kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۷۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

فیس بوک با فروش اطلاعات کاربرانش ترامپ را پیروز کرد!(اخبار ادبی و هنری)

مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیس بوک در جلسه سنای آمریکا اعتراف کرد که با فروش اطلاعات کاربرانش به یک موسسه در کمپین انتخاباتی ترامپ به نام «کمبریج آنالیتیکا»، باعث شده که سهم عمده‌ای در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا داشته باشد.


اطلاعات 87 میلیون کاربر فیس بوک توسط فردی به نام «الکساندر کوگان» جمع‌آوری شد که یک بازی ساده اینترنتی در این شبکه به راه انداخته بود تا کاربران با ارائه اطلاعات شخصی خود، ظاهرا خصوصیات شخصیتی خویش را کشف کنند! بازی‌هایی که کاربر، انواع و اقسام ویژگی‌ها و اطلاعات شخصی خود را عرضه می‌کند تا دریابد چگونه شخصیتی دارد و با چه افرادی می‌تواند دوستی و آشنایی پیدا کند. اطلاعات خصوصی‌ای که در گفتن آنها برای نزدیکترین آشنایان خود، تردید می‌کنند اما متاسفانه این اطلاعات شخصی و خصوصی را به راحتی و با دست و دل بازی در اختیار کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی اینترنتی قرار داده تا از این طریق نوع شخصیت خود را بشناسند یا آینده شان مکشوف شود. اما همین اطلاعات به ظاهر بی‌ارزش و فردی به قیمت میلیون‌ها دلار به موسسات تحلیل داده‌ها و اطلاعات همچون «کمبریج آنالیتیکا» فروخته شده است تا جهت جمع‌آوری آراء بیشتر برای ترامپ مورد استفاده قرار گیرد و یا به قول مارک زاکربرگ «با ترول کردن کاربران دیگر و یا دستکاری کردن امکانات این شبکه اجتماعی، اذهان رای‌دهندگان را هدف بگیرند.»
البته پیش از این نیز در موارد مختلف از ارتباط فیس بوک با سرویس‌های اطلاعاتی غربی پرده برداشته شده بود، از جمله نشریه یهودی- فرانسوی «لومگزین دی یسراییل» در اکتبر 2009 مطالبی انتشار داد که در آن، نقش شبکه فیس بوک به عنوان ابزار کسب اطلاعات از کاربرانش جهت تحلیل و برنامه‌ریزی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل افشاء شده بود. سندیت این افشاگری (اگرچه در مجموعه رسانه‌های غرب بازتاب چندانی نیافت و به طور همه‌جانبه‌ای بایکوت شد) اما در آن حد بود که سفیر اسرائیل در پاریس ، مجله «لومگزین دی یسراییل» را متهم به افشای اسراری کرد که نبایستی آنها را برای دشمن فاش می‌نمود! پرونده‌ای که «لومگزین دی یسراییل» برای فیس بوک منتشر کرد شامل اطلاعاتی درخصوص راه‌های جاسوسی براساس متدهای مخابرات اسرائیل و آمریکا از طریق افرادی عادی بود که خطرات این ماموریت را نمی‌دانستند. این روزنامه نوشت: «این گونه افراد فکر می‌کنند فقط وقت خود را در برابر صفحات چت تلف می‌کنند و چیز مهمی نیست بلکه حتی این موضوع را به فکاهی نیز می‌گیرند.»«لومگزین دی یسراییل» این اقدام رژیم صهیونیستی را «جاسوسی اینترنتی» توصیف کرد. برپایه این گزارش، اسرائیل از طریق فیس بوک به میزان زیادی از اطلاعات درباره استفاده کنندگان این سایت در جهان عرب و اسلام دسترسی پیدا کرد، آنگاه برای تخمین و ارزیابی وضعیت جوانان کشورهای عربی و اسلامی، آن را در اختیار اساتید روانشناسی وابسته به دستگاه‌های امنیتی قرار داد. قابل ذکر اینکه «فیس بوک» از فعال‌ترین شبکه‌های تبلیغاتی و پروپاگاندای غرب در جریان فتنه پس انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1388 به شمار آمد که بخش عمده‌ای از جنگ روانی و ترویج شایعات و انتشار اخبار جعلی در آن ایام را برعهده داشت.