kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

کوتاه از سراسر جهان

یمن
فارس: برنده جایزه صلح نوبل یمن که زمانی از حامیان ائتلاف سعودی علیه یمن بود، خواستار محاکمه سران عربستان و امارات به جرم نسل کشی در یمن شد.«توکل کرمان» فعال حقوق بشر یمنی و برنده نوبل صلح سال 2011، در سخنانی، اعلام کرده ائتلاف سعودی و امارات مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند. وی افزود، «آمریکا و انگلیس و تمامی کشورهایی که به عربستان سلاح می‌دهند در روند کشتار یمن شریک هستند.» او در ادامه از تمامی سازمان‌های حقوق بشری خواست تا ساز و کار محاکمه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی را به جرم جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در یمن فراهم سازند.
فلسطین
فلسطین‌الیوم: مقاومت فلسطین موفق شد یک پهپاد اسرائیلی از نوع «فانتوم» را در بیت‌حانون واقع در شمال نوار غزه سرنگون کند. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی حماس شنبه شب از آماده‌باش در صفوف نیروهای خود خبر داد. سخنگوی قسام در اظهاراتی مختصر اعلام کرد: «نظر به اتفاقات شمال فلسطین‌اشغالی، گردان‌های قسام برای حمایت از ملت خود و پاسخ به هر حمله اسرائیلی حالت آماده‌باش اعلام می‌کند.» پدافند هوایی سوریه روز شنبه یک فروند جنگنده اف 16 این رژیم صهیونیستی را پس از تجاوز به خاک سوریه مورد هدف قرار داد و ساقط کرد. رژیم صهیونیستی هم پس از سقوط این جنگنده چندین نقطه از سوریه را هدف قرار داد اما گفت قصد جنگ ندارد.
آمریکا
ایندیپندنت: تعطیلی دوباره دولت آمریکا نشان می‌دهد که سیستم حکمرانی این کشور چنان دچار مشکلی شده که نمی‌توان آن را اصلاح کرد. تعطیلی دولت آمریکا پس از چند ساعت و در ساعات اولیه به پایان رسید و کارمندان دولت که با نگرانی از عدم پرداخت حقوق به خواب رفته بودند، با شنیدن خبر پایان یافتن سریع تعطیلی دولت، خوشحال شدند. ترامپ در حالی که تنها یک سال از آغاز دوران ریاست‌جمهوری‌اش گذشته‌، سه هفته پیش نیز با بحران تعطیلی دولت مواجه بود. این بار نیز تعطیلی دولت به خاطر ناکامی کنگره آمریکا در تصویب لایحه بودجه دولت است.
مصر
مهر: عفو بین‌الملل به شدت از «اقدامات سرکوبگرانه مقامات مصری» علیه فعالان و سیاستمداران این کشور انتقاد کرده است.«ناجیه بونعیم» مدیر بخش کمپین‌های بین‌المللی شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل گفته « مقامات مصری باید تمام اطلاعات مربوط به محل اقامت «محمد القصاص» معاون رئیس‌حزب «مصر قدرتمند» را ارائه داده و چنانچه وی تحت بازداشت است هر چه سریعتر آزاد شود... بازداشت این سیاستمدار در واقع حمله‌ای آشکار علیه آزادی بیان به شمار می‌رود. مقامات مصری دست به ساکت کردن فعالان و گروه‌های مخالف زده و این اقدام تبدیل به روندی عادی شده است. اتفاقی که برای القصاص افتاده سومین حادثه در نوع خود طی هفته گذشته در مصر به شمار می‌رود.»
اردن
روسیا الیوم: تظاهرات مردم اردن در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور در استان «الکرک» همچنان ادامه دارد. معترضان دیروز تلاش کردند تا با آتش زدن لاستیک‌ و ایجاد موانع با سنگ و کانتینر مرکز شهر و خیابان‌های دیگر را ببندند. همزمان، یک منبع امنیتی از آتش‌سوزی در انبارهای یک پایگاه نظامی در الکرک خبر داد. عضو مجلس نمایندگان اردن نیز با تایید این آتش سوزی گفت که حریق در این پایگاه نظامی وابسته به ارتش کنترل شده است. وی افزود، آتش در بخش زیادی از ساختمان شعله‌ور و بدون برجای گذاشتن هیچ تلفاتی اطفا شد. مردم از مقامات این کشور می‌خواهند که مفسدان را مجازات و تصمیمات اقتصادی اخیر را باطل کنند.