kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
با حمله به تنها منبع درآمد گاو شیرده

آمریکا با وجود نیاز عربستان جلوی افزایش قیمت نفت را گرفته است

با وجود پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر نیاز عربستان به نفت 87 دلاری، آمریکا با عرضه نفت خود ، مانع از افزایش قیمت طلای سیاه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: عربستان سعودی نیاز به صادرات نفت 85 تا 87 دلار در هر بشکه دارد تا بودجه‌اش متوازن شود.  تولید ناخالص داخلی عربستان سال گذشته کاهش یافت، اما صندوق بین‌المللی پول رشد 1/8 درصدی را به لطف افزایش قیمت نفت پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر قیمت نفت برنت تا 74 دلار در هر بشکه بالا رفته و به نظر می‌آید که این قیمت به رشد اقتصادی عربستان کمک کند.
همچنین پیش‌بینی می‌شود که عربستان سعودی در سال جاری کسری بودجه 52 میلیارد دلاری داشته باشد، این در حالی است که 7/3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. این در حالی است که عربستان در یک برنامه میان مدت قصد دارد کسری بودجه خود را تا سال 2023 متعادل کند.
آزور یک مدیر صندوق بین‌المللی پول، گفت: «من فکر می‌کنم ما در حال حاضر شاهد بهبود اقتصاد در جهان و در منطقه هستیم و این بیشتر به لطف افزایش قیمت نفت است، اما نباید این نکته را فراموش کرد که این رشد ما را نباید از اصلاحات اقتصادی غافل کند.»
همچنین رویترز گزارش داد: قیمت نفت در حال حاضر اندکی کاهش یافته است و این نوسانات ناشی از هیجان بازار در مورد چشم انداز وضعیت نفت ایران است.
وانگ شیائو، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: قیمت کنونی نفت بازتابی از بلاتکلیفی در مورد ایران است. سرمایه‌گذاران در مورد عرضه نفت پس از اتخاذ موضع سخت از سوی ایران در واکنش به آمریکا، نگرانند. بانک‌ای ان زد در یادداشتی نوشت با توجه به نزدیک شدن 12می، بازارها همچنان پرنوسان است.
اما در کنار نگرانی‌های امنیتی، رشد عرضه نفت آمریکا مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. قیمت نفت روز پنجشنبه در پی افزایش ذخایر نفت آمریکا و رشد چشمگیر تولید این کشور که تلاش‌های اوپک برای محدود کردن عرضه را تضعیف کرده است، کاهش یافت.
پس از انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در بعدازظهر روز چهارشنبه که نشان داد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۷ آوریل 6/2 میلیون بشکه افزایش یافته و به ۴۳6 میلیون بشکه رسیده است، قیمت‌ها عقب‌نشینی کردند.تولید نفت آمریکا به رکورد بالای جدید 10/62 میلیون بشکه در روز رسیده که بیش از یک چهارم از اواسط سال ۲۰۱۶ به این طرف افزایش نشان می‌دهد. آمریکا اکنون نفت بیشتری نسبت به عربستان که بزرگترین صادرکننده اوپک است، تولید می‌کند. تنها روسیه از آمریکا نفت بیشتری تولید می‌کند که به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.همچنین اوپک حدود ۳۲ میلیون بشکه نفت در آوریل تولید کرده که اندکی پایین‌تر از 32/5 میلیون بشکه در روز تولید هدف‌گذاری شده از سوی این گروه بوده است.
عربستان سعودی تنها چند هفته پس از اینکه بزرگترین پالایشگاه چین به دلیل قیمت‌های بالا خرید خود از آرامکو را کاهش داد، قیمت نفت پایه خود (عرب لایت) را در آسیا به بالاترین سطح از اوت سال ۲۰۱۴ افزایش داد و بشکه‌ای 1/90 دلار بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای در ژوئن خواهد فروخت.
یونی‌پک که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک - بزرگترین پالایشگاه چین - است، در واکنش به افزایش غیرمنتظره قیمت از آرامکو خواسته ۴۰  درصد نفت کمتری برای ماه مه خریداری کند.
به گفته مایکل وینچ، رئیس‌شرکت انرژی و تحقیقات اقتصادی در وینچستر، این افزایش قیمت نشان می‌دهد که تقاضای چین قوی بوده و سعودی‌ها احساس می‌کنند فضا برای افزایش قیمت وجود دارد. شاید آنها نسبت به وقایعی که درخصوص تقاضای چین در جریان است، اطلاع بیشتری دارند.به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، ۱۶ ماه محدودیت تولید از سوی گروهی از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، تقریبا مازاد ذخایر نفت را از میان برده است و قیمت‌ها نزدیک به بالاترین سطح سه سال گذشته قرار دارند. طبق گزارش شرکت «ریستاد انرژی»، با قیمت‌های فعلی نفت، صنعت در مسیر تولید بیشتری که دنیا به آن نیاز دارد گام برمی‌دارد. به گفته اسپین ارلینگسن، تحلیلگر شرکت «ریستاد انرژی»، طی یک دهه آینده ما شاهد آن خواهیم بود که عرضه با رشد تقاضا برابری می‌کند.