kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷

روایت شاهزاده افشاگر سعودی از معیارهای عجیب بن سلمان در انتخاب مسئولان

به گفته شاهزاده افشاگر سعودی وفاداري مطلق به وليعهد سعودي و ترويج سبک زندگي آمريکايي از شاخصه‌هاي انتخاب مقامات در عربستان است.



مجتهد شاهزاده‌ای که اخبار پشت پرده دربار سعودی را افشا می‌کند در جدیدترین افشاگری خود با اشاره به شاخصه‌هاي انتخاب و انتصاب مسئولان در عربستان پيش از وليعهدي محمد بن سلمان و پس از آن نوشته، «شاخصه‌هاي انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان تغيير کرده است که وفاداري مطلق به وي و غرب‌زدگي و مشتاق بودن به ترويج سبک زندگي آمريکايي در عربستان، از شاخصه‌هاي انتخاب مسئولان در دوره محمد بن سلمان است.»
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجتهد همچنین تاکید کرده، کشور آل‌سعود خواه پيش از محمد بن سلمان يا پس از او، يک نظام تماميت‌خواه بوده است که به نظام‌هاي کمونيستي يا نظامي در مفهوم حق تصميم‌گيري مطلق در انتصاب‌ها و برکناري‌ها و مشخص کردن اختيارات، نزديک‌تر بوده است و در دوره قبل از محمد بن سلمان و بعد از وي نيز در بي‌اعتنايي به اصل «فرد مناسب براي جاي مناسب» يا اصل انتخاب نيروهاي وفادار، تغييري ايجاد نشده است.
به گفته این شاهزاده «يک تفاوت بزرگ در اين دو دوره وجود دارد و آن هم مشخص کردن نوع اشخاص مورد نظر و شيوه انتخاب آنان و سازوکارهاي منطبق بودن ويژگي‌هاي لازم در آنهاست. پيش از دوره بن سلمان، شخصي که انتخاب می‌شد می‌بايست سه خصوصيت را دارا می‌بود: اول، وفاداري مطلق به آل سعود به عنوان يک خانواده و نه وفاداري فقط به يک شخص مشخص از آنان. دوم توانايي زياد در پنهان کردن اسرار و نيز مهارت در تفاوت قائل شدن بين اسرار و نکات آشکار. و سوم شناخت و اطلاع شخص به آنچه که آل سعود را راضي می‌کند و اينکه به تمايلات آنان شناخت خوبي داشته باشد و پس از آن نيز اين تمايلات و خواسته‌ها را برآورده کند.» در دوره جديد اما، بن سلمان اين ويژگي‌ها را تغيير داده است. اولا شخص بايد فقط به محمد بن سلمان وفادار باشد و به همراه وي در برابر ساير اعضاي خاندان بايستد. دوم اينکه عشق و علاقه ساختگي از خودش به برنامه ادعايي 2030 را نشان بدهد و در ستايش طرح‌هاي بن سلمان مبالغه کند. سوم اينکه شخصي که براي سمتي انتخاب می‌شود با وي يا يکي از افراد نزديک به وي دوستي قبلي داشته باشد.