kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷

سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دنبال نبش قبر قربانیان حمله ادعایی دوما

رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرده، کارشناسان اعزامی این سازمان قربانیان حمله ادعایی شیمیایی در شهر «دوما» را نبش قبر می‌کنند تا درباره علت مرگ آنها اطمینان حاصل کنند.

«احمد اوزومجو» گفت، هیئت اعزامی این سازمان به سوریه تاکنون بیش از 100 نمونه را در منطقه دوما جمع‌آوری کرده است و از این پس نیز قصد دارد با نبش قبر قربانیان حمله ادعایی، از روی اجساد آنها نیز نمونه‌برداری کند. «اوزومجو» گفت: «گزارشی که هم‌اکنون کارشناسان سرگرم تهیه آن هستند، تا چند ماه دیگر (تکمیل و)  منتشر می‌شود.»
هدف از این تحقیقات، کشف این موضوع است که آیا ارتش سوریه در 25 فروردین واقعا در شهر دوما، مردم را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده است یا نه؟در پی انتشار خبر و تصاویر مربوط به حمله شیمیایی ساختگی فوق، که عناصر گروه موسوم به «کلاه سفیدها» اقدام به انتشار آن کرده بودند، آمریکا، انگلیس و فرانسه برخی مناطق سوریه را با بیش از 100 موشک هدف قرار دادند. دولت‌های سوریه و روسیه بعداً اعلام کردند 71 موشک  را در آسمان رهگیری و هدف قرار داده‌اند.
توطئه آمریکا
«سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه اما از توطئه جدید آمریکا در جنوب سوریه خبر داده است؛ به گزارش ایسنا، لاوروف گفته: «اتفاقات عجیبی در منطقه «التنف» که تحت سلطه آمریکاست، رخ می‌دهد. از جمله این اتفاقات عجیب، این است که آمریکایی‌ها در اردوگاه‌های «رکبان» منطقه التنف، شبه نظامیان را آموزش می‌دهند و آنها را برای جنگیدن آماده می‌کنند.» لاوروف تصریح کرد که «این اقدامات آمریکا، توافق آتش‌بس را نقض می‌کند.»
تهدید وزیرجنگ صهیونیستی
«اویگدور لیبرمن» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی نیز گفته: «در صورتی که سوریه از سامانه‌های «اس-300» روسیه علیه جنگنده‌های اسرائیلی استفاده کند، این سامانه‌ها را هدف قرار خواهیم داد.»به گزارش ایسنا، لیبرمن در گفت‌وگو با روزنامه روسی «کامرسانت» این را هم گفته که «اگر از این سلاح‌ها علیه ما استفاده نشود، به ما مربوط نمی‌شود، اما در صورتی که با این سامانه‌ها جنگنده‌های ما هدف قرار بگیرند، ما نیز قطعا  به آنها پاسخ خواهیم داد.»وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حالی صحبت از «پاسخ» دادن می‌کند که سامانه‌های «اس-300» فقط خاک سوریه را پوشش هوایی قرار می‌دهند و حمله به جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان سوریه
صورت می‌گیرد.به گفته برخی کارشناسان، هر چند روس‌ها در برابر حملات هوایی و موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به سوریه مدارا می‌کنند، ولی این مدارا زیاد طول نخواهد کشید و بالاخره روس‌ها مقابل این تجاوزات، خواهند ایستاد.
سامانه‌های دفاعی پیشرفته «اس-300» را دولت روسیه در اختیار ارتش سوریه قرار داده است.
از سرگیری روابط دمشق و دوحه
ایندیپندنت هم فاش کرده، گام‌های اولیه از سرگیری روابط میان دولت‌های دمشق و دوحه برداشته شده است.
به گزارش ایسنا، «رابرت فیسک» که این خبر را در روزنامه فوق درج کرده، افزود رئیس‌جمهور روسیه اخیرا طی نشست محرمانه‌ای با روزنامه‌نگاران سوری، به آنها اطلاع داده که روابط میان قطر و سوریه در سطح پایین، از سرگرفته شده است.
رابرت فیسک افزود: این تحول یک داستان جالب توجه است، به ویژه در سایه بحران روابط میان قطر و عربستان، امارات، بحرین و مصر. قطر کشور بزرگی است؛ چرا که نفت و گاز و شبکه تلویزیونی «الجزیره» را دارد، اما تنها شده و دعا می‌کند که عربستان و امارات به این کشور حمله نکنند.»
فیسک گفت: «قطر هرگز نمی‌تواند بر سوریه سیطره یابد» اما «احتمالا از نفوذ چشمگیری در این کشور برخوردار شود». با توجه به اینکه سوریه در سواحل دریای مدیترانه است، این مسئله به قطر قدرتی را می‌دهد که حتی عربستان هم آن را ندارد.
سایر رویدادها
* ارتش سوریه در تازه‌ترین پیشروی‌های خود در جنوب دمشق، کنترل میدان «العلم» در منطقه «الحجرالاسود» را به دست گرفت و میان تروریست‌های این منطقه و اردوگاه یرموک، فاصله انداخت.
* «محمد علوش» رئیس دفتر سیاسی گروه  تروریستی «جیش الاسلام» از سمت خود، استعفاء کرد. هرچند در مورد علت این اقدام ناگهانی علوش، گزارشی نرسید، ولی علت اصلی این کناره‌گیری را باید در شکست‌های پی در پی جیش‌الاسلام  در جنوب دمشق جست‌وجو کرد.