kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۲۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۵

کوکاکولا مسئول چاقی و دیابت در اروپا

سازمان اروپاییِ مدافع حقوق مصرف‌کنندگان در گزارشی شرکت کوکاکولا را در گسترش چاقی و دیابت مسئول می‌داند و این گزارش به‌ ویژه تبلیغات کوکاکولا را «غیرمسئولانه» خوانده است.



به گزارش ایسنا، سازمان مدافع حقوق مصرف‌کنندگان در یک بررسی جامع به خصوص به کمپین‌های بازاریابی کوکاکولا پرداخته و نتیجه این بررسی را در گزارشی به نام «گزارش کوکاکولا» منتشر کرده است.
اولیور هویتسینگر، یکی از اعضای دیده‌بان مواد غذایی در جریان معرفی «گزارش کوکاکولا» در برلین گفت: کوکاکولا بهتر از هر شرکت دیگری می‌داند که باید در میان جوانان تصویری مثبت از این کالا بوجود آورد.
در گزارش دیده‌بان مواد غذایی آمده است که این نوشابه‌های شکردار «نوشابه‌هایی بیماری‌زا» هستند. این گزارش به خصوص به تبلیغات شرکت کوکاکولا انتقاد می‌کند و این تبلیغات را «غیرمسئولانه» می‌داند.
در این گزارش در انتقاد به تبلیغات شرکت کوکاکولا آمده است که این شرکت آگاهانه با تبلیغات میلیونی در اینترنت و تلویزیون سعی در جلب کودکان و جوانان به این نوشابه می‌کند. این سازمان از شرکت کوکاکولا می‌خواهد به تبلیغات برای کودکان و جوانان پایان دهد.
اولیور هویتسینگر در این باره می‌نویسد: هر کسی می‌داند که کوکاکولا یا فانتا سالم نیستند، اما کودکان نمی‌دانند که نوشیدن یک شیشه نوشابه در روز آنها را در خطر بیماری دیابت قرار می‌دهد و احتمال اضافه وزن را در آنها افزایش می‌دهد.
در گزارش دیده‌بان مواد غذایی همچنین در این ارتباط آمده است که میزان مصرف روزانه شکر در میان شهروندان آلمان بسیار بیشتر از حدی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد کرده است.
دیده‌بان مواد غذایی به همین دلیل از دولت آلمان خواستار افزایش مالیات بر نوشابه‌هایی شده که بیش از حد شیرین هستند و استدلال می‌کند که این نوع مالیات در بسیاری از کشورهای جهان وضع شده است.
شرکت کوکاکولا واحد آلمان نیز در واکنش به این گزارش اعلام کرد که اضافه وزن «مشکلی پیچیده» است و تنها یک دلیل ندارد.
به گزارش دویچه‌وله، شرکت کوکاکولا در حمایت از خود در برابر این گزارش ادعا کرده چندین سال است که نوشابه‌های بدون شکر نیز به بازار معرفی کرده است. این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش خود را از راه نوشابه‌های بی‌شکر یا کم‌شکر به دست آورد.