kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷

کوتاه از شهرستان‌ها



خیران سلامت
شهرکرد - خبرنگار کیهان: دبیرکل مجمع خیران سلامت کشور گفت: خیران سلامت تاکنون حدود 60 هزار میلیارد ریال در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند که یک هزار میلیارد از این مبلغ در سال 96 بوده است.
حسینعلی شهریاری اضافه کرد: ائمه جمعه و جماعات ظرفیت بسیار خوبی در ترغیب و تشویق  مردم به کارهای خیر دارند. وی با اشاره به اینکه مجمع خیران سلامت استان چهارمحال و بختیاری یکی از فعال‌ترین مجامع خیرین سلامت در کشور است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی نیز یاری‌گر خوبی برای مجمع خیران سلامت استان بوده است.
واگذاری مسکن مهر
اردبیل - خبرنگار کیهان: بیش از یک هزار واحد مسکن مهر تا قبل از ماه مبارک رمضان در سطح استان اردبیل به متقاضیان واگذار می‌شود.
مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان اردبیل افزود: از آغاز عملیاتی شدن طرح مسکن مهر در سطح استان باید 41 هزار و 378 واحد مسکن مهر احداث می‌شد که تاکنون از این تعداد 39 هزار و 249 واحد واگذار شده است. محبوب حیدری گفت: 620 واحد باقیمانده با موانعی برای اتمام عملیات مواجه می‌باشند که تا پایان سال نسبت به تکمیل و واگذاری آنها نیز اقدام خواهد شد.
وی گفت: تاکنون برای طرح مسکن استان با مجموع تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان بیش از 24 هزار و 820 میلیارد ریال هزینه شده است.
تسهیلات نوسازی کشاورزی
اردبیل - خبرنگار کیهان: امسال بیش از 430 میلیارد ریال تسهیلات برای نوسازی ناوگان مکانیزاسیون بخش کشاورزی در استان اردبیل پرداخت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: ابلاغ مرحله ششم اعتبارات حوزه مکانیزاسیون، فرصت مغتنمی را فراهم کرده است تا فعالان بخش کشاورزی با استفاده از تسهیلات نسبت به نوسازی تجهیزات مورد استفاده اقدام نمایند. خلیل نیکشاد سهم استان اردبیل را دراین مرحله 430 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: نرخ سود این تسهیلات 15 درصد و بازپرداخت آن 5 تا 7 ساله است.
وی با اشاره به خسارات وارده به بخش کشاورزی استان گفت: از 724 میلیارد تومان خسارت سرمازدگی به بخش کشاورزی استان عمده این خسارت مربوط به باغات است که 660 میلیارد تومان باغات استان و به ویژه گونه‌های هسته‌دار هلو، شلیل و سیب و 100 درصد گردوی استان خسارت دیده است.
ساخت واحد مسکونی
ساری - خبرنگار کیهان: مازندرانی‌ها با ساخت و بهسازی دوهزار و 500 واحد مسکونی مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب به یاری هموطنان آسیب‌دیده شتافتند.
محمد اسلامی استاندار مازندران با حضور در بین زلزله‌زدگان از نزدیک روند ساخت و بهسازی مسکن زلزله‌زدگان را مورد بررسی قرار داد.
خلاقیت با وسایل دورریز
* 15 دانش‌آموز جویباری با وسایل دورریز از انواع موتورسیکلت و با استفاده از وسایل خودروهای اسقاطی انواع موتورسیکلت چهارچرخ، سه چرخ و دوچرخ ساختند.
مدیر آموزش و پرورش جویبار گفت: دانش‌آموزان مدرسه حقانی جویبار با کمک معلمان خود توانستند آموخته‌های درسی در کارگاه‌های آموزشی را به صورت عملی اجرا کنند و با استفاده از وسایل دورریز و اسقاطی موتورسیکلت‌های چهارچرخ، سه چرخ و دوچرخ طراحی و راه‌اندازی کنند.  رحیمی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان این مدرسه با انگیزه‌ای که ایجاد شد ساخت دستگاه‌های جدیدتری را با کمک معلمان آغاز کردند تا با ارائه این طرح‌ها موتورهای جدیدتری را تولید کنند.
آبگیری آب‌بندان‌ها
قائم‌شهر - خبرنگار کیهان: بارندگی‌های اخیر موجب آبگیری 100 درصدی آب‌بندان‌های حوزه منابع آبی قائم‌شهر شده است.
