kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۸۸۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
فرمانده ناجا در نشست رؤسای پلیس‌های سایبری اوراسیا:

جرایم سایبری، جهان امروز را با چالش‌های فراوان امنیتی مواجه ساخته است

فرمانده نیروی انتظامی گفت: جرایم سایبری، جهان امروز را با چالش های فراوان امنیتی مواجه ساخته و این امر متأثر از استفاده و بهره گیری تروریست ها و مجرمان بین المللی از فضای سایبری و فناوری های نوین و پیچیده می باشد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین اشتری در ششمین نشست روسای پلیس های سایبری آسیا و اروپا ( اوراسیا) که به مدت سه روز و با حضور 17 کشور و سازمان اینترپل در تهران در حال برگزاری است، افزود: حملات تروریستی سایبری به زیرساخت های کشورها منجر به تهدید صلح و امنیت بین المللی می‌شود که در این راستا مقابله با این تهدیدات یکی از اهداف مهم مجتمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل است.
اشتری ادامه داد: فعالیت و توسعه گروه های سازمان یافته جنایی در فضای سایبری و بهره برداری مجرمانه گروه های تروریستی از فضای مجازی؛ مهم ترین تهدیداتی است که در حال حاضر فضای سایبری جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است.وی تأکید کرد: امروزه ما شاهد حملات تروریستی سایبری در جهان، خصوصا در منطقه و در کشورهای واقع در غرب آسیا هستیم و شرایط کنونی، فرصت های بسیاری را برای سوء استفاده گروه های تروریستی فراهم کرده است.
فرمانده ناجا گفت: از آنجایی که کشور ما یکی از قربانیان  این حملات تروریستی بوده جای بسی تأسف است که برخی از این حملات به صورت هوشمندانه و مدیریت شده توسط کشورهایی که دارای زیرساخت ها و بانک های اطلاعاتی و همچنین سرورهای شبکه های مجازی هستند، صورت می پذیرد.سردار اشتری خاطر نشان کرد: ما توانسته ایم به کمک جوانان نخبه خود و با ابزار، تجهیزات و فناوری های بومی به مقابله با این حملات پرداخته و آمادگی آن را داریم تا دانش به دست آمده خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهیم.
فعالیت داعش با چند صد کانال
و 11 زبان دنیا در تلگرام
 رئیس پلیس فتای ناجا نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: امروز تأمین امنیت فضای سایبر، چالش تمام کشورهای جهان است و برای این مهم همه دولت ها در حال تکاپو و سرمایه گذاری هستند.
 سردار سیدکمال هادیانفر افزود: امروز حاکمیت اینترنت در انحصار آمریکا است و علی رغم اینکه 4/2 میلیارد کاربر از اینترنت استفاده می کنند اما این کشور اطلاعات مربوط به ردیابی و ...را در اختیار سایر کشورها قرار نمی دهد، بنابراین لازم است حاکمیت اینترنت از انحصار خارج شود.
هادیانفر درباره پول های دیجیتال گفت: 1/2 میلیارد دلار پول دیجیتال تولید شده که ازاین مقدار، بیش از 810 میلیون دلار به 81 نفر فروخته شده که اسامی برخی پنهان و برخی از خریداران روسی و تعدادی نیزایرانی هستند.
وی تأکید کرد: پول‌های دیجیتال هیچ عقبه‌ای ندارد و در واقع مردم با خرید این پول ها سرمایه خود را به باد می دهند.تنها مرجعی که می تواند نسبت به تولید پول مجازی اقدام کند بانک مرکزی است، یعنی صرفا بانک های مجاز می توانند پول مجازی در اختیار متقاضیان برای معاملات سایبری قرار دهند.
رئیس پلیس فتا اظهارداشت: فعالیت های مجرمان، گروه های سازمان یافته و تروریست‌ها مانند داعش، النصره، القاعده و ده ها گروه تروریستی که به صورت پنهان  در کشورها فعالیت می کنند دردراک نت، وب عمیق و فری نت در بستر شبکه های اجتماعی  و پیام رسان های اجتماعی مانند تلگرام، توئیتر، فیس بوک و واتس آپ در کنار ابزارهایی مانند پنهان سازان هویت، پول های مجازی مانند بیت کوین و شبکه و سرویس های رمز شده سبب گردیده بستری مناسب و امن برای مجرمان و تروریست‌ها ایجاد شود.
هادیانفر خاطر نشان کرد: امروز با تلاش های جمهوری اسلامی ایران، روسیه، عراق، سوریه و حزب الله، داعش به پایان خود در میدان نبرد رسیده است ولی تفکر داعشی و تکفیری هنوز در فضای سایبری توسط عوامل این گروهک تبلیغ و ترویج می شود و از تلگرام و توئیتر به منظور ترویج و تبلیغ، جذب، آموزش و به کارگیری افراد در عملیات های تروریستی در سراسر جهان استفاده می کنند.
وی ادامه داد: گروه های تروریستی از اوایل سال 2018 وارد فاز جدیدی تحت عنوان فعالیت گسترده و شبکه سازی سایبری برای یارگیری پنهان هستند به گونه ای که داعش با چند صد کانال و 11 زبان دنیا در تلگرام فعالیت می کند.
رئیس پلیس فتا افزود: از سوی دیگر فعالیت مجرمان و گروه های سازمان یافته با انگیزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دارک نت ( Dark net) حمله به سیستم های پرداخت الکترونیک، نفوذ به شبکه های بانکی، نفوذ هکرها به خانه های کاربران برای سرقت اطلاعات شخصی با توسعه اینترنت اشیاء، توسعه بی رویه پیام رسان موبایلی OTTها و گسترش اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی و هدایت افکار عمومی و انواع حملات جلوگیری از ارائه سرویس D-DOS بر هیچ کشوری پوشیده نیست.
وی ادامه داد: شاید جدی ترین مسئله در این خصوص، مشکلاتی در حاکمیت اینترنت در دنیا و نبود نظام حقوقی واحد جهانی برای مقابله با اینگونه پدیده ها و تولیدات که امنیت مردم را به مخاطره می اندازد و تأمین کننده امنیت برای مجرمان است، باشد.