عربستان و امارات به خواسته AFC تن دادند
قطر حق خود را گرفت ولی فدراسیون فوتبال ایران نتوانست ضعف دیپلماسی در ورزش آشکار است
کشورهای عربستان و امارات، هیچ رابطه دیپلماتیکی با قطر ندارند اما در پی لابی قطریها و فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا این ۲ کشور پذیرفتهاند که در قطر بازی کنند. با این شرایط مشخص نیست چرا و به چه دلایلی ایران نتوانسته از حق قانونی خود استفاده کند و میزبان حریفان آسیایی در ایران باشد؟!
سرویس ورزشی-
کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خودش را درباره میزبانی تیمهای عربستانی و اماراتی از همسایگانشان اعلام کرد و آنها را ملزم به بازی در کشور قطر کرد. این خبر رسما روز شنبه اعلام شد. 14 رای به نفع کشور قطر و 3 رای به نفع کشورهای عربستان و امارات در کنار یک رای ممتنع نتیجه بررسی و نظرخواهی کمیته اجرایی AFC درباره میزبانی کشور قطر از نمایندگان این دو کشور بوده است و به همین خاطر تیمهای عربستانی و اماراتی امسال موظف هستند برای برگزاری بازیهایشان در لیگ قهرمانان آسیا به کشور قطر سفر کنند.
پس از این اتفاق بود که فدراسیون فوتبال روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا را میپذیرد و نمایندگان این کشور برای برگزاری بازیهای خود به کشور قطر سفر خواهند کرد. بعد از امارات، عربستان به انتقاد از این تصمیم پرداخت و عنوان کرد رای AFC یک طرفه بوده است اما در کشور قطر بازی خواهد کرد.
کشورهای عربستان و امارات، کشور قطر را تحریم اقتصادی و سیاسی کردهاند و هیچ رابطه دیپلماتیکی با این کشور ندارند اما در پی لابی قطریها و فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا این دو کشور پذیرفتهاند که در قطر بازی کنند.
قطر توانست، ما نتوانستیم
به این ترتیب بازیهای نماینده های عربستان و امارات با تیم های قطری به صورت رفت و برگشت در کشور خودشان برگزار می شود و تنها استثنای قاره کهن، بازیهای عربستان و ایران است که در کشور ثالث برگزار میشود. مشخص نیست که چرا و به چه دلایلی ایران نتوانسته از این حق قانونی خود استفاده کند و میزبان حریفان آسیایی در ایران باشد. پاسخ این پرسش را باید مسئولان فدراسیون فوتبال بدهند اما آنها فعلا سکوت را به هر کار دیگری ترجیح دادهاند.حقیقت ماجرا این است که فدراسیون فوتبال در عرصه بینالمللی با ضعف دیپلماسی مواجه است تا جایی که در این دو سال نتوانسته حق مسلم خود را از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا طلب کند.
ضعف دیپلماسی در ورزش
حسن غفاری عضو پیشین کمیته بینالملل AFC است. وی روز گذشته در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا در خصوص ضعف دیپلماسی و مشکلاتی که گریبان ورزش را در عرصه بینالمللی گرفته، اظهار داشت: ما در کل از نظر دیپلماسی ورزشی ضعیف هستیم. البته چون فوتبال، گل سرسبد ورزشها است بیشتر مورد توجه است. دلیل این موضوع هم ساده است. عضو پیشین کمیته بینالملل AFC درباره فاکتورهایی که در دیپلماسی ورزشی تاثیرگذار است تصریح کرد: اولین موضوع دانستن زبان بینالمللی به صورت سلیس و روان است. خیلی از افراد انگلیسی صحبت میکنند اما تنها سه درصد به صورت سلیس انگلیسی صحبت میکنند. این سه درصد هستند که میتوانند در مجامع بینالمللی به صورت مستدل و سفت و محکم از حق کشورشان دفاع کنند. تنها دانستن مقدار کمی انگلیسی با چند کلاس رفتن و امتحان دادن برای این کار کفایت نمیکند.
