kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
اعتبار طرح ترافیک ۹۶ ساقط شد

اجرای طرح ترافیک جدید تهران از امروز

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان طرح ترافیک جدید تهران از امروز اجرایی می‌شود.

در ماه‌های پایانی سال گذشته بود که شهرداری تهران طرحی جدید برای محدوده طرح ترافیک پایتخت ارائه کرد، طرحی که مخالفان و موافقانی داشت اما به مرور زمان به تصویب رسید و قرار شد که در سال ۹۶ اجرایی شود، اجرای این طرح اما تا ۱۵ اردیبهشت ماه به تعویق افتاد و سرانجام بناست که از امروز اجرایی شود و به عبارتی دیگر خودروهای سواری فاقد مجوز و نیز دارندگان مجوزهای طرح ترافیک ۹۶ دیگراجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را ندارند و ورودشان به محدوده زوج و فرد نیز به آخرین رقم سمت راست پلاک‌شان بستگی دارد.
به گزارش ایسنا، رئیس ‌پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: از نظر پلیس طرح ترافیک جدید تغییر چندانی با طرح قبلی ندارد، اما در حوزه کاری مربوط به شهردار تغییراتی ایجاد شده که مربوط به شهرداری است. در عین حل یکی از مهم‌ترین تغییرات طرح ترافیک جدید زمان اجرای طرح است که با دوساعت افزایش از ساعت ۶:۳۰ آغاز شده و تا ساعت ۱۹ ادامه خواهد داشت، اما تغییری در محدوده طرح ترافیک اعمال نشده است.
 سردار محمدرضا مهماندار با بیان اینکه ساعت و محدوده طرح زوج و فرد هیچ تغییری نکرده است، افزود: ساعت اجرای طرح زوج و فرد نیز از ۶:۳۰ صبح آغاز شده و تا ۱۹ ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه محدوده آن نیز از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه بعثت، از شرق به بزرگراه امام علی(ع) و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران ختم می‌شود.
مهماندار با تاکید بر اینکه لازم است رانندگان توجه داشته باشند که از صبح امروز طرح ترافیک جدید اجرایی خواهد شد، درباره اینکه گفته می‌شود اجرای این طرح به شکل ارشادی انجام خواهد شد، نیز گفت: اجرای ارشادی این طرح به این شکل است که افرادی که تا ۳۱ اردیبهشت ماه و تنها برای یکبار وارد محدوده طرح ترافیک شوند، برایشان پیامکی صادر شده و از آنها خواسته می‌شود که تا ۳۱ اردیبهشت با مراجعه به سایت اقدام به پرداخت عوارض خود کنند تا جریمه نشوند، اما اگر تا پایان این تاریخ چنین کاری را نکنند، جریمه خواهند شد و عوارض را نیز باید پرداخت کنند. ضمن اینکه ورود برای بار دوم نیز مشمول جریمه خواهد شد.
وی درباره اجرای طرح ترافیک و زوج و فرد در روزهای پنجشنبه نیز گفت: در روزهای جمعه و ایام تعطیل این طرح اجرا نمی‌شود، اما در طرح جدید طرح ترافیک و زوج و فرد در روز پنجشنبه نیز اجرایی نمی‌شود، البته این تصمیم فعلا موقتی است و اگر آنطور که مدیران شهرداری به ما گفته‌اند مشکلات ترافیکی دراین روز به وجود نیاید، آن را به شکل دائمی ادامه خواهیم داد. اما اگر با مشکلات ترافیکی روبرو شویم ممکن است اجرای طرح ترافیک در این روزها نیز از سر گرفته شود، اما درحال حاضر طرح ترافیک و زوج و فرد در روز پنجشنبه اجرایی نمی‌شود.
مهماندار درباره افراد ساکن در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد نیز گفت: ‌برای رفاه حال ساکنان چنانچه در سایت ثبت‌نام کرده و اعلام کرده باشند که ساکن این محدوده هستند، می‌توانند صبح‌ها تا قبل از ساعت ۸:۳۰ از محدوده خارج شده و عصرها پس از ساعت ۱۷ وارد این محدوده شوند.
کاهش ۲۰ درصدی ترافیک
با اجرای طرح جدید
