kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

اعلام آمادگی استقلال‌طلبان شرق اوکراین برای پیوستن به فدراسیون روسیه

استقلال‌طلبان شرق اوکراین پس از پایان شمارش آرا در همه‌پرسی برای پیوستن به فدراسیون روسیه اعلام آمادگی کردند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، آنها از مسکو خواسته‌اند مسئله الحاق منطقه دونتسک را به خاک فدراسیون روسیه مدنظر قرار دهد.
دنیس پوشیلین از سران استقلال‌طلبان گفته است که از روسیه می‌خواهیم ما را جذب فدراسیون کند چرا که همگی بخشی از تمدن روسیه هستیم.
وی افزود: تا زمانی که افکار فاشیستی بر اوکراین حاکم است ما نمی‌توانیم روابط خوبی با هموطنان سابق خود برقرار سازیم.
استقلال‌طلبان همچنین اعلام کردند که انتخابات ریاست جمهوری بیست و پنجم ماه مه (چهارم خردادماه) در جمهوری دونتسک برگزار نخواهد شد.
وی همچنین این شایعه را تکذیب کرد که قرار است همه‌پرسی دیگری برای پیوستن به روسیه در این منطقه برگزار شود.
نتیجه همه‌پرسی در شرق اوکراین نشان داد که اکثر ساکنان دونتسک و لوهانسک خواهان جدایی از اوکراین هستند.
حدود 80درصد افراد واجدشرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند و اکثر آنها به استقلال رأی دادند.
مسکو با انتشار بیانیه‌ای از اتحادیه اروپا خواست تا نتایج همه‌پرسی در این دو منطقه شرق اوکراین را بپذیرد.
مسکو از اتحادیه اروپا خواست به جای تحریم و کارشکنی به نتایج همه‌پرسی احترام بگذارد و به تحقق خواسته ساکنان این دو منطقه از طریق مذاکره کمک کند.
نتیجه همه‌پرسی دونتسک و لوهانسک واکنش مقامات اروپایی و آمریکا را برانگیخت. کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای، ضمن غیرقانونی خواندن همه‌پرسی استقلال در این دو استان، نتیجه رأی‌گیری را غیرقابل قبول خواند. مقامات اروپایی نیز پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی تاکنون، با اتخاذ مواضع مشابهی از به رسمیت شناختن نتیجه آن امتناع کرده‌اند. آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: این همه‌پرسی‌ها در شرق اوکراین غیرقانونی و به شیوه نامنظم سازماندهی شده است. این همه‌پرسی اهمیتی ندارد بلکه فقط انتخابات ریاست جمهوری در 25مه مهم است. وی روسیه را متهم به تلاش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در شرق اوکراین کرد. همچنین وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه خود در بروکسل تصمیم گرفتند حساب‌های بانکی 13تن از افرادی که از ادغام شبه‌جزیره کریمه به روسیه حمایت کرده بودند را مسدود کرده و ورود آنها را به کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع کنند. به این ترتیب شمار افراد تحریم شده در ارتباط با بحران اوکراین به 61 تن رسید. کشورهای اتحادیه اروپا اما بر سر افزایش تحریم‌های اقتصادی بیشتر روسیه در ارتباط با اوکراین هم‌نظر نیستند. وزرای خارجه این اتحادیه اجرای تحریم‌های شدیدتر اقتصادی علیه روسیه را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین موکول کرده‌اند. اتحادیه اروپا امیدوار است با انجام انتخابات  اوکراین در 25 مه (چهارم خرداد) سال جاری تنش در این کشور کاهش یابد. در میان 13 مقام تحریم شده، ویاچسلاو ولودین معاون اول رئیس دفتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و ولادیمیر شامانوف فرمانده چتربازان روسی به چشم می‌خورند. معاون وزیر خارجه روسیه نسبت به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا واکنش نشان داد. سرگئی ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: جای تاسف است که می‌بینیم قطار تحریم‌ها طوری در سراشیبی در حال حرکت است که انگار راننده‌ای ندارد. این سیاستی بسیار ناشیانه و غیرمسئولانه است که  به هیچ‌وجه با واقعیت منطبق نیست. وی تاکید کرد تحریم‌های اتحادیه اروپا تنها به تعمیق اختلاف‌ها منجر شده و مانع تلاش‌ها برای حل بحران اوکراین می‌شود. معاون نخست‌وزیر کریمه نیز اعلام کرد تحریم‌های اروپا ضد شرکت‌های فعال در کریمه و افراد خاص به خاطر الحاق این منطقه به خاک روسیه تاثیر مهمی نخواهد داشت. همچنین  مسکو در واکنش به اصرار اتحادیه اروپا در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد مسئله حقوق مناطق در اوکراین باید پیش از برگزاری انتخابات در این کشور که برای تاریخ 25 مه تعیین شده است، حل شود. بعد از اعلام نتایج همه‌پرسی دو استان لوهانسک و دونتسک دیروز ستونی از تانک‌های اوکراینی  وارد شهر اسلاویانسک در شرق این کشور شدند و اقدام به شلیک گلوله به طرف برخی از محله‌های آن کردند.
در مقابل روسیه، اوکراین را تهدید به قطع گاز کرد. دیمیتری مدودف  نخست‌وزیر روسیه روز دوشنبه از رئیس شرکت گازپروم درخواست کرد به شرکت نفت و گاز اوکراین اطلاع دهد اگر مطالبات معوقه گازپروم تا دوم ژوئن پرداخت نشود، روسیه گاز اوکراین را از سوم ژوئن قطع می‌کند. رئیس‌جمهور برکنار شده اوکراین نیز نتایج همه‌پرسی استقلال شرق اوکراین را نشان‌دهنده تمام شدن صبر مردم اوکراین دانست. ویکتور یانوکوویچ عصر دوشنبه اعلام کرد اکثر اهالی منطقه دونباس (استان‌های دونتسک و لوهانسک) به استقلال از کسانی که شهروندان را به تروریسم متهم می‌‌کنند و آنها را می‌کشند، رأی دادند، به این دلیل که صبر ملت اوکراین تمام شده است. وی اظهار داشت جهانیان نمی‌توانند نتیجه این همه‌پرسی را نادیده بگیرند.