مدیر امور منابع آب شهرستان‌های قائم‌شهر، سوادکوه و سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ با ابراز خرسندی از وضعیت خوب ذخیره‌سازی آب در آب‌بندان‌های این مناطق گفت: با توجه به کمبود آب در دوره خشکسالی، همکاری کشاورزان شالیکار در مدیریت و هدایت و بهره‌برداری صحیح از منابع آبی در فصل زراعی یک ضرورت اساسی است.
هادی نیک‌اختر افزود: در حوزه منابع آب قائم‌شهر از مجموع 23 هزار هکتار اراضی شالیزاری، هشت هزار هکتار آن ازطریق 158 قطعه آب‌بندان در شهرستان‌های قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ تامین آب می‌شوند.
وی ظرفیت و حجم ذخیره‌سازی 158 قطعه آب‌بندان‌های این حوزه را با 259 هکتار وسعت 80 میلیون مترمکعب آب اعلام کرد.
کپوباف خوزستانی در جشنواره اکو
اهواز -  خبرنگار کیهان: یکی از صنعتگران کپوباف دزفول به عنوان نماینده خوزستان در چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم شرکت کرد.
معاون صنایع دستی خوزستان گفت: غذا محوریت این جشنواره است و در کنار آن نمایشگاه صنایع دستی متشکل از 30 غرفه با حضور صنعتگران از اقصی نقاط کشور برپا شد. پرویز طلائیان‌پور افزود: بحث معرفی و فروش صنایع دستی مرتبط با غذا به عنوان اصیل‌ترین کالای ایرانی، یکی از برنامه‌های جنبی این جشنواره است که در این حوزه، «زینت ظهیرنیا» از خوزستان در رشته کپوبافی به ارائه و عرضه محصولات خود پرداخت. این جشنواره با حضور کشورهایی از سراسر جهان از یازدهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه 97 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان برگزار شد.
آذربایجان، لبنان، سوریه، عراق، فلسطین، چین، افغانستان، تاجیکستان، بحرین، ترکیه، بلغارستان و ایران کشورهایی هستند که تاکنون برای شرکت در این دوره از جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم حضور داشتند.
پایلوت موفق کشاورزی
* کارشناسان فائو در سفر دو روزه خود به خوزستان از طرح‌های مختلف کشاورزی دیدن کردند.
مشاور برنامه‌ریز فائو در دفتر منطقه‌ای قاهره گفت: مدیریت منابع آب در پروژه‌های کشاورزی استان به خوبی اجرا شده است و در زمینه بهره‌وری و حسابداری آب می‌توانیم پروژه‌های مشترکی داشته باشیم.
«پاسکو آله‌استودیو» افزود: روش‌های استفاده از منابع آبی در این استان بسیار مدرن می‌باشد و عواملی از جمله کاهش میزان کربن، استفاده از انرژی‌های نو، استفاده از پساب‌ها و تولید آب سبز در آن به خوبی استفاده شده که می‌توان از آنها به عنوان تغییر رویکرد سنتی استفاده کرد.
وی از سرمایه‌گذاری اولیه نیم میلیون دلاری درصورت اجرای پروژه‌های مشترک نام برد و اظهار داشت: مدل‌های مورد استفاده در استان خوزستان می‌تواند مورد تحقیق قرار گرفته و به صورت پایلوت موفق به پایداری منابع آب در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد.
سطح آب دریاچه ارومیه
تبریز - خبرنگار کیهان: مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی ادعا کرد دریاچه ارومیه 2 میلیارد مترمکعب آب دارد و تراز آب آن، افزایش یافته است.
خلیل ساعی گفت: تراز دریاچه در مقایسه با اول مهر 96 حدود 43 سانتی‌متر و به میزان 1 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب افزایش یافته است. وی افزود: اگر دولت در دریاچه وارد عمل نمی‌شد این حوضه آبی به تالاب قوره‌گل دوم تبدیل می‌شد.
آمادگی آلمان برای نوسازی
آلمان آماده نوسازی کارخانجات تبریز و انتقال تکنولوژی مدرن روز است.
رئیس اتاق بازرگانی «کمنتین» ایالت زاکسن آلمان گفت: ماشین‌آلات کارخانجات تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز قدیمی است و آلمان آماده کمک برای نوسازی این واحدها و انتقال مدرن‌ترین تکنولوژی روز دنیا است. «هانس یوآخیم واندرلیخ» تصریح کرد: زاکسن آلمان حاضر به امضای قراردادهای عملی است و مایل به مذاکرات کاغذی نیستیم.