kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۲۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۷
رئیس ‌سازمان حمایت:

جنس فروخته‌شده باید پس گرفته شود

رئیس ‌سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: جنس فروخته‌شده از سوی فروشندگان باید پس گرفته شود.




به گزارش خبرگزاری‌ها، ​سیدمحمود نوابی در هفدهمین همایش روز ملی حمایت از مصرف کنندگان اظهار داشت: اصطلاح جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود به رغم اینکه توهین به مشتری بود و پشت شیشه فروشگاه‌ها نصب می‌شده مردم از آنها خرید می‌کردند و ما این ناهنجاری را به یک هنجار اجتماعی تبدیل کرده بودیم‏ ما با این پدیده که در هیچ جای دنیا مشابه نداشت‏ مقابله کردیم و امروز شعار ما این است که جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود.
نوابی افزود:‌ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تبلیغات اغوا‌کننده را به شدت ممنوع کرده است، ولی امروز رسانه‌ها و حتی سیمای جمهوری اسلامی مملو از تبلیغات اغوا‌کننده است که باید روزی جمع شود.
رئیس ‌سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با‌ اشاره به تبلیغات رنگارنگ صدا و سیما توسط افراد خوش سیما و تبلیغ مواد خوراکی که باعث گرفتگی عروق می‌شود، گفت: این مسائل باید اصلاح شود و تبلیغات باید واقعی باشد. تبلیغاتی مانند اینکه 10 درصد هوش را زیاد می‌کند، باید اصلاح شود.
نوابی افزود: ما برای کارآفرینان باید شان اجتماعی در نظر بگیریم؛ یعنی ضمانت این افراد نباید مثل افراد عادی باشد؛ این در حالی است که متاسفانه بعضا وقتی گرفتارمی‌شوند،‏ گرفتاری آنها از افراد عادی بالاتر و بیشتر است.رئیس ‌سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره درج قیمت گفت: درج قیمت باید قانونی باشد، ولی عمل نمی‌شود که باید مردم مطالبه‌گری کنند‏،‌ مردم در صورت برخورد با گران فروشی، ‌کم‌فروشی، تقلب،‌ احتکار و عرضه کالای قاچاق،‌ درج نشدن قیمت،‌ صادر نشدن فاکتور و رعایت نشدن ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، موضوع را با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در میان بگذارند.
نوابی اظهار داشت: درج قیمت با حک قیمت متفاوت است و قیمت در همه دنیا برای مصرف‌کننده مشخص است و باید قیمت کالا در معرض دید مصرف‌کننده باشد و باید فروشندگان به ازای خرید به مشتری فاکتور ارائه کنند و مصرف‌کننده و خریدار هم باید از فروشنده فاکتور مطالبه کند.
وی ادامه داد: سازمان حمایت، نه نیروی نظامی است و نه انتظامی؛ ولی با عرضه کالای قاچاق در بازار مبارزه می‌کنیم و به این ترتیب هزینه این کالاها را بالا می‌بریم.
رئیس ‌سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان با انتقاد از کرایه بی‌آر‌تی، خطاب به شهرداری گفت: هزینه استفاده از این وسایل باید براساس تعداد ایستگاه‌ها باشد، نه اینکه یک مسافر به ازای یک یا دو ایستگاه کرایه کامل بپردازد.