kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

راه آهن آستارا - آستارا، فروردین آینده افتتاح می‌شود

مدیرکل امور بین‌الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: به زودی قطار باری آزمایشی از سن پترزبورگ روسیه وارد بارانداز آستارای ایران شده و در فروردین ماه سال آینده، خط ریلی آستارا - آستارا به صورت رسمی با حضور مسئولان کشورمان و جمهوری آذربایجان افتتاح می‌شود.

 عباس نظری در نشست مشترک مسئولان راه آهن و مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در آستارا افزود: مطابق تفاهم‌نامه امضا شده بین مرزبانان ایران و جمهوری آذربایجان در این جلسه، مانعی برای ورود قطار آزمایشی به خاک ایران وجود ندارد و بار قطار، ورقه‌های ام دی اف خواهد بود و مسئولان راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، ریل و حرکت قطار را به صورت فنی ارزیابی خواهند کرد.
وی با ‌اشاره به اینکه خط آهن آستارا- آستارا علاوه‌بر بخش تجاری در بخش مسافری نیز فعال می‌شود، اظهار کرد: در این رابطه مذاکرات مقدماتی با مسئولان راه‌آهن‌های جمهوری آذربایجان و روسیه انجام شده و در آینده قطار مسافری از آستارا تا مسکو فعال خواهد شد.
نظری ادامه داد: کشورهای منطقه بر اهمیت این طرح واقف هستند و روسیه و جمهوری آذربایجان بر تکمیل آن تاکید دارند و با تکمیل این طرح، آستارا به عنوان نخستین شهر ایران از حمل‌ونقل ترکیبی زمینی، دریایی و ریلی بهره‌مند می‌شود.
مدیرکل امور بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین در بازدید از پل ریلی آستارا - آستارا و بارانداز آن در آستارای استان گیلان گفت: کشورهای اروپایی برای انتقال بار از این محور ریلی تمایل نشان می‌دهند.
نظری ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای راه‌آهن آستارا - آستارا از مرز ایران تا بارانداز آن حدود 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده و در ماه‌های آینده، 500 میلیون دلار برای بارانداز تا رشت سرمایه‌گذاری خواهد کرد. نظری با بیان اینکه قطارهای باری از خط ریلی آستارا - آستارا به طول یک هزار و 800 کیلومتر در ایران تردد خواهند کرد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در مرحله نخست، سالانه 2 میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل‌ونقل شود و بعد از اتصال آستارا به خط آهن قزوین - رشت، این ظرفیت تا پنج میلیون تن افزایش یابد. نظری خاطرنشان کرد: با اتصال ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، ابتدا حمل‌ونقل به صورت ترکیبی و پس از اتصال آستارا به راه آهن قزوین- رشت، به طور ریلی خواهد بود و کریدور ریلی شمال- جنوب ایران، امکان اتصال بندرعباس به بندرهای شمال ایران را فراهم می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا می‌شود.