kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

بیانیه ۱۵۰ سال پیش علما درباره حمایت از تولید داخلی

جمعی از علما طی بیانیه‌ای که حاکی از پیشگامی آنها در تشویق اجرای اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی دارد، اعلام کردند تنها از تولیدات داخلی برای رفع نیاز‌های روزمره خود استفاده خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1397 را سال حمایت از کالای ایرانی اعلام کرده و این اقدام را اصلی‌ترین گزینه برای عبور از مقطع حساس و سرنوشت‌ساز کنونی دانسته‌اند. پیش از این نیز بارها و بارها اعلام کرده‌اند که «‌اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه یک واقعیتی است که می‌بایست محقق شود.»
در همین خصوص یک سند تاریخی ضد سلطه اقتصادی بیگانگان به منظور تشویق اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی در 150 سال پیش وجود دارد که به پیشگامی روحانیت و علما در این قضیه‌ اشاره دارد. این سند بسیار قابل تامل و جالب تاریخی که مربوط به سال 1241 شمسی است توسط علمای سرشناس تنظیم و به امضا رسید که به این شرح است:
این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم؛ فعلا پنج فقره است:
اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیرایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم.
ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم بر آن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوهًْ برآن میّت بخواهند. ماها را معاف دارند.
ثالثاً: ملبوس مردانه جدید که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهماامکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوخ‌ نماییم و منسوج غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ، ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف، توقع احترام از ماها نداشته باشند. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن.
رابعاً: مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد. یک پلو و یک خورش و یک افشره. اگر زاید بر این کسی تکلف دهد، ماها را به حضور خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش، مهمانی می‌نماییم. هرچه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.
خامساً: وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم؛ زیرا که آیات باهره: «ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین»، «ولا تسرفوا انه لایحب المسرفین»، «ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه» و حدیث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این، هر که را فهمیدیم وافوری است به نظر توهین و خفت می‌نگریم.
اسامی امضا‌کنندگان: حجت‌الاسلام آقا نجفی اصفهانی، ثقه‌ًْالاسلام حاج آقا نورا...، الاحقر حسین بن جعفر فشارکی، آقا شیخ مرتضی ریزی، جناب رکن‌الملک، آقا میرزا محمدتقی مدرس، حاجی سید محمد باقر بروجردی، حاجی میرزا محمدمهدی جویباره‌ای، السید ابوالقاسم الدهکردی، حاجی سید ابوالقاسم زنجانی، آقامحمد جواد قزوینی