kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۸
رایزن بازرگانی خبر داد

کاهش سهم ایران از بازار عراق

رایزن بازرگانی ایران در عراق از کاهش سهم ایران از بازار این کشور همسایه در طول یکسال گذشته خبر داد.


ابراهیم رضازاده در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: سهم عمده بازار عراق تا سال گذشته پس از ترکیه در اختیار ما بود اما از سال گذشته این وضعیت تغییر کرد و چینی‌ها از ماپیشی گرفتند.
وی افزود: اعداد و ارقام نشان می‌دهد ترکیه با 12 میلیارد دلار صادرات به عراق در مقام اول، چین با 7 میلیارد دلار دوم و ایران با رقمی نزدیک به 6 میلیارد دلار از سهم بازار عراق مقام سوم دارد.
رایزن بازرگانی ایران در عراق نداشتن بازاریابی مناسب و ارائه خدمات پس از فروش از سوی کالاهای ایرانی را یکی از مشکلات دانست و ادامه داد:‌ اگرچه کیفیت کالای ایرانی در برخی موارد بسیار مرغوب‌تر از کالاهای چینی است، اما اکثر شرکت‌های ایرانی منتظرند، تا طرف عراقی بیاید دم در کارخانه و جنسشان را بخرد و ببرد.
رضازاده به این نکته اشاره کرد که اگر شرکت‌های ایرانی بخواهند مانند ترکیه سهم عمده‌ای از بازار را به خود اختصاص دهند، باید نمایندگی مستقر در شهرهای مهم عراق ایجاد کنند، چرا که بسیاری از عمده‌فروشی‌های این کشور به دنبال چنین شرکت‌هایی هستند و حتی برای ارائه خدمات پس از فروش، گارانتی و تعمیر قطعات محصولات ایرانی چنین ظرفیتی در عراق ایجاد نشده است.
به گفته وی این در حالی است که کشورهای رقیب در شهرهای مختلف عراق نمایندگی‌های پس از فروش دایر کرده‌اند.
رایزن بازرگانی ایران در عراق عمده محصول صادراتی ایران به عراق را سیمان عنوان کرد و گفت: سال گذشته 8 میلیون تن سیمان به عراق صادر کرده‌ایم که در این بین جای کار بیشتری برای صادرات محصولات پتروشیمی نیز وجود دارد چون پالایشگاه به مفهوم واقعی در عراق نیست.
رضازاده تصریح کرد: همچنین شرکت‌های ایرانی باید برای جلوگیری از جعل نامشان به ویژه اینکه اعتبار بیشتری دارند، برند خود را در عراق هم ثبت کنند، چرا که اکنون برخی برندهای معتبر ایرانی در بغداد و کردستان عراق جعل شده و با استاندارد ایران عرضه می‌شود. وی در پاسخ به اینکه چه برخوردی با این تخلفات شده، اذعان داشت: ما می‌توانیم از آنها شکایت کنیم تا شرکت آنها بسته شود، ولی این امر سبب می‌شود برند آن کارخانه خاص توسط شرکت عراقی ثبت شود و آرم استاندارد ما را هم برمی‌دارند.