رئیس ‌سازمان حمل‌ونقل ترافیک تهران گفت: بر اساس مطالعات انجام شده با اجرای طرح جدید، ترافیک صبحگاهی ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محسن پور سید آقایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با‌اشاره به تفاوت‌های طرح ترافیک جدید تهران با قبلی افزود: طرح قبلی ترافیک از حدود ۳۸ سال پیش تا کنون در حال اجراست، اما نتوانست مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را حل کند بنابراین حتما لازم بود این طرح را تغییر دهیم.
پور سید آقایی با ‌اشاره به برخی از مشکلات طرح ترافیک قبلی تهران، ادامه داد: افراد‏، پول طرح ترافیک قبلی را باید یک باره و سالیانه می‌پرداختند و اگر در طول سال از آن طرح استفاده نمی‌کردند ضرر می‌کردند بنابر این همه مایل بودند دائم از این طرح استفاده کنند.
وی گفت: در تهران حدود ۴ میلیون خودرو داریم و به حدود ۱۲۰ هزار خودرو سهمیه طرح ترافیک سالیانه می‌دادیم و برای بقیه خودرو‌ها حدود ۲۰ هزار سهمیه قرار داده بودیم و حدود پنج برابر هم پول بیشتری را می‌پرداختند.
رئیس ‌سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران افزود: نهاد‌ها و سازمان‌هایی که سهمیه طرح ترافیک سالیانه داشتند حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پول می‌پرداختند در حالی که مردم عادی در صورت استفاده هر روز از این طرح باید حدود ۱۲ میلیون تومان می‌پرداختند.در طرح جدید سهمیه‌ها را کاهش دادیم و طرح سالیانه را هم قطع کردیم و هر کس که می‌خواهد وارد طرح شود روزانه باید عوارض آن را پرداخت کند.
پورسید آقایی ادامه داد: در طرح جدید برای خودرو‌هایی که معاینه فنی برتر دارند ۲۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.
وی با‌ اشاره به قیمت طرح روزانه گفت: این رقم ۱۳ هزار و ۴۰۰ تا حداکثر ۳۶ هزار تومان متغیر است.
پورسید آقایی با بیان اینکه در زمینه حمل‌ونقل عمومی و مترو جزو ده شهر برتر جهان هستیم، افزود: اگر دولت کمک کند و ۷ هزار میلیارد تومان بودجه تامین شود می‌توانیم ظرف چهار سال آلودگی هوای شهر تهران را برطرف کنیم.
رئیس ‌سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: در طرح ترافیک جدید، نرخ برای همه از جمله سازمان‌ها، نهاد‌ها و مردم یکی است و این یکی از مزیت‌های طرح جدید است.
بار ترافیکی در طول روز تقسیم می‌شود
جانشین رئیس ‌پلیس راهور تهران بزرگ هم در این برنامه گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد سقف ورود خودرو‌ها در طرح ترافیک جدید افزایش نیافت بلکه به گونه‌ای شد که کاهش هم یافت و بار ترافیکی در طول روز تقسیم می‌شود.
سرهنگ حسن عابدی افزود: پیش‌بینی معاینه فنی برتر در این طرح، می‌تواند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد.
عابدی ادامه داد: با توجه به اینکه ساعات طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد، همزمان شده و از ساعت ۶ و نیم صبح تا ۱۹ است بنابراین شاید ترافیک بزرگراه‌های اطراف این طرح، بیشتر شود، اما معابر داخلی خلوت‌تر خواهد شد.
وی گفت: حدود ۱۱۰ ورودی داریم که همه آنها به دوربین مجهز است و حدود ۹۳ خروجی داریم که بخشی از آنها هم به دوربین مجهز است.
عابدی افزود: در بخش‌هایی از داخل محدوده طرح ترافیک هم دوربین‌هایی نصب شده است تا خودرو‌هایی که پلاک خود را در ورودی‌ها پوشانده‌اند شناسایی و اعمال قانون شوند.
جانشین رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از شنبه (امروز) طرح اجرا می‌شود که در همه ورودی‌ها، پلیس راهور مستقر خواهند شد تا از تخلفات و پوشش پلاک جلوگیری شود.
به گفته وی، محدوده‌های طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد تغییر نکرده است.