kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
کیهان بررسی می‌کند

‌آیا حمله نتانیاهو به رفح او را نجات می‌دهد؟

 

زمزمه‌های حمله قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی، به آخرین نقطه باقی مانده غزه یعنی «رفح» که محل پناه گرفتن میلیون‌ها فلسطینی از سرتاسر این باریکه است، در حال افزایش است. آیا این حمله، که از سوی تمام دنیا و حتی متحدین این رژیم مردود شمرده شده، می‌تواند نتانیاهو را از محاکمه نجات دهد؟!
این روزها زیاد درباره «محاکمه» نتانیاهو می‌شنویم. هم از سوی دادگاه‌های بین‌المللی و هم از سوی دادگاه‌های همین رژیم. نتانیاهو می‌داند، به محض شروع آتش‌بس ولو کوتاه، از همین سرزمین‌های اشغالی به سراغش خواهند آمد. هم برای پرونده‌های قطور فساد خود و همسرش، هم برای به کشتن دادن هزاران صهیونیست در این جنگ و هم به فنا دادن آن همه اسیر. این همه ماجرا نیست. دادگاه‌های بین‌المللی نیز همین روزها حکم بازداشتش را صادر خواهند کرد، آن هم به جرم «نسل‌کشی در غزه». شاید وقتی این گزارش کوتاه را می‌خوانید، شاید هم چند روز بعد، این حکم صادر خواهد شد. حتی گفته شده ممکن است، این حکم مخفیانه صادر و برای کشورهای مختلف ارسال شود، تا نتانیاهو و سایر سران این رژیم، نتوانند از بازداشت فرار کنند. نتانیاهو هم برای نجات خود دو اقدام را برگزیده است: اول آویزان شدن به آمریکا و بایدن برای تحت فشار گذاشتن دادگاه لاهه و دوم، حمله به رفح!
رفح تنها نقطه باقی مانده از غزه است که میلیون‌ها فلسطینی، از شمال، مرکز، شرق و غرب غزه به آنجا پناه آورده‌اند. احتمالا اُسرای صهیونیست نیز در همین نقطه باشند. نتانیاهو با خود این طور محاسبه کرده است که، با حمله به این باریکه، آتش جنگ گسترده‌تر می‌شود و در چنین شرایطی می‌تواند احتمال محاکمه شدنش- لااقل در داخل- را به حداقل برساند. اما این امر می‌تواند به کشته شدن تمام اُسرای باقی‌مانده این رژیم هم منجر شود، البته اگر اُسرا در جنوب غزه و رفح باشند.
دیروز روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در این‌باره به نقل از ارتش صهیونیستی نوشت که ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده تصمیم نهائی درباره جنگ غزه اتخاذ خواهد شد؛ یا سند تبادل اسرا با حماس امضا می‌شود، یا عملیات رفح کلید زده می‌شود. نتانیاهو هم گفت که «با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم.» به گفته نتانیاهو «چه درباره آتش‌بس و تبادل اسرا توافق کنیم و چه نکنیم نیروهای ما برای ریشه‌کن کردن حماس وارد رفح خواهند شد. این ایده که ما جنگ را قبل از دستیابی به همه اهداف خود پایان خواهیم داد، غیرقابل قبول است. ما وارد رفح می‌شویم و تمام گردان‌های حماس را با توافق یا بدون توافق در آنجا نابود می‌کنیم تا به پیروزی کامل برسیم.» او در دیدار با خانواده‌های اُسرا این طور آب پاکی را روی دست‌شان ریخت که «در حال حاضر شانس دستیابی به توافق آتش‌بس بعید به نظر می‌رسد.» نتانیاهو شاید بتواند محاکمه خود در داخل یا خارج از سرزمین‌های اشغالی را با جنگ‌افروزی یا لابی سنگین عقب و جلو کند اما، بعید است بتواند از چنین مخمصه‌ای نجات یابد.