kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
مدیرکل دامپزشکی گیلان:

مردم از مصرف گوشت پرندگان مشکوک خودداری کنند

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان مردم باید از مصرف گوشت پرندگان مشکوک بویژه پرندگان وحشی مهاجر که توسط شکارچیان غیرمجاز در بازارها عرضه می‌شوند، خودداری کنند.

سهراب عاقبتی افزود: با پایش‌های بهداشتی مستمر و دقیق، اوضاع مرغداری‌های استان کاملا تحت کنترل است اما رعایت توصیه‌های کارشناسی بهداشتی برای مرغداران استان و مردم الزامی بوده و آنچه مایه نگرانی است؛ عرضه لاشه برخی پرندگان مشکوک وحشی و غیروحشی در بازار توسط شکارچیان و عرضه کنندگان متخلف به‌رغم اعلام ممنوعیت صید و شکار در سال‌جاری است.
وی گفت : دامپزشکی استان گیلان از عموم شهروندان و روستاییان می‌خواهد اکیداً از شکار، صید، زنده گیری و مصرف و عرضه پرندگان مهاجر در راستای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری کشنده آنفلوآنزای مرغی خودداری کنند.
عاقبتی ادامه داد: به همه مردم اطمینان می‌دهیم که مصرف گوشت مرغ‌های کشتاری عرضه شده از کانال‌های بهداشتی و تحت نظارت کاملاً سالم است.
وی افزود: در سال جاری سه کانون شیوع این بیماری در روستاهای استان مورد شناسایی و تایید قرار گرفت که عملیات حذف و معدوم سازی طیور و اقدامات بهداشتی - قرنطینه‌ای بر اساس دستورالعمل‌های سازمانی در مورد آنها اجرا شده که نتیجه آن کنترل بیماری، جلوگیری از انتشار ویروس در دیگر روستاها و عدم انتقال آن به صنعت طیور گسترده استان بوده است.
عاقبتی با ‌اشاره به حضور زیاد پرندگان مهاجر در استان در این فصل، انتشار این ویروس را غیر قابل اجتناب دانست و همچنین به تلفات پرندگان مهاجر در تالاب‌ها و زیستگاه‌های حیات وحش‌اشاره کرد و از شهروندان و روستاییان استان خواست ضمن محصورکردن جایگاه‌های طیور خود، از تماس مستقیم با پرندگان مهاجر خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در ادامه افزود: شکار پرندگان مهاجر و عرضه پرندگان زنده برای مقابله با شیوع این بیماری کماکان ممنوع است و مصرف فراورده‌های طیور (گوشت مرغ) که تحت نظارت اداره کل دامپزشکی تولید، کشتار و بسته بندی می‌شود؛ هیچگونه خطری از لحاظ انتقال بیماری به همراه ندارد.
وی همچنین از تداوم برنامه مراقبت و پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: موردی از ابتلای گله‌های طیور صنعتی استان به این بیماری مشاهده نشده است.