kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴

راز حاشیه‌سازی دوباره لابه‌لای نتایج نظرسنجی یک مرکز دولتی(خبر ویژه)

بخشی از سخنان رئیس‌جمهور در جشن ملی چهل سالگی انقلاب اسلامی، تعجب ناظران را برانگیخت.


آقای روحانی دیروز در راهپیمایی 22 بهمن گفت: 40 سال بس است. بیایید کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه و سخن ناروا گفتن، همه برادر، مسلمان و ایرانی هستیم.
رئیس‌جمهور افزود: انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند البته برخی زودتر از قطار پیاده‌ شدند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به قطار انقلاب دعوت کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه رای مردم است که منتخب مردم را می‌سازد، اظهار کرد: بعد انتخابات باید رقابت را کنار گذاشته و قواعد سیاسی جهانی را مراعات کنیم و همه در کنار هم باشیم. مردم را راحت بگذاریم و در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم. حریم خصوصی مردم از آن مردم است. یک بار هم شده فرمان هشت ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم و طبق آن عمل کنیم و آستانه  تحملمان را بالا ببریم.
وی گفت: باید قانون اساسی را پاس بداریم و از ظرفیت آن استفاده کنیم. آنچه که امروز از آن به عنوان مشکل در روابط اجتماعی، بحث آزادی و سرمایه‌گذاری‌ها یاد می‌شود، به خاطر عمل نکردن به قانون اساسی است. هر که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است. همه نهادها و دستگاه‌ها باید به قانون اساسی عمل کنند. این قانون بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت‌های بسیاری دارد.
وی ادامه داد: اگر در جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم.  طبق این اصل برای رفع مشکلات و اختلافات باید به آرای مستقیم مردم مراجعه کرد. طبق اصل 59 هر چه مردم گفتند باید به آن عمل کنیم. این ظرفیت‌ قانون اساسی ما است و باید به آن عمل کنیم.
درباره این بخش از سخنان آقای روحانی پرسش‌هایی مطرح است.
چه کسانی را ما از قطار انقلاب پیاده کردیم؟! آیا کسانی که پس از انقلاب و پناه دادن شاه توسط آمریکا، همچنان با لانه جاسوسی سر و سّر داشتند، انقلابی محسوب می‌شدند؛ سازمان منافقین که 17 هزار شهروند ایرانی را کشت؛ بنی‌صدر که مأمور رمزدار سفارت آمریکا بود و با منافقین برای ایجاد دوقطبی و شکاف در داخل آن هم در دوره فشارهای دشمن همکاری می‌کرد؛ منتظری که در حلقه باند جنایتکار مهدی هاشمی به دام افتاده و سخنگوی آنها علیه نظام شده بود؛ یا فتنه‌گرانی که سال 78 آشوب برپا کردند و خود آقای روحانی آنها را اوباش و مزدور آمریکا خطاب کرد؟!  معلوم است که ملت انقلابی، کینه جماعتی این چنین را بر دل داشته باشند، معلوم است که دل ملت ما با کسانی که علیه جمهوریت و اسلامیت در سال 88 شوریدند و کار را به شعار «انتخابات بهانه است - اصل نظام نشانه است» و هتاکی علیه امام حسین(ع) کشاندند، هرگز صاف نمی‌شود. به تعبیر امام سجاد(ع)  «... ان نُراجع مَن هاجَرنا و اَن ننصِفَ من ظَلَمَنا و اَن سُالِمَ من عادانا، حاشی من عُودِیَ فیک و لک، فانّه العدوّ الذی لانُوالیه و الحَزبُ و الذی  لانصافیه... خدایا به ما توفیق بده که برگردیم به سوی کسی که از ما دوری گزیده و انصاف به خرج دهیم با کسی که بر ما ظلم کرده و سازش و مسالمت کنیم با کسی که با ما دشمنی ورزیده؛ مگر کسی که در راه تو و به خاطر تو با او دشمنی کردیم، که همانا او دشمن است که با او دوستی نمی‌کنیم».
ثانیا اگر آقای روحانی معتقد به رأی مردم و انتخابات هستند، با آشوبگران علیه رأی اکثریت مردم و جمهوریت در سال 88 مرزبندی دقیقی نکردند و برخی از همان‌ها در گوشه و کنار دولت به کار گماشته شدند.
ثالثا حریم شخصی اشخاص یک بحث است و تظاهر و تجاهر به حرمت‌شکنی و قانون‌شکنی و نقض احکام الهی و قوانین، یک موضوع دیگر.
رابعاً همان‌گونه که دولت و رئیس‌جمهور جزو قانون اساسی هستند، مجلس و قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان بازرسی و دیوان محاسبات و... نیز جزو قانون اساسی هستند و برای نظارت بر دولت و جلوگیری از خودکامگی تعبیه شده‌اند. بنابراین رئیس‌جمهور هر کس که باشد، نمی‌تواند به بهانه اینکه رأی مردم را کسب کرده، خودرایی ‌کند. اتفاقاً همین خودرأیی باعث شد که به تصریح گزارش دیوان محاسبات، دولت از اجرای 80 درصد احکام قانون بودجه 95 سرپیچی و تخلف کند، وزارت نفت 16 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی را به خزانه واریز ننماید و 75 درصد بودجه دستگاه‌های دولتی صرف هزینه‌های اجرایی شود و تنها 25 درصد صرف سرمایه‌گذاری شود.
همچنین نتیجه خودشگفتی و خودرأیی برخی دولتمردان باعث شد هشدارهای دلسوزان درباره عدم اعتماد به شیطان بزرگ مورد اهتمام قرار نگیرد و دولت در توافق برجام، در مقابل واگذاری امتیازهای نقد فراوان، مشتی وعده نسیه و سپس بدعهدی شیطان بزرگ را دریافت کند با روندی که نه تنها موجب رونق اقتصادی نشد بلکه کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم را در پی داشت و موجب نارضایتی و گلایه مردم شد. اکنون به نظر می‌رسد آقای روحانی با طرح مباحث انحرافی نظیر بخشی از سخنان دیروز، مایل است پاسخگوی عملکرد خود نباشد و همچنان مردم را سرگرم حواشی سازد.
طبق آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) که به دولت نزدیک است، 80 درصد مطالبات مردم اقتصادی است. 69 درصد مردم بهبود اوضاع اقتصادی را اولویت خود دانسته و تنها 2 درصد، رفع حصر را اولویت معرفی کرده‌اند. پاسخ 74/8 درصد مردم درباره وضعیت اقتصادی «منفی» بوده و این در حالی است که آقای روحانی ظرف 2 سال پس از اجرای برجام، همواره مدعی رشد و رونق اقتصادی بوده است. به نظر می‌رسد این رقم 75 درصدی که توسط آقای آشنا مشاور رئیس‌جمهور رونمایی شده علت اصلی طرح برخی مباحث انحرافی است.
در نظرسنجی‌های دیگر فقط یک درصد گفته‌اند که همچنان به آمریکا خوش‌بین هستند و 85 درصد نظر کاملاً نامساعد به آمریکا داشته‌اند.
گفتنی است طرح برخی نکات انحرافی از سوی آقای روحانی، با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب مواجه شد که در برابر شکوه حماسه حضور ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن، دچار انفعال و درماندگی شده بودند. رادیو فردا گفت سخنان آقای روحانی باارزش و مهم است.