kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو عامل ۸۵ درصد تصادفات بودند

افزایش ۳ درصدی تلفات تصادفات نوروزی با وجود رشد ۱۵ درصدی ترددها

رئیس‌پلیس راهور ناجا گفت: براساس آمار موجود علیرغم افزایش ۱۵ درصدی ترددهای نوروزی کشته‌های تصادفات سه درصد افزایش یافت.





‌‌به گزارش سایت راهور، سردار تقی مهری روز یکشنبه در جریان بازدید فرمانده و جانشین ناجا از مرکز فرماندهی قرارگاه ترافیکی نصر در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: با توجه به شرایط جوی کشور سطح جاده‌ها خشک و هوا بهاری بود و همین امر باعث شد تا تعداد سفرها افزایش یابد که این عدد حدود ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
مهری افزود: پنج هزار نیرو به همراه ۱۵۰۰ خودرو به پلیس راهور برای اجرای بهتر طرح اضافه شد که باعث شد برنامه‌ها بهتر از گذشته انجام شود.
وی با‌اشاره به تشکیل قرارگاه ترافیکی نصر افزود: این قرارگاه به صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته و بنا به شرایط تصمیمات لازم اتخاذ می‌شد.
رئیس‌پلیس راهور ناجا گفت: امسال هیچ گره ترافیکی و ترافیک طولانی نداشتیم اما در محورهای شمالی و شهرهای زیارتی ترافیک‌های نیمه سنگین و سنگین را شاهد بودیم.
سردار مهری اظهارداشت: جاده‌های کشور ظرفیت و کشش این حجم از سفر و خودرو را ندارد اما خدا رو شکر مردم امسال همکاری بیشتری با پلیس داشتند. با توجه به افزایش یک‌ونیم میلیونی تعداد خودروها در سال 96 افزایش سفرها یک موضوع عادی و قابل پیش‌بینی بود اما مردم امسال هم همکاری خوبی داشتند.
وی افزود: در طول اجرای طرح ویژه ترافیکی مهم‌ترین علل وقوع تصادفات فوتی را می‌توانیم سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو نام ببریم که ۸۵ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.
رئیس‌پلیس راهور ناجا ادامه داد: ما در موج اول سفرها شاهد کاهش پنج درصدی فوت و جان باختگان بودیم اما در موج دوم این روند بر عکس شد و افزایش تلفات داشتیم به گونه‌ای که در روز 10 فروردین ۳۷ نفر جان باختند. این نشان می‌دهد افرادی که به سفر رفته‌اند خسته شده‌اند و آمادگی جسمانی رانندگی را نداشته‌اند و همین امر باعث شده به طور کلی سه درصد تعداد کشته شدگان تا کنون افزایش یابد.
مهری درخصوص بیشترین ترددها و تصادفات گفت: بیشترین ترددهای نوروزی در استان‌های البرز، تهران، قزوین، مازندران، گیلان، قم و فارس بوده است و استان‌های فارس، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین تصادفات فوتی را به خود اختصاص دادند.
پلیس تا پایان بازگشت مردم از تعطیلات
در جاده‌ها می‌ماند
فرمانده ناجا نیز در جریان این بازدیدگفت: طرح ترافیک نوروزی تا پایان هفته و زمانی که مردم به مقاصد و شهرشان بازگردند ادامه خواهد داشت.
سردار حسین‌اشتری افزود: باید به سمتی برویم که شاهد کمترین تصادفات و جان باختگان و مجروحین خصوصا در این ایام باشیم که مردم مشغول تفریح و زیارت و سیاحت هستند.
اشتری ادامه داد: عزم ما جزم است و این اراده در ناجا وجود دارد که تعداد کشته شدگان کاهش یابد و وقتی هم به کاهش تلفات جاده‌ای در دهه گذشته نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در همین مسیر قدم برداشته‌ایم اما باید شتاب آن افزایش یابد.
وی گفت: وقتی به ظرفیت نیروی انتظامی و ظرفیت همه دستگاه‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که حتما می‌توانیم خسارت‌ها و تلفات را کم کنیم و بتوانیم آنچه مد نظر مقام معظم رهبری است را به انجام برسانیم.
فرمانده ناجا اظهارداشت: عامل انسانی صنعت خودرو و امنیت جاده‌ها همه از عواملی هستند که در وقوع تصادفات نقش دارند و باید دست به دست هم بدهیم تا همه این عوامل بهبود یابند.
اشتری افزود: باید رانندگان هر دو ساعت ۱۵ دقیقه استراحت کنند و یادشان باشد که از سبقت و سرعت غیرمجاز پرهیز کنند تا ما شاهد کمترین خسارت‌ها باشیم.
خانواده‌ها برای بازگشت تعجیل نکنند
وی همچنین دیروز در حاشیه بازدید از قرارگاه نوروزی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: امسال با هماهنگی خوبی که بین دستگاه‌های مختلف، اصحاب رسانه و مردم با ناجا وجود داشت اقدامات انتظامی خوبی درخصوص ایام نوروز صورت گرفت.
اشتری با بیان اینکه با توجه به حجم ترددها به دلیل همکاری و مساعدت مردم تا این لحظه گره ترافیکی گزارش نشده است، به خانواده‌ها توصیه کرد برای بازگشت تعجیل نکنند و برای زودتر رسیدن به مقصد از حرکات پرخطر مثل سبقت‌های غیر مجاز خودداری کرده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
فرمانده ناجا افزود: انصافا در بازدیدهایی که از مرزها، شهرها و جاده‌ها انجام شد مشاهده کردیم همه همکاران در جای جای کشور با اخلاص، بدون منت و تمام وقت، خدمتگزار مردم هستند.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دریافتی با همت همه همکاران؛ بر خلاف افزایش سفرها شاهد نتایج خوب و مثبتی در کاهش تصادفات و جانباختگان بودیم.
مصدومیت حدود 180 هزار نفر در ایام نوروز
سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: کل مصدومین ایام نوروزی تا دوازدهم فروردین ماه ۱۷۹ هزار و ۵۵۱ نفر بوده است که ۳۹ هزار و ۹۸۴ مورد آن مربوط به حوادث ترافیکی بود.
به گزارش روابط عمومی اورژانس کشور، پیرحسین کولیوند با بیان اینکه ۳۴ هزار و ۴۷۰ مصدوم ترافیکی نیز از سوی نیروهای اورژانس کشور به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند، افزود: در تعطیلات نوروز ۹۷، دو میلیون و ۱۳۲ هزار و ۴۶۸ مورد مراجعه به اورژانس‌های بیمارستانی گزارش شده است که از این تعداد 80 هزار و523 نفر در بخش‌های ویژه بستری شدند. در این ایام ۳۲ هزار و ۵۵۴ عمل جراحی اورژانس و ۲۱ هزار و ۲۷۹ عمل جراحی الکتیو در بیمارستان‌های کشور انجام شده است همچنین بیشترین بیماری‌هایی که در تعطیلات نوروز در اوراژانس‌ها گزارش شده مربوط به بیماری‌های قلبی، تنفسی، گوارشی و مغزی بوده است.
کولیوند با ‌اشاره به نظارت‌های بهداشتی که طی نوروز ۹۷ از سوی وزارت بهداشت بر اماکن عمومی، تفرجگاه‌ها و رستوران‌ها انجام شده است، گفت: بر این اساس تاکنون یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۱ کیلوگرم مواد غذایی فاسد معدوم و 10 هزار و 60 واحد نیز به مراجع قضایی معرفی شدند همچنین دو هزار و 68 واحد نیز از سوی بازرسان پلمب شده‌اند.
امدادرسانی سازمان امداد و نجات
به ۵۴ هزار نفر در نوروز
رئیس ‌سازمان امداد و نجات نیز با ‌اشاره به عملیات امداد و نجات نوروزی سازمان هلال احمر از ٢٤ اسفند ٩٦ تا ١٣ فروردین ٩٧ گفت: در این مدت چهار هزار و 758 مورد ماموریت از سوی هلال احمر انجام و به ۵۴ هزار و ۵۷۱ نفر امدادرسانی شده است.به گزارش ایسنا، مرتضی سلیمی افزود: دو هزار و 190 مصدوم از سوی امدادگران هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.وی با بیان اینکه به ۳۴ هزار و ۹۶۳ نفر به صورت سرپایی خدمت‌رسانی شده است، گفت: در مجموع ۱۵ هزار و ۶۷۳ نفر نیز اسکان داده شدند که از میان آنها ۸۳۴ نفر هم اسکان اضطراری یافتند و۱۴ هزار و ۸۳۹ مسافر نوروزی از سوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اسکان داده شدند.
سلیمی با بیان اینکه طی این مدت ۳۵۲ مورد عملیات رهاسازی از سوی هلال احمر صورت گرفته است، اظهار داشت: ۶۶۹ نفر از مصدومان ترافیکی نیز رهاسازی شدند.
رصد آنلاین تخلفات رانندگی با دوربین‌ها و سامانه جدید کنترلی
رئیس ‌پلیس راه راهور ناجا از رصد آنلاین تخلفات رانندگی با دوربین‌ها و سامانه جدید کنترلی خبر داد.
سردار حمیدی به سایت راهور گفت: با راه‌اندازی سامانه رصد آنلاین تخلفات سرعتی، تمامی رانندگان در جاده‌های کشور تحت پوشش دوربین‌های پلیس قرار گرفته‌اند.
حمیدی افزود: برابر آمارهای لحظه‌ای سامانه جدید، حدود سه درصد رانندگان در نوروز امسال در جلو دوربین‌های پلیس تخلف داشته‌اند و در مجموع با احتساب کنترل‌های فیزیکی پلیس، کمتر از پنج درصد رانندگان در نوروز امسال در جاده‌ها تخلف کرده‌اند و عملا بیش از ۹۵ درصد رانندگان قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کرده‌اند.
وی از تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز بخصوص سرعت و سبقت غیرمجاز در دور نهایی بازگشت مسافران نوروزی خبر داد و گفت: تمامی ماموران پلیس راه با تخلفات حادثه‌ساز برخورد می‌کنند و در این خصوص هیچ اغماضی با رانندگان متخلف نمی‌شود.رئیس ‌پلیس راه راهور ناجا در عین حال از رانندگان خواست با صبر و حوصله رانندگی کرده و از شتاب و عجله خودداری کنند.