kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
به بهانه حفظ برجام

اروپا از جیب ملت ایران به آمریکا پیشنهاد باج داد!

تئاتر پسابرجامی اروپا و آمریکا در پرده جدید خود به اینجا رسیده که پس از هیاهوی ترامپ برای خروج از برجام اروپا مدعی شد که بسته‌ای را به عنوان مکمل برجام تهیه و به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه داده‌اند، این یعنی اروپا می‌خواهد از نمایش دیوانه نشان دادن ترامپ سوءاستفاده کرده و ایران را متقاعد کند که برای حفظ برجام چاره‌ای جز دادن امتیازهای جدید نیست!

چنانکه در خبرها آمده بود منابع آگاه به مذاکرات آمریکا-اروپا درخصوص برجام به فایننشال‌تایمز گفته‌اند مقام‌های دو طرف با تنبیه ایران به عنوان بخشی از پیش‌نویس «توافق مکمل» برجام توافق کرده‌اند.
دلسوزان انقلاب بارها این نکته را مورد تاکید قرار داده‌اند که غرب و در راس آن آمریکا به تعهداتشان پایبند نیستند. آنها در جریان مذاکرات خواسته‌های ناحق خود را به ملت ایران تحمیل کردند و متعهد شدند که مانع تحقق حقوق قطعی ملت ایران (نظیر امکان تجارت آزاد با جهان) نشوند. ایران خواسته‌های ناحق آنها را در قالب تعهدات برجامی پذیرفت و اجرا کرد چنانکه روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» روز پنج شنبه درگزارشی نوشت: «در نگاه ناظران بین‌المللی، دولت‌های خارجی، و حتی وزارت خارجه آمریکا، ایران به مفاد توافق هسته‌ای پایبند است» با این همه آمریکا و سه کشور اروپایی به تعهداتشان عمل نکردند.
ظواهر امر گویای آن است که آمریکا و سه کشور اروپایی تئاتری را تدارک دیده‌اند و در این تئاتر نقش هر کدام به دقت تنظیم شده است. در این تئاتر البته نتانیاهو رئیس‌جمهور رژیم‌اشغالگر قدس نیز نقشی دارد که اجرای شوی جدیدش آن هم در آستانه زمانی که ترامپ باید این توافقنامه را تمدید کند گویای این نکته است.
خبرها گویای آن است که در پرده دیگری از این تئاتر قرار است اروپا در نقش منجی توافق هسته‌ای ظاهر شود. آن هم به این ترتیب که بسته‌ای را به عنوان مکمل برجام به ترامپ پیشنهاد کرده و سپس به ایران بگوید که با زحمت فراوان توانسته نظر آمریکا را برای ماندن در این توافق به شرط پذیرش این مکمل از سوی ایران کسب کند!
اما آنچه ذهن ایرانیان را به خود مشغول داشته این است که اروپا چگونه به خود اجازه داده از طرف ملت بزرگ ایران و از جیب این ملت به آمریکا (بخوانید به سه کشور اروپایی، آمریکا و رژیم‌اشغالگر قدس) پیشنهاد باج دهد؟!
تئاتر آمریکایی-اروپایی پسابرجام
رویترز بامداد جمعه به نقل از منابع آگاه جزئیاتی از آخرین تلاش‌های کشورهای اروپایی را برای قانع کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جهت ماندن در توافق هسته‌ای برجام منتشر کرد. 6منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند فرانسه، انگلیس و آلمان به دنبال توافق سیاسی جداگانه با کاخ سفید درخصوص اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران هستند. منظور از این توافق سیاسی جداگانه همان بسته مکملی است که اروپا آن را تهیه کرده تا به واسطه آن اصلاحات مورد نظر آمریکا را در برجام اعمال کنند.
چند نفر از آنها گفته‌اند درباره احتمال موفقیت‌آمیز این طرح‌ها مطمئن نیستند. یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «یک هفته فرصت داریم گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را ادامه دهیم تا ببینیم می‌توانیم درخصوص برجام به توافق برسیم.»
وی درخصوص اینکه آیا این طرح برای نگاه داشتن آمریکا در برجام مثمر ثمر خواهد بود گفت: «فکر نمی‌کنم دلیلی وجود داشته باشد زیاد خوش‌بین باشیم.»
اما در این میان بی‌توجهی غربی‌ها به سه عضو دیگر برجام قابل توجه است. در همین راستا رویترز نوشته است که کشورهای ایران، روسیه و چین که سه عضو غیراروپایی برجام هستند در توافق سیاسی جدید مشارکتی نخواهند داشت.
 چنانکه از خبرها بر می‌آید گویا این توافق سیاسی قرار است برنامه کشورهای اروپایی برای مهار برنامه موشکی ایران، کاستن از نفوذ ایران در منطقه، نحوه بازرسی بازرسان بین‌المللی از سایت‌های ایران و چگونگی پرداختن به بندهای زوال‌پذیر برجام را برای ترامپ تشریح کند.
به گزارش فارس، یک دیپلمات ارشد دیگر گفت: «به دنبال پیدا کردن فرمولی صحیح برای برآورده کردن انتظارات آمریکایی‌ها و عدم اقدام علیه توافق هسته‌ای هستیم.»
وی اضافه کرد: «شانس رسیدن به توافق را داریم، اما حتی اگر توافق هم حاصل شود، مطمئن نیستم که برای جلوگیری از خروج آمریکا کافی باشد.»
اروپای خوب
و راه خشنودی ترامپ
«هیثر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز پنجشنبه درباره گفت‌وگوهای میان دیپلمات‌های کشورش با اروپایی‌ها درباره برجام اظهارنظر کرد. وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا این گفت‌وگوها میان آمریکا و اروپا هنوز ادامه دارند گفت: «وزارت خارجه آمریکا کماکان با تروئیکای اروپا درباره نگرانی‌هایمان درخصوص برجام گفت‌وگو می‌کند. جزئیاتی ندارم که به شما ارائه بدهم، اما می‌توانم بگویم که این گفت‌وگوها خیلی زود به زود اتفاق می‌افتند.»
او در ادامه گفت که طرف‌های اروپایی‌ها نگرانی‌های طرف آمریکایی درخصوص این توافق را در نظر گرفته‌اند.
وی همچنین درباره این مذاکرات میان دیپلمات‌های آمریکا و اروپا برای اصلاح برجام گفت: «اطلاعاتی درباره مسائلی که مورد بحث قرار گرفته‌اند ندارم، اما در کل می‌توانم بگویم نگرانی‌های ما درباره برجام به طرز قابل توجه مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند و ما روش‌های تقویت برجام را مورد بررسی قرار داده‌ایم.»
یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: «یک سؤال تکمیلی درباره اینکه گفتید به نگرانی‌های شما به نحو قابل توجه رسیدگی شده؛ منظورتان این است که اروپایی‌ها این حرف‌ها را شنیده‌اند یا اینکه تغییراتی [در برجام] اعمال کرده‌اند تا...»
ناوئرت در پاسخ گفت: «[منظور این است که] حرف‌های ما را شنیده‌اند... ما به آن نگرانی‌ها پرداخته‌ایم.»
همچنین «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه گذشته در جریان سفر به استرالیا گفت که نمی‌داند تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در مورد آینده توافق اتمی ایران، برجام، چه خواهد بود. او در ادامه افزود: برای ایده یک توافق وسیع‌تر با ترامپ گفت‌وگو کرد که با استقبال «خیلی گرم» او روبرو شد.
ماکرون گفت تصمیم ترامپ هرچه باشد باید برای «مذاکراتی وسیع تر» و رسیدن به «توافقی وسیع تر» آماده شد چون «هیچ کس خواهان جنگ در منطقه و افزایش تنش‌ها در منطقه نیست.»
اروپا نگران چیست؟
اروپا قطعا در ضدیت با ملت ایران با آمریکا فرق چندانی ندارد. تنها ممکن است یک موضوع به عنوان تفاوت عنوان شود و آن عواید سرشار اقتصادی اروپا از ایران است. اروپا برجام را می‌خواهد اما برای ادامه یافتن منافع اقتصادی سرشار خود و همچنین در نگرانی‌های کاذب آمریکا شریک است. به قول معروف اروپا در پس پرده شریک دزد است و در این سو خود را رفیق قافله می‌نمایاند.
خبرگزاری «دویچه وله» آلمان در مطلبی به نگرانی‌های عرصه اقتصادی آلمان درباره شکوفا نشدن مناسبت اقتصادی با ایران به دلیل مواضع خصمانه ترامپ در قبال این توافق پرداخته و نوشت: اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند آلمان هم از این اوضاع رنج خواهد کشید.
به گزارش تسنیم، «دویچه وله» در ادامه نوشت: «زیگمار گابریل»، وزیر وقت اقتصاد آلمان چند روز بعد از انعقاد توافق هسته‌ای با ایران با یک هیئت صنعتی برجسته به ایران سفر کرد تا برای شروع مناسبات تجاری با این کشور تبلیغ کند. وزرای صنعت، انرژی و نفت دو کشور در تابستان سال 2015 درباره چشم اندازهای پروژه‌های اقتصادی مشترک بحث کردند و... این امیدواری وجود داشت که صنعت ماشین، داروسازی و پزشکی آلمان هر کدام قطعه بزرگی از این کیک!! را دریافت کنند. اما حالا با گذشت 3 سال دلسردی بزرگی حاکم شده است. البته میزان مبادلات تجاری بین آلمان و ایران در این سال‌ها کمی افزایش داشته اما مقدار آن در سطح نسبتا پایینی قرار دارد.
همچنین روزنامه آلمانی «تاگس شاو» در مطلبی لغو احتمالی برجام را سناریویی وحشتناک برای اروپا همراه با عواقبی گسترده دانست و روزنامه «دویچه ویرتشافتز ووخه» آلمان پایان توافق هسته‌ای را ضربه‌ای به اقتصاد آلمان ارزیابی کرده و در مطلبی نوشت: لغو برجام از طرف آمریکا می‌تواند یک بازار صادرات مهم را از آلمان سلب کند.
فریبی به نام ان‌پی‌تی
«رضا نجفی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، از کمک کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای به کشورهای خارج از معاهده به‌ویژه رژیم صهیونیستی و ایجاد محدودیت‌های گسترده برای کشورهای عضو در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای انتقاد کرد.
رضا نجفی گفت: اگر پایبندی به متن و روح معاهده در همه جوانب آن رعایت نشود، مزایا و انگیزه‌ها برای کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای برای ماندن در معاهده کاهش خواهد یافت... به‌نظر می‌رسد که عضویت در ان‌پی‌تی، اجرای موافقتنامه‌های پادمان آژانس بین‌المللی اتمی، اعمال پروتکل الحاقی و در برخی موارد پذیرش نظارت و محدودیت‌های بیشتر هیچ مزایایی ندارد.
وی افزود: به‌عکس آنچه در عمل شاهد آن هستیم از عضویت نداشتن در ان‌پی‌تی، داشتن تأسیسات هسته‌ای خارج از نظارت آژانس، آزمایش انفجاری هسته‌ای و تولید سلاح هسته‌ای استقبال می‌شود و مزایا و همکاری‌های هسته‌ای را در پی دارد.
اکثریت مردم آمریکا
مخالف ترامپ
شرکت «مورنینگ کانسالت» و «پولیتیکو» یک نظرسنجی را در رابطه با برجام انجام دادند که نشان داد که اکثر آمریکایی‌ها مخالف خروج کشورشان از توافق هسته‌ای با ایران هستند.
طبق این نظرسنجی 56 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند آمریکا باید در برجام باقی بماند و فقط 26 درصد آنها مخالف این توافق هستند.
این نظرسنجی با شرکت تقریبا 1991 نفر که طبق اصول علم آمار از اقشار مختلف مردم انتخاب شده بودند، روز 26 آوریل برگزار شد.
بر اساس این نظرسنجی، 68 درصد دموکرات‌ها و 51 درصد افراد مستقل گفتند که از برجام حمایت می‌کنند. این در حالی است که 46 درصد از شرکت‌کنندگان طرفدار حزب جمهوریخواه از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و 42 درصد آنها با برجام مخالف هستند.