گلایه کامیونداران از ضعف وزارت راه
دولت بر عملکرد شرکتهای حمل و نقل نظارتی ندارد
برخی از کامیونداران با گلایه از وجود رانتها و سوءاستفادههای دلالان در مواردی مثل پایانههای باری اعلام کردند: مسئولان در این شرایط هیچ نظارتی ندارند.
اعتراضات اخیر کامیونداران در برخی استانها که نهمین روز خود را هم سپری کرد، چند دلیل عمده دارد که در اینباره میتوان به نرخهای غیرواقعی کرایه حمل، افزایش قیمت لوازم یدکی پس از نوسانات ارزی، عدم محاسبه قیمتهای حمل بار به صورت تن بر کیلومتر و نه توافقی و مهمتر از همه رانتخواری و واسطهگری و دریافت کمیسیونهای سنگین از رانندگان در پایانههای بار و توسط شرکتهای حمل و نقل، اشاره کرد.
اغلب رانندهها و مالکان کامیون معتقد هستند، در پایانههای بار به آنها اجحاف میشود، بارهای خوشقیمت با دریافت حق واسطهگری و زیرمیزی ارائه میشود و شرکتهای حمل و نقل کمیسیونهای سنگین و زیرمیزی دریافت میکنند.به گزارش خبرگزاری فارس، پیش از این، یکی از همین رانندهها به عنوان نماینده قشری از رانندگان استان کرمان از تخلفات گسترده شرکتهای حملونقل در بارنامه انتقاد کرد و گفت: سهمخواهی زیاد شرکتهای حمل و نقل در بارنامهها و دریافتهای غیرقانونی برای رانندهها و کامیونداران مشکلساز شده است.
به گفته این راننده کامیون، متاسفانه بر عملکرد شرکتهای حمل و نقل نظارت کافی وجود ندارد، شرکتهای حمل و نقل ضوابط تاسیس سختی دارند، اما سودجویان این ضوابط را با روشهای قانونی دور میزنند، تا در قالب واسطهگری، سودهای کلان به جیب بزنند.وی ادامه داد: ما رانندگان، از کانون انجمنهای صنفی کارگری رانندگان سراسر کشور به شدت گله داریم، اینها در همین شرایط سخت اقتصادی مردم، با مدیران دو تابعیتی خود، هیچگاه به فکر رفع مشکل رانندهها نبودهاند.یکی دیگر از رانندگان استان هرمزگان در اینباره میگوید: دلالها، بازار بار در پایانههای بار را میچرخانند، پولهای گزاف میگیرند و بار میفروشند و مسئولان هم هیچ نظارتی ندارند؛ ما خود اعتراضات خود را به صورت مکتوب به همه ارگانهای متولی، نمایندههای مجلس، استاندار، اداره راه و غیره فرستادهایم، اما جوابی نشنیدهایم.به گفته این راننده کامیون، ما که میدانیم با این درآمدهای کم و هزینههای سنگین، آخرش هم از پس قسطهای سنگین این تریلیها برنمیآییم و باید بفروشیم و بزنیم به دریا تا زن و بچههایمان گرسنه نمانند.بنابراین گزارش، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل جادهای کشور وظیفه نظارت بر شرکتهای حمل و نقل و پایانههای بار را بر عهده دارد، اما طبق گفته اغلب رانندهها و کامیونداران، نظارتهای سازمان راهداری (که زیر مجموعه وزارت راه است) فراموش شده است، تا دلالان به خوبی در پایانههای بار رشد کنند و جیب رانندههای زحمتکش را با سودجویی مطلق خالی کنند.
در حالی که چند روز پیش هم وزیر راه و شهرسازی با کامیون داران جلسه گذاشته بود و وعدههایی در خصوص حل مشکلات داده بود، به نظر می رسد آن جلسه هم هیچ دستاوردی نداشته و باعث نشده کامیون داران از اعتراض خود دست بردارند. نکته اینجاست که در حال حاضر همه میدانند مطالبات کامیونداران چیست و جالبتر اینکه حق را هم به آنها میدهند اما در کمال تعجب شاهد گشایشی در این زمینه نیستیم و انگار صحبتهایی که در خصوص حل مشکلات بیان میشود، صرفا جنبه نمایشی دارد. این نوع عملکرد وزارت راه ناخواسته به تقویت عدهای که خواهان ادامه اعتراضات هستند، منجر میشود.