وی افزود: پس از آن این افراد که میخواهند از حق و حقوق فوتبال، والیبال و ... دفاع کنند باید آییننامهها، قوانین و اساسنامهها را به صورت دقیق بدانند. صرفا این که زبان افراد خوب باشد کافی نیست. اگر افرادی که در کمیته مسابقهها بودند قوانین و آییننامههای لیگ قهرمانان آسیا را نمیدانستند، نمیتوانستند کاری انجام دهند. فاکتور سوم این است که این افراد باید کمی با مسائل حقوقی آشنا باشند. از همه این موارد بگذریم، این افراد باید افراد نرمی نباشند یک جاهایی است که لازم است شما بلند شوید و برای حق کشورتان دعوا کنید. باید اشخاصی در این جلسات شرکت کنند که این چند فاکتور را داشته باشند.
او در پاسخ به این سوال که کدام یک از این فاکتورها در شکست ایران مقابل عربستان تاثیرگذار بوده گفت: به نظر من تمام فاکتورها تاثیرگذار بوده است. من مطمئنم افرادی که در جلسه کمیته مسابقهها بودند زبانشان خوب نبوده و تا حالا اصلا با دیپلماسی ورزشی مواجه نشده بودند. آنها پیشینه حقوقی هم نداشتند. همان طور که پس از جلسه چند ماه پیش کمیته مسابقهها که اعلام کردند تیمهای عربستانی باید به ایران بیایند و عربستانیها باید به ایران غرامت پرداخت کنند. آنها حتی متوجه نشدند که در جلسه چه چیزی مطرح شده است. کدام غرامت؟ آنها حتی نتوانسته بودند متوجه شوند که بحث چیست. معمولا در اتمام جلسه کمیته مسابقهها دوبار نتیجه جلسه را به صورت شفاف اعلام میکنند. من نمیدانم چه کسانی به این جلسه رفته بودند که متوجه نشده بودند نتیجه جلسه چه شده است.
مدیر پیشین روابط بینالملل فدراسیون فوتبال درباره راهکارش برای بهبود دیپلماسی ورزشی بیان کرد: ما در رشته تربیت بدنی گرایشهای مختلفی داریم. ما میتوانیم یک گرایش دیپلماسی ورزشی هم در این مورد اضافه کنیم. ما واقعا از نظر دیپلماسی ورزشی بسیار متضرر شدهایم. این اتفاق نه تنها در فوتبال بلکه در کشتی و وزنهبرداری هم اتفاق افتاده است. اگر این گرایشها به رشته تربیت بدنی اضافه شود افرادی تربیت میشوند که میتوانند به روسای فدراسیونها در مجامع بینالمللی کمک کنند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا رای خودش را درباره میزبانی تیمهای عربستانی و اماراتی از همسایگانشان اعلام کرد و آنها را ملزم به بازی در کشور قطر کرد. این خبر رسما روز شنبه اعلام شد. 14 رای به نفع کشور قطر و 3 رای به نفع کشورهای عربستان و امارات در کنار یک رای ممتنع نتیجه بررسی و نظرخواهی کمیته اجرایی AFC درباره میزبانی کشور قطر از نمایندگان این دو کشور بوده است و به همین خاطر تیمهای عربستانی و اماراتی امسال موظف هستند برای برگزاری بازیهایشان در لیگ قهرمانان آسیا به کشور قطر سفر کنند.
پس از این اتفاق بود که فدراسیون فوتبال روز یکشنبه اعلام کرد که تصمیم کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا را میپذیرد و نمایندگان این کشور برای برگزاری بازیهای خود به کشور قطر سفر خواهند کرد. بعد از امارات، عربستان به انتقاد از این تصمیم پرداخت و عنوان کرد رای AFC یک طرفه بوده است اما در کشور قطر بازی خواهد کرد.
کشورهای عربستان و امارات، کشور قطر را تحریم اقتصادی و سیاسی کردهاند و هیچ رابطه دیپلماتیکی با این کشور ندارند اما در پی لابی قطریها و فشار کنفدراسیون فوتبال آسیا این دو کشور پذیرفتهاند که در قطر بازی کنند.
قطر توانست، ما نتوانستیم
به این ترتیب بازیهای نماینده های عربستان و امارات با تیم های قطری به صورت رفت و برگشت در کشور خودشان برگزار می شود و تنها استثنای قاره کهن، بازیهای عربستان و ایران است که در کشور ثالث برگزار میشود. مشخص نیست که چرا و به چه دلایلی ایران نتوانسته از این حق قانونی خود استفاده کند و میزبان حریفان آسیایی در ایران باشد. پاسخ این پرسش را باید مسئولان فدراسیون فوتبال بدهند اما آنها فعلا سکوت را به هر کار دیگری ترجیح دادهاند.حقیقت ماجرا این است که فدراسیون فوتبال در عرصه بینالمللی با ضعف دیپلماسی مواجه است تا جایی که در این دو سال نتوانسته حق مسلم خود را از مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا طلب کند.
ضعف دیپلماسی در ورزش
حسن غفاری عضو پیشین کمیته بینالملل AFC است. وی روز گذشته در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا در خصوص ضعف دیپلماسی و مشکلاتی که گریبان ورزش را در عرصه بینالمللی گرفته، اظهار داشت: ما در کل از نظر دیپلماسی ورزشی ضعیف هستیم. البته چون فوتبال، گل سرسبد ورزشها است بیشتر مورد توجه است. دلیل این موضوع هم ساده است. عضو پیشین کمیته بینالملل AFC درباره فاکتورهایی که در دیپلماسی ورزشی تاثیرگذار است تصریح کرد: اولین موضوع دانستن زبان بینالمللی به صورت سلیس و روان است. خیلی از افراد انگلیسی صحبت میکنند اما تنها سه درصد به صورت سلیس انگلیسی صحبت میکنند. این سه درصد هستند که میتوانند در مجامع بینالمللی به صورت مستدل و سفت و محکم از حق کشورشان دفاع کنند. تنها دانستن مقدار کمی انگلیسی با چند کلاس رفتن و امتحان دادن برای این کار کفایت نمیکند.
وی افزود: پس از آن این افراد که میخواهند از حق و حقوق فوتبال، والیبال و ... دفاع کنند باید آییننامهها، قوانین و اساسنامهها را به صورت دقیق بدانند. صرفا این که زبان افراد خوب باشد کافی نیست. اگر افرادی که در کمیته مسابقهها بودند قوانین و آییننامههای لیگ قهرمانان آسیا را نمیدانستند، نمیتوانستند کاری انجام دهند. فاکتور سوم این است که این افراد باید کمی با مسائل حقوقی آشنا باشند. از همه این موارد بگذریم، این افراد باید افراد نرمی نباشند یک جاهایی است که لازم است شما بلند شوید و برای حق کشورتان دعوا کنید. باید اشخاصی در این جلسات شرکت کنند که این چند فاکتور را داشته باشند.
او در پاسخ به این سوال که کدام یک از این فاکتورها در شکست ایران مقابل عربستان تاثیرگذار بوده گفت: به نظر من تمام فاکتورها تاثیرگذار بوده است. من مطمئنم افرادی که در جلسه کمیته مسابقهها بودند زبانشان خوب نبوده و تا حالا اصلا با دیپلماسی ورزشی مواجه نشده بودند. آنها پیشینه حقوقی هم نداشتند. همان طور که پس از جلسه چند ماه پیش کمیته مسابقهها که اعلام کردند تیمهای عربستانی باید به ایران بیایند و عربستانیها باید به ایران غرامت پرداخت کنند. آنها حتی متوجه نشدند که در جلسه چه چیزی مطرح شده است. کدام غرامت؟ آنها حتی نتوانسته بودند متوجه شوند که بحث چیست. معمولا در اتمام جلسه کمیته مسابقهها دوبار نتیجه جلسه را به صورت شفاف اعلام میکنند. من نمیدانم چه کسانی به این جلسه رفته بودند که متوجه نشده بودند نتیجه جلسه چه شده است.
مدیر پیشین روابط بینالملل فدراسیون فوتبال درباره راهکارش برای بهبود دیپلماسی ورزشی بیان کرد: ما در رشته تربیت بدنی گرایشهای مختلفی داریم. ما میتوانیم یک گرایش دیپلماسی ورزشی هم در این مورد اضافه کنیم. ما واقعا از نظر دیپلماسی ورزشی بسیار متضرر شدهایم. این اتفاق نه تنها در فوتبال بلکه در کشتی و وزنهبرداری هم اتفاق افتاده است. اگر این گرایشها به رشته تربیت بدنی اضافه شود افرادی تربیت میشوند که میتوانند به روسای فدراسیونها در مجامع بینالمللی کمک کنند.