kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۰۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

تازه‌ترین گزارش‌ها از مرزهای 3 گانه ایران با عراق


وزیر ارتباطات: سرویس وای فای راه‌اندازی نشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ‌اشاره به تأمین نشدن سرویس «وای فای» در مسیر نجف به کربلا گفت: اپراتورهای عراقی در این رابطه همکاری نکردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، محمدجواد آذری جهرمی افزود: متاسفانه در سال گذشته هیئت اتصالات عراق وارد عمل شده و با حضور نیروهای امنیتی این اتصالات را جمع‌آوری و قطع کردند.
وی با‌ اشاره به توسعه این امکانات در سال‌جاری، مذاکرات و مثبت بودن نظر وزیر ارتباطات عراق و حتی بیان این مورد در حاشیه دیدار نخست‌وزیر عراق با رئیس‌جمهور کشورمان، افزود: متاسفانه دولت عراق در راه‌اندازی وای فای در بین مسیر به دلیل شکایت اپراتورهای این کشور موفق به ارائه سرویس و راه‌اندازی این خدمات نشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در این زمینه توافقنامه‌ای مکتوب با وزارت ارتباطات عراق نیز صورت گرفته و این وزارتخانه نیز تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن آن انجام داده است، گفت: طبیعتا بخشی از اقدامات در اختیار شرکت اتصالات عراق بوده که این شرکت نیز زیر مجموعه وزارت ارتباطات عراق نیست.
آذری جهرمی همچنین با ‌اشاره به جلسه‌ای با اپراتورهای عراقی، تصریح کرد: قرار بود این اپراتورها به صورت ویژه در شهر کربلا اقداماتی صورت دهند که براساس گزارشات ظرفیت این شهر دوبرابر شده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه درخصوص مسیر نجف به کربلا این سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و توسعه چندانی نسبت به سال گذشته را شاهد نیستیم، یادآورشد: علت این کار نیز مشخص بوده زیرا چنین سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه نصب دکل ارتباطی و «بی تی اس» برای ایجاد ارتباطات در این مسیر برای هرکدام از این ایستگاه‌ها حدود یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، افزود: این اقدام برای این سیل جمعیت دراین مسیر با محدودیت زمانی ۲۰ روزه برای شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.
به گفته این مسئول مشارکت اپراتورهای ایرانی در زمینه نصب «وای فای» و عام المنفعه بودن این اقدامات در مسیر نجف به کربلا یکی از درخواست‌ها از مقامات عراقی بوده که طبیعتا دولت عراق براساس اختیارات خود و مصلحت‌اندیشی در این حوزه همکاری‌های لازم را نداشت.
وزیر ارتباطات از زائران ایرانی خواست درصورتی‌که نیاز به برقراری ارتباطات کاری ندارند از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند چراکه این امر سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
آذری جهرمی در واکنش به مسائل مطرح‌ شده پیرامون نرخ بالای سرویس رومینگ برای زائران اربعین گفت: سرویس رومینگ سرویس گرانی است و به دلیل بالا بودن نرخ خدمات رومینگ در عراق؛ توصیه می‌شود مردم از سیم‌کارت عراقی استفاده کنند.
وی با ‌اشاره به مطالبی که در رسانه‌ها آمده بود مبنی بر اینکه وقتی ارتباط با آمریکا دقیقه‌ای ۷۰ تومان است چرا ارتباط با عراق دقیقه‌ای ۹۰۰ تومان است یادآور شد: بخش کوچکی از این هزینه‌ای که گرفته می‌شود در جیب اپراتورهای ایرانی می‌رود.
آذری جهرمی توضیح داد: نرخی که عراق مشخص می‌کند برای پذیرش مکالمات از سمت هر کشور نرخ بالایی است و اپراتورهای عراقی در هر دقیقه از ما به‌عنوان عوارض ۷۰۰ تومان پول را دریافت می‌کنند.
حسن قشقاوی: فکر نمی‌کنم مرز خسروی بازگشایی شود
رئیس‌کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین گفت: مسئولان ایرانی تلاش بسیار زیادی برای بازگشایی مرز خسروی انجام داده‌اند. اما با توجه به مدت باقی مانده تا اربعین فکر نمی‌کنم این مرز باز شود.
حسن قشقاوی به مشکلات مرز خسروی و عدم بازگشایی آن تاکنون ‌اشاره کرد و گفت: مرز خسروی یکی از بهترین مرزهای کشور است که بهترین زیرساخت‌ها چه در قصر شیرین و چه در خود مرز در این منطقه وجود دارد.
وی با ‌اشاره به اینکه فشار افکار عمومی برای بازگشایی این مرز زیاد است ابراز داشت: عدم بازگشایی این مرز باعث کسادی بازار شده و افرادی که در این مرز سرمایه‌گذاری کرده‌اند خواستار بازگشایی هرچه زودتر این مرز هستند و ما نیز هر لحظه منتظر بازگشایی این مرز هستیم.
رئیس‌کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین در ادامه عنوان کرد: اجازه بازگشایی مرز مستقیماً در دستان حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق است و حتی اگر زیرمجموعه‌ها هم خواستار بازگشایی مرز باشند وی باید مستقیماً دستور بازگشایی را صادر کند.
وی عمده‌ترین دلیل ملاحظات نخست‌وزیر عراق در عدم بازگشایی مرز را امنیتی دانست و افزود: مرز خسروی به استان دیاله منتهی می‌شود و این استان در گذشته مقر منافقین بود و در حال حاضر هم محلی برای پناه بردن داعش است.
قشقاوی ادامه داد: دولت عراق علاقه ندارد که با بازگشایی مرز حتی با حادثه‌ای کوچک، امنیت و شکوه اربعین با مشکل مواجه شود.
تردد 1/8 میلیون زائر از مرزهای سه گانه کشور
فرمانده نیروی انتظامی کشور دیروز در بازدید از مرز مهران اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر موفق به حضور در راهپیمایی اربعین شده‌اند.
سرتیپ حسین اشتری گفت: بیش از ۵۰ درصد زائران از مرز مهران تردد کرده‌اند و تراکم خودروها در مرز مهران چشمگیر است.
وی افزود: تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اندیشیده شده است، تراکم بازگشت در روزهای آینده زیاد است و زائران برای آنکه به مشکل برنخورند بهتر است برنامه‌ریزی لازم برای بازگشت داشته باشند.
فرمانده نیروی انتظامی افزود: از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود 200 هزار زائر از اتباع سایر کشورها از مرز تعیین شده وارد عراق شده‌اند. وی گفت: اتباع سایر کشورها برای عزیمت به مراسم اربعین حسینی باید از مرز شلمچه تردد کنند و تنها اتباع روسیه و ترکیه می‌توانند از مرز مهران وارد عراق شوند. اشتری گفت: تاکنون 50 درصد فرآیند اعزام به پایان رسیده است و 11 هزار نیرو بر روند تردد زائران در مرزهای سه‌گانه نظارت و کنترل می‌کنند که بیش از 60 درصد نیروها در مهران مستقر هستند. سخنگوی ستاد مرکزی اربعین نیز گفت: تاکنون بیش از 2 میلیون و 230 هزار فقره روادید برای عزیمت زائران اربعین حسینی به کشور عراق صادر شده است. شهریار حیدری افزود: تاکنون 31 هزار نفر از افراد فاقد گذرنامه و روادید بازگشت داده شده‌اند. وی گفت: هیچ‌گونه امکانی برای صدور روادید در مرزهای کشور وجود ندارد و افراد فاقد گذرنامه و روادید می‌توانند به کنسولگری موقت در ایلام و کرمانشاه مراجعه کنند.
پایش تصویری نوار مرزی توسط پهپادهای هواناجا
فرمانده هواناجا گفت: با استفاده از ۸ فروند پهپاد، پایش تصویری کلیه نوار مرزی مرز مهران همراه با گشت‌های هوایی با بالگرد انجام می‌شود.
سرتیپ خلبان حسین علی مستاجران اظهار داشت: در مرز مهران ۷ فروند بالگرد،۸ فروند پهپاد و یک فروند هواپیما استقرار یافته و در جهت تامین امنیت زائران در طول نوار مرزی و مسیرهای منتهی به شهر مهران فعالیت دارد.
این مقام انتظامی با ‌اشاره به۲۱ سورتی پرواز و ۴۱ ساعت گشت هوایی توسط بالگردهای هواناجا در مرز مهران،تصریح کرد: در کنار گشت‌های هوایی با استفاده از ۸ فروند پهپاد، پایش تصویری نوار مرزی و مسیر راهپیمایی زائران تا سالن پایانه را انجام می‌دهیم.
مسئول کمیته هوایی قرارگاه اربعین ناجا تاکید کرد: تمامی گشت‌های هوایی و پایش تصویری نوار مرزی و مسیر پیاده‌روی زائران، در راستای افزایش امنیت و احساس امنیت زوار است.
ورود بیش از 48 هزار زائر پاکستانی به ایران
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر 48 هزار و 500 زائر پاکستانی عتبات عالیات از 24 شهریور امسال تاکنون از طریق پایانه مرزی میرجاوه این استان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند.
علی خانقائی اظهار داشت: ورود این زائران پاکستانی به خاک ایران اسلامی در این مدت با اتوبوس و پای پیاده