kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

«گران کردن» تنها راه‌حل دولت برای اداره مملکت است!



سرویس سیاسی-
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله دیروز نوشت: «کماکان «گران کردن» اولین و تنها راه‌حل مسئولان برای اداره مملکت است.پس از بحث‌های مربوط به عوارض خروج از کشور و افزایش قیمت بنزین و حامل‌های سوخت،مدیران شهری تهران از طرحی خبر داده‌اند که در پی اجرای آن مجوزهای طرح ترافیک حذف و تمام خودروهای پایتخت برای عبور و مرور در تمام مناطق باید عوارض خاص خود را دهند.»
در حالی که دولت قیمت برخی اقلام ضروری مردم نظیر حامل‌های انرژی را به بهانه ایجاد‌‌ اشتغال در لایحه بودجه سال آینده تا 50 درصد گران کرده است برخی کارشناسان معتقدند در صورت تصویب نهایی این لایحه در مجلس گرانی‌های ناشی از آن بلافاصله عملیاتی می‌شود اما ‌اشتغال ادعایی، در خوشبینانه‌ترین حالت نسیه خواهد بود.
در حال حاضر، انتقادهای بسیار جدی درخصوص عملکرد دولت دوازدهم در افکار عمومی ایجاد شده است.کارنامه ضعیف حتی صدای کارشناسان حامی دولت را نیز درآورده است.
در روزهای گذشته «عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود:«روحانی با وجود اینکه شرایط مدیریت کشور نسبت به چهار سال قبل خیلی سخت‌تر شده است، تغییر چندانی نداشته است... به اعتقاد من مطالبه اصلی مردم در این دوره از ریاست‌جمهوری روحانی سامان‌ دادن به وضعیت اقتصادی و معیشتی است اما چشم‌انداز روشنی برای آن وجود ندارد. هنوز برنامه اقتصادی دولت مشخص نیست.»
حسین راغفر- کارشناس اقتصادی حامی دولت- نیز در واکنش به گزارش ۱۰۰ روزه روحانی گفته بود: «من به حدی از گزارش اقتصادی آقای روحانی عصبانی شدم که تلویزیون را خاموش کردم. شیوه بیان روحانی و گزارش او به مردم حکایت از این دارد که مسئولین هر روز با واقعیت‌های زندگی مردم فاصله می‌گیرند. این فاصله، فاصله زیادی شده است».

آقای نماینده؛ پیش از این کجا بودید؟!
سرمقاله شماره دیروز اعتماد با عنوان «مادر اَبَرچالش‌ها» به چگونگی حل چالش‌های بزرگ و راهکار برطرف کردن آنها اختصاص داشت.
این سرمقاله به قلم مدیر مسئول این روزنامه نوشته شده که نماینده لیست امید نیز هست. در بخشی از این نوشتار آمده است: «پس از سخنان آقاي جهانگيري در دومين همايش اقتصاد ايران بايد از منبر وعظ و خطابه پايين آمد و به صراحت گفت كه هرچه مي‌خواستيم يا بايد بگوييم، همين است كه آقاي جهانگيري اعلام كرد. وي كه سخن خود را معطوف به ابرچالش‌هاي اقتصادي ايران چون فقر، بيكاري، رشد اقتصادي ناپايدار و... كرده بود گفت: «حل اين ابرچالش‌ها به همگرايي سياسي و اقتصادي در سطح كشور نياز دارد. مهم‌ترين چالش كنوني اين است كه چگونه ميان همه اركان نظام هماهنگي به وجود آوريم تا بتوانيم براي ابرچالش‌هاي گوناگون راهكارهاي مناسب پيدا كنيم. هيچ‌كدام از اين چالش‌ها صرفا به حوزه اقتصاد مرتبط نيستند، بلكه چالش‌هاي پيش رو، تمامي موضوع‌هاي كشور را درگير كرده است. هر سال براساس معلومات خود، يك‌سري حرف مي‌زنيم ولي حتي يكي از مجهولات خود را هم نسبت به گذشته برطرف نكرده‌ايم، يعني چالش‌ها به قوت خود باقي است و معلومات در دوران مختلف تكرار شده است.»
اینکه معاون اول یک دولت بعد از گذشت قریب به پنج سال به جای آنکه از توفیقات و دستاوردهای دولتش در سال‌های گذشته و برنامه‌هایش برای سال‌های پیش رو بگوید خود به یک منتقد تبدیل شود طنز تلخی است! نکته جالب توجه آن است که هر آنچه وی از آنها یاد کرده در حوزه دولت قرار می‌گیرد.
اما نکته اصلی این است که طیف موسوم به اصلاح‌طلب شیوه و روش عجیبی دارند. هرگاه بر مسند قدرت تکیه نزده‌اند آتش توپخانه رسانه‌های آنها به طرزی باور نکردنی فعال است. در آن مقاطع حرفی از «همدلی» و «همگرایی» برای حل مشکلات از آنها شنیده نمی‌شود اما همین که به صندلی قدرت می‌رسند آرام و قرار می‌گیرند و دعوت به همگرایی و همدلی آغاز می‌شود؛ در یک کلام فصل محبت و مهربانی آغاز می‌گردد!
در فقره انتخابات 88 شاهد آن بودیم که حتی کار را به آشوب خیابانی کشیدند. اما نمونه نزدیکتری هم هست که خوب بود این نماینده محترم به آن توجه می‌کردند. در فقره شهرداری تهران روزنامه‌های زنجیره‌ای شبانه‌روز حجم انبوه مطالب را در راستای تخریب تهیه و سپس منتشر می‌کردند که برای نمونه آتش‌سوزی پلاسکو یکی از آن موارد است. یعنی در اوج بحران هم به دنبال تسویه حساب سیاسی هستند یعنی همان کاری که آقای جهانگیری در فقره مسکن مهر کرمانشاه انجام داد و سپس دم از همگرایی می‌زنند!
باید از نویسنده این مطلب پرسید: آن زمان که آتش توپخانه‌ای روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب فعال بودند کجا بودید آقای نماینده تا دعوت به همگرایی و همدلی کنید؟!

تقاص اتاق شیشه‌ای!
عمیق شدن نابسامانی‌های اقتصادی و ناکارآمدی دولت در حل و فصل و عبور از آن، موجب شده تا حامیان دولت با هدف سرپوش گذاشتن بر این سوءمدیریت‌ها و خسارات ناشی از آن، دستاوردهای خیالی ردیف کنند و با تخریب منتقدان دولت، آنان را حسود و غرض‌ورز بنامند.
روزنامه ایران دیروز در یادداشتی پس از اینکه به دعوت عموم به نقد بودجه دولت ‌اشاره کرد، نتیجه گرفت که دولت واقعا علاقه دارد برای مردم «خانه شیشه‌ای» باشد، به نقد کشیده شود و مسئول بماند.
دولت اگرچه ادعای شفافیت دارد و از نقد بودجه در فضای مجازی و رسانه‌ها «خوشحال» است اما متأسفانه اقدام برای حذف یارانه حدود 30 میلیون نفر از مردم، افزایش 50 درصدی نرخ بنزین و بالا بردن عوارض خروج از کشور، هزینه گزافی است که در ازای ادعا اتاق شیشه‌ای از مردم می‌گیرد. گرچه دولتی که از قراردادها و اقدامات محرمانه سرشار است را چه به ادعای شفافیت و خانه شیشه‌ای؟!
ایران ادامه داد: «متأسفانه مانند هر تحول تازه و موفقیتی که دولت به‌دست می‌آورد، اقدامات اخیر دولت نیز مورد حسد بعضی مخالفان و بی‌مهری بعضی دوستان قرار گرفته ‌است. مخالفان دولت، چشم بر موفقیت‌ها و حتی دست نیاز دولت برای تحقق اهداف ملی بسته و همواره بر اساس اغراض سیاسی خود عمل نموده و صرفا اهداف تخریبی خود را تعقیب می‌کنند. اما مسئله اینجاست که بعضی حامیان دولت هم، ناآگاهانه به آنان پیوسته‌اند و در زمینی بازی می‌کنند که مخالفان سیاسی دولت طراحی کرده‌اند.»
عیان شدن عقیم بودن رویکرد و هدف‌گذاری اصلی دولت روحانی مبنی بر مذاکره با قدرت‌های استکباری برای رفع تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی، زمینه‌ای برای حسادت و حتی غبطه به دولت باقی نگذاشته است. گرانی، رکود، بر زمین ماندن وعده‌ها، بیکاری و تعطیلی هزاران واحد تولیدی پیامدهای جهت‌گیری غلط دولتی بود که منتقدانش که این وضعیت را پیش‌بینی می‌کردند و هشدار می‌دادند، حسود و غرض‌ورز خوانده می‌شوند!

تحقق وعده‌ها زمان می‌برد!
روزنامه بهار به نقل از معصومه ابتکار معاون امور زنان رئیس‌جمهور درباره کمپین پشیمانی نوشت: «از این حرف‌ها زیاد است، حالا چند نفری برای خودشان کاری راه انداختند به نظر نمی‌رسد خیلی مسئله جدی باشد. هنوز زمان کمی از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می‌گذرد و آقای رئیس‌جمهور بارها گفتند ، پای عهد و پیمانی که بستند و وعده‌هایی که دادند هستند ، حالا ممکن است تحقق این وعده‌ها زمان ببرد و طول بکشد یا شکل کار با آن شکلی که توقع بوده متفاوت باشد. مشکلات و موانع کماکان باقی است یعنی تغییری در این عرصه که بگوییم موانع برداشته یا کم شده است. دولت مصمم که تمام تلاش خود را انجام دهد.»
گفتنی است با گذشت بیش از قریب به 5 سال از آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، تقریبا هیچ یک از وعده‌های داده شده از سوی رئیس‌جمهور محقق نشده و به اذعان روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای دست دولت در عمل و اقدام به وعده‌ها و مطالبات مردم خالی است و رئیس‌جمهور و مقامات ارشد دولت همچنان به رویه سال‌های گذشته با گفتار‌درمانی مردم را برای تحقق وعده‌های خود به آینده حواله می‌دهند.

محل اصابت گراني، سفره کم‌درآمدها
روزنامه شرق در گزارشی به بررسی بودجه 1397 و تاثیر آن بر سفره مردم پرداخت و نوشت:««تورم ظالمانه‌ترين مالياتي است که از فقرا به نفع اغنيا گرفته مي‌شود»؛ اين تعريفي مشهور در اقتصاد سياسي است. اگر تنها با عنايت به اين يک جمله بخواهيم سياست‌هاي يک‌ساله کشور را طرح‌ريزي کنيم، هرگونه دست‌کاري قيمت‌هاي کليدي از منظر توسعه ‌اشتباه تلقي مي‌شود. وقتي دولت در محاسبات خود نرخ بنزين را ٥٠ درصد افزايش مي‌دهد؛ معناي آن اين است که نرخ ارز با ضريب بالاتري در بازار آزاد افزايش پيدا خواهد کرد... از آنجا که ارز يکي از قيمت‌هاي کليدي است و بر ساير متغيرها تأثير دارد؛ مي‌توان رشد قيمت‌ها را از اين محل قابل ‌اعتنا دانست».
شرق در ادامه به نقل از ابراهیم نکو نماینده سابق مجلس نوشته است: «صريحا بگويم اگر من به جاي رئيس‌جمهور بودم حتما چند نفر از مديران اقتصادي دولت را از دولت اخراج مي‌کردم زيرا در برنامه‌ريزي اقتصادي ضعيف عمل مي‌کنند».
گفتنی است انتقادها به دولت دوازدهم در ماه‌های گذشته و به‌خصوص هفته‌های اخیر از سوی مدعیان اصلاحات تشدید شده است، ادامه انتقادها زمینه‌ساز ابلاغ دستورالعمل جدیدی از بالا به بدنه شد که هرگونه نقدی را دسیسه‌چینی و کار نفوذی‌ها می‌دانست!

مسکن مهر، خوراک دلچسب زلزله‌بازان!
ارگان دولت خط تخریب مسکن مهر که پس از زلزله کرمانشاه توسط بالاترین سطوح اجرایی کشور شدت گرفت را رها نکرده و به تأسی از دولت بی‌مهری به مسکن مهر و فضاسازی علیه آن ادامه می‌دهد. ارگان دولت دیروز گزارشی را با عنوان «خلوتی «مسکن مهر» پرند، پس از زلزله» منتشر کرد و گرچه با نوشتن سخنانی از مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند مبنی بر اینکه «چند کارشناس توپوگرافی منطقه را نشان داده‌اند که اراضی پرند روی گسل نیست و استاندارد خانه‌ها هم رعایت شده است» سعی کرد گزارش خود را منصفانه وانمود کند اما پیش از آن با پرداختن به اوضاع و احوال ساکنان، پس از زلزله چند شب پیش که مشابه آن برای دیگر مناطق تهران و البرز اتفاق افتاده، به ایجاد رعب و وحشت از این پروژه مسکونی اقدام و مقصود اصلی خود را در گزارش پیاده کرد.
روزنامه ایران نوشت: «به «پرند» یا به قولی همان «پایتخت مسکن مهر ایران» که وارد می‌شویم با وجود آنکه دو روز از زلزله آرام، اما ترسناک تهران گذشته، هنوز غبار نگرانی بر چهره اغلب ساکنین مسکن مهر نمایان است. مردم چهارشنبه شب، خواسته یا ناخواسته بعد از تکانه‌های شدید زلزله «ملارد» بیرون دویده‌اند، بدون لباس گرم و حتی آذوقه‌ای که سختی این دقیقه‌ها را برایشان راحت‌تر کند،  اما ترس‌شان نه از حرکت گهواره‌ای خانه‌هایشان که بیشتر از «مهری» بوده که این ماه‌ها، نفسشان را در سینه‌هایشان حبس کرده.... «پرند» اگرچه در زلزله اخیر تهران، آسیبی ندید، اما آنچه که بر مردمان این شهر جدید به‌ویژه در بعضی بلوک‌های تازه ساخت گذشت، قابل تأمل است. می‌گفتند خانه‌هایشان را خالی کرده و رفته‌اند.»
این حاشیه‌سازی‌ها در حالی است که اولا برنامه وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی فحاشی علیه مسکن مهر بوده، ثانیا مسکن مهر پرند در زلزله اخیر آسیبی ندید و این روزنامه هم در گزارش خود به آن ‌اشاره کرده است! اما در عین حال با پرداختن به دلهره طبیعی مردم از زلزله که اختصاصی به مسکن مهر ندارد، سعی در تخریب و هجمه به مسکن مهر را دارد که با 200 صنف شغلی در ارتباط است، 2 میلیون شغل ایجاد کرد و به اعتقاد کارشناسان اگر دولت روحانی آن را ادامه می‌داد، با رکود فعلی در بازار مواجه نمی‌شدیم.
ایران در پایان گزارش خود از قول مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند نوشت: «چند کارشناس هم توپوگرافی منطقه را به او نشان داده‌اند که اراضی پرند روی گسل نیست. استاندارد خانه‌ها هم رعایت شده است. یعنی اسکلت بتن و فونداسیون  طبق استانداردهاست. شاید در مصالح و نازک کاری از مواد با کیفیت و درجه یک استفاده نکرده باشند، اما اسکلت خانه‌ها بتن، قالب‌های تونلی و فلزی است و خوشبختانه در زلزله کرمانشاه هم کمترین تلفات را در مسکن مهر شاهد بوده‌ایم.»