kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۷۲۷
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
مدیر کل دفتر مطالعات رسانه‌ای وزارت ارشاد:

نیمی از نشریات مجوزدار در کشور منتشر نمی‌شود

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت ارشاد گفت: بیش از نیمی از نشریات مجوزدار در سطح کشور منتشر نمی‌شود و غیرفعال هستند.

به گزارش خبرگزاری‌ها از اردبیل، محمد سلطانی‌فر در نشست با جمعی از مسئولان روابط عمومی‌ها و اصحاب رسانه در اردبیل گفت: با توجه به فعالیت گسترده سایت‌ها و خبرگزاری‌ها امروزه فعالیت نشریات مکتوب کمتر شده و در حقیقت روزنامه‌ها و نشریات در حال عقب‌نشینی در برابر امکانات نوین اطلاع‌رسانی به شکل مجازی هستند که با سرعت و فراگیری بیشتر در حال انجام است.
وی با بیان اینکه از پنج هزار نشریه مجوزدار تنها 2 هزار نشریه فعالیت کرده و به صورت فعال در عرصه اطلاع‌رسانی حضور دارند، تصریح کرد: فعالیت سایت‌های خبری مختلف در فضای مجازی در حال گسترش است و این ظرفیت خوبی را برای امر اطلاع‌رسانی در بخش‌ها و جنبه‌های مختلف فراهم کرده است.
سلطانی‌فر افزود: شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر به شدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است.
وی بیان کرد: سایت‌های خبری و غیرخبری اینترنتی روز به روز در حال گسترش می‌باشند و هم‌اکنون تنها در بخش خبری تعداد سایت‌های فارسی زبان از رقم شش هزار و 200 گذشته است.
به گفته وی، از این تعداد سایت خبری تنها 139 مورد دارای مجوز بوده و بقیه بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌باشند.
او به پیشرفت‌های سریع و لحظه‌ای در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: رسانه و روابط‌عمومی‌های ما اگر به خود نجنبند و از شناخت تکنولوژی‌ و مخاطب غافل شوند، دچار سردرگمی شده و فضا را به دیگران واگذار خواهند کرد.
وی هشدار داد که اگر فضای جدید و مخاطب و ذائقه آن به خوبی شناخته و تغذیه نشوند، مرگ زودرس، روابط عمومی و رسانه‌های ما را گرفتار خواهد کرد.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه مهمترین آفت روابط عمومی‌ها در ایران روند فعالیت سنتی آنها است، افزود: روابط عمومی‌های ما هنوز در حوزه اجرایی گرفتار شده و چیزی به نام تولید محتوا ندارند.
وی تاکید کرد که اگر رسانه و روابط عمومی فضای جدید را نشناسد، مخاطب و تکنولوژی را نشناسد، به تدریج فضا را واگذار و مرگ زودهنگام خود را رقم خواهد زد.