kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
رئیس ‌سابق مرکز ملی فرش ایران:

وابسته کردن معضلات اقتصادی به برجام مشکلی را برطرف نمی‌کند

رئیس‌ سابق مرکز ملی فرش ایران گفت: وابسته کردن حل مشکلات اقتصادی به برجام جز اینکه گرهی در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها ایجاد کند، مشکلی را برطرف نخواهد کرد.





فیصل مرداسی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره اقتصاد بدون برجام اظهار کرد: بسیاری از مشکلات اقتصادی در درون کشور قابل حل است. وابسته کردن حل مشکلات اقتصادی به برجام و مسائلی خارج از اراده داخلی جز اینکه گرهی در تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها ایجادکند، مشکلی از مشکلات کشور را برطرف نمی‌کند. به عبارتی اگر با تولید کنندگان جلسه‌ای بگذاریم و مشکلات آنها را بشنویم، خواهیم دید بیش از 90 درصد مشکلات آنها موضوعاتی است که مربوط به مدیریت داخلی کشور است نه مربوط به موضوعات بین‌المللی.
وی ادامه داد: فضای بین‌المللی و میزان تعاملات  ایران با بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و جابه‌جایی پول و ورود تکنولوژی مسائل مهمی هستند. اما در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان ما با مدیریت داخلی و بدون در نظر گرفتن برجام و حتی با خاتمه برجام قابل حل و قابل رسیدگی است.
رئیس ‌سابق مرکز ملی فرش ایران با ‌اشاره به  حمایت از کالای ایرانی و توجه مسئولان به تحقق شعار سال گفت: درحال حاضر اقتصاد کشور به دلیل مشکلاتی از جمله نرخ بالای بیکاری در فاصله سنی 20 تا 30سال در شرایط حساسی قرار دارد. شاید همین موضوع باعث می‌شود که مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهکاری برای مقابله با جبهه استکبار مناسب دیدند و بر آن تاکید کردند.مرداسی افزود: حمایت از کارآفرین داخلی حمایت از تولید داخلی است. حل معضل بیکاری نیازمند رشد اقتصادی مطلوب است. طبق بررسی‌های انجام شده اگر می‌خواستیم طبق سند چشم‌انداز در افق 1404 به رشد اقتصادی مطلوب می‌رسیدیم باید نرخ رشد 12درصد را تجربه می‌کردیم. ولی در هر صورت نیازمند نرخ رشد حداقل بالای پنج درصد هستیم. رئیس ‌سابق مرکز ملی فرش ایران درباره موانع رسیدن به رشد اقتصادی بالا، گفت: یکی از آسیب‌ها در شرایط فعلی واردات  از کشور ترکیه است. ترکیه جزو 20 اقتصاد اول دنیا است و تمایل دارند جز 10 کشور اول باشند. بنابراین نیازمند رشد اقتصادی بالا هستند و برای رسیدن به این هدف، نیازمند تقویت بازارهای صادراتی است. یکی از بازار‌های هدفی که برنامه‌ریزی کرده، کشور ایران با 80میلیون است. ورود به بازار ایران به معنی نفوذ در سایر بازارهای هدف (کشورهای فارسی زبان دیگر) است.مرداسی ادامه داد: مشکل اینجاست که در زمینه پوشاک، کالایی وارد می‌کنیم که بخشی از آن در کشور تولید می‌شود. مسئله دوم این است که ترکیه برای بازارهای صادراتی ایران یک تهدید اقتصادی تجاری است. اگر مسئولان دقت نکنند به زودی بسیاری از بازارهای صادراتی ما از بین می‌رود.
وی با انتقاد به نحوه اعمال تعرفه ترجیحی، میان ایران و ترکیه افزود: تعرفه ترجیحی باید به‌گونه‌ای باشد که قیمت تمام شده برای تولید‌کننده داخلی گران نشود.