در نشست کنفرانس بازنگری انپیتی
ایران خواستار رفع محدودیت در انتقال تجهیزات هستهای شد
سفیر و نماینده ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی خواستار رفع هرگونه محدودیت و برخورد تبعیضآمیز در انتقال مواد و تجهیزات هستهای برای مصارف صلحآمیز شد.
رضا نجفی که در سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه هستهای در نیویورک سخنرانی میکرد، گفت: تحقق کامل دستیابی به حق مسلم دولتهای عضو در استفاده صلحآمیز از انرژی هستهای از اهداف بنیادین پیمان عدم اشاعه هستهای است و باید سازوکار لازم برای پایبندی و احترام کامل همه کشورها از جمله دولتهای توسعه یافته به این حق و تعهدات خود مبنی بر تسهیل انتقال مواد، تجهیزات و فنآوری هستهای برای مصارف صلحآمیز اندیشیده شود. وی افزود: تعیین سیاستهای ملی در زمینه انرژی، از جمله حق مسلم کشورها در برخورداری از چرخه کامل ملی سوخت هستهای، از حقوق حاکمیتی کشورها است و باید محترم شمرده شود. نجفی اظهار کرد: بر اساس پیمان عدم اشاعه هستهای هیچ عاملی نباید حق مسلم کشورها را تحتتاثیر قرار دهد و مفاد این معاهده در این زمینه کاملا روشن بوده و جای هیچگونه تفسیری را باقی نمیگذارد.به گزارش ایسنا، سفیر ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی همچنین هرگونه محدودیت در انتقال تجهیزات هستهای به کشورهای در حال توسعه به بهانه «حساس» بودن آنها را قویا رد کرد و گفت: اینگونه اقدامات مغایر مفاد معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای بوده و باید به آن پایان داده شود.