌شود پس از بهره‌برداری از فروش خام حدود سه میلیون و 400 هزار تن مواد معدنی جلوگیری شود.
کارخانه‌های تولید گندله آهن شرکت صبانور در بیجار و شرکت صنایع فولاد کردستان در قروه هر کدام با ظرفیت اسمی سالانه یک میلیون تن گندله آهن (مواد اولیه تولید آهن اسفنجی) با پیش‌بینی 200 شغل مستقیم و سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع با 12 هزار متر مربع زیربنا احداث می‌شود.
طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور یاسوکند بیجار با ظرفیت اسمی یک میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت 7 هکتار و زیربنای 12 هزار متر مربع ساخته می‌شود.
این پروژه که محصولات آن در تولید مواد اولیه تولید آهن اسفنجی کاربرد دارد در زمان بهره‌برداری کامل برای 200 نفر ‌اشتغال ایجاد می‌کند.
برای احداث این طرح در مجموع 3 هزار میلیارد ریال (687 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و 15/9 میلیون دلار سرمایه ارزی) هزینه می‌شود و قرار است تا سال 1399 راه‌اندازی شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی این طرح صنعتی گفت:  در زنجیره فولاد کردستان باید قدم‌های مهم و اساسی برای تولید محصول نهایی و ارزش افزوده و ایجاد شغل برداشته شود.
محمد شریعتمداری همچنین به موضوع تامین آب برای زنجیره فولاد‌ اشاره کرد و یادآور شد: درخصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در کردستان کلنگ زنی نمی‌کردم.
وی اضافه کرد: کردستان درخصوص آب نسبت به اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مطلوب است و می‌توان گفت این استان جزو مناطق غنی ایران است.
وی با بیان اینکه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است، گفت: برای تامین و ایجاد و زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشکلی وجود ندارد و باید استمرار پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: 6 واحد معدنی در بیجار کشف شده و با ورود بخش خصوصی و افزایش رونق اقتصادی، تولید و ‌اشتغال در شهرستان، مهاجرت معکوس تحقق خواهد یافت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ظرف 2 تا سه ماه آینده اقدامات عمرانی کارخانه‌های آهن اسفنجی آغاز خواهد شد.
عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) نیز در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در شهر سقز آغاز شد.
این پروژه ظرفیت تولید یک میلیون و 400 هزار تن آهن اسفنجی خام، 2 میلیون تن گندله و 2 میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد کاربرد دارد.
مجری طرح یک سرمایه‌گذار خارجی است و مجموع سرمایه‌گذاری آن 15 هزار و 100 میلیارد ریال به صورت 3 هزار و 940 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی و 215 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی است.
این طرح در زمینی به مساحت 105 هکتار و زیربنای 20 هکتار در شهرستان سقز ساخته خواهد شد و زمان راه‌اندازی آن سال 1400 خواهد بود.
پیش‌بینی می‌شود این طرح در زمان بهره‌برداری کامل برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم‌ اشتغال ایجاد کند.
 شریعتمداری اضافه کرد: بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری خواهم کرد و در این خصوص رایزنی‌هایی با مقامات عراقی انجام شده که امیدواریم در کمترین زمان این بازارچه بازگشایی شود البته بسته شدن بازارچه سیف به دلیل مشکلات امنیتی آنسوی مرز است.
وی یادآور شد: قرار است شرکت صبانور در کنار واحد تولید آهن اسفنجی نسبت به تولید کنسانتره اقدام کند که این زنجیره می‌تواند شرایط مطلوبی در حوزه صنعت این منطقه ‌ایجاد کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پنج هزار کیلومتر مربع از شهرستان قروه و وجود معدن طلای زرکوه در شهرستان قروه نیز ‌اشاره کرد و اظهار داشت: در صورتی که میزان تولید طلای این معدن به پنج تن برسد، بزرگ‌ترین معدن طلای کشور خواهد شد.
شریعتمداری سنگ مرمر قروه را به عنوان یک برند جهانی دانست و افزود: معادن سنگ مرمر قروه باید به‌طور کامل نیازهای شهرستان را پوشش دهد و بعد از آن باید به دیگر نقاط صادر شود.