kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
نتایج سفر نوروزی رئیس‌جمهور به دو کشور ترکمنستان و آذربایجان:

توسعه روابط با عشق‌آباد و دو توافق مهم با باکو

توسعه همکاری با ترکمنستان و دو توافق مهم با آذربایجان در بلوک نفتی در دریای خزر و حوزه حمل نقل از جمله نتایج سفر سه روزه رئیس‌جمهور در ایام نوروز به دو کشور ترکمنستان و آذربایجان بود.






حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی روسای جمهوری ترکمنستان و آذربایجان، از روز سه‌شنبه ۷ فروردین ماه و در سفری سه روزه عازم این دو کشور شد.
روحانی در سفر به عشق‌آباد و در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌های فی ما بین ، با رئیس‌جمهور ترکمنستان ، ۱۳ سند و یادداشت همکاری مشترک امضا کرد. برنامه مبادلات همکاری‌های فرهنگی، هنری، علمی و آموزشی، یادداشت تفاهم همکاری‌های بازرگانی، یادداشت تفاهم همکاری صنعتی، یادداشت تفاهم درخصوص تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی، یادداشت تفاهم همکاری در رابطه با تشکیل شورای مشترک تجاری ایران-ترکمنستان، یادداشت تفاهم همکاری در بخش کشاورزی، یادداشت تفاهم حمل‌ونقل هوایی میان سازمان هواپیمایی کشوری ایران و اداره دولتی هواپیمایی کشوری ترکمنستان، از جمله سند همکاری مشترکی بود که در حضور روسای جمهور ایران‌ و ترکمنستان توسط مسئولان عالی رتبه دو‌کشور به امضا رسید.
تاکید بر گسترش همکاری‌های ایران و ترکمنستان
رئیس‌جمهور همچنین در نشست مشترک هیئت‌های عالی رتبه ایران با‌اشاره به همکاری‌های ایران و ترکمنستان در بخش‌های مختلف به‌ویژه انرژی، ترانزیت و حمل‌ونقل، اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی خط سوم انتقال برق از ایران به ترکمنستان، همکاری‌های جدید در حوزه نفت و گاز دریای خزر و ارائه تسهیلات در راستای توسعه حمل‌ونقل میان دو کشور می‌تواند گامی نوین در مناسبات اقتصادی میان ایران و ترکمنستان باشد.
دکتر روحانی با بیان اینکه شرکت‌های راهسازی ایرانی آماده ارائه خدمات و انجام پروژه‌ها در ترکمنستان هستند، گفت: مقرر شد با رفع مشکلات مربوط به قطعات، بزودی شاهد صادرات اتوبوس از ایران به ترکمنستان باشیم.
دکتر روحانی توسعه مراودات دو ملت را حائز اهمیت برشمرد و با ‌اشاره به ضرورت ارائه تسهیلات برای گسترش گردشگری میان دو کشور از جمله برقراری پرواز مستقیم تهران-عشق‌آباد، گفت: بازگشایی پل جدید سرخس و همکاری در زمینه توسعه راه آهن در این امر موثر خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ترکمنستان هم می‌توانند در پروژه‌های مختلف ایران حضور داشته باشند، اظهار امیدواری کرد این سفر گام جدیدی در توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور باشد.
امضای ۸ سند و یادداشت تفاهم
همکاری میان تهران و باکو
حجت‌الاسلام روحانی بعدازظهر چهارشنبه هشتم فروردین از مرو به شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد و در «زاگولبا»؛ کاخ ریاست‌جمهوری آذربایجان، به طور رسمی از سوی «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی خود مورد استقبال قرار گرفت.
همچنین در حضور روسای جمهور ایران و‌ آذربایجان هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک به امضا رسید. این اسناد همکاری با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران و باکو، پس از مذاکرات فشرده روسای جمهوری دو کشور و در حضور آنان، به امضای مقامات عالی رتبه ایرانی و آذربایجانی رسید. برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زنان و خانواده، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ورزش و جوانان، برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و آذربایجان، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی و درمانی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه توسعه مشترک بلوکهای اکتشاف نفتی در دریای خزر، یادداشت تفاهم در زمینه تقویت همکاری‌های صنعتی، یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی و موافقتنامه سرمایه‌گذاری مشترک در احداث راه آهن رشت-آستارا، هشت سندی است که میان دو کشور به امضا رسید.
افتتاح کارخانه خودروسازی خزر
 و خط‌آهن آستارا –آستارا
در سفر روحانی به باکو همچنین کارخانه تولید مشترک خودرو ایران و جمهوری آذربایجان(خزر) در منطقه نفت‌چالا با ظرفیت سالانه ۱۰‌هزار دستگاه برای تولید پنج مدل خودروی سواری و خط آهن آستارا-آستارا در همایش اقتصادی تجاری، با حضور «حجت‌الاسلام روحانی»و «الهام علی اف» افتتاح شد.
خط تولید محصولات ایران خودرو در سایت جمهوری آذربایجان در فاز ابتدایی باظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه آغاز بکار می‌کند که با توسعه، ظرفیت آن به ۱۵ هزار دستگاه در سال می‌رسد.همچنین در این همایش ، از طریق ویدئو کنفرانس خط آهن آستارا- آستارا افتتاح شد. اتصال خط آهن آستارا – آستارا به کشورهای اروپایی، تحول بزرگی در منطقه‌ایجاد می‌کند و پس از اتصال این خط ریلی به رشت و احداث و تکمیل راه آهن رشت-آستارا کریدور ریلی شمال و جنوب ایران فعال خواهد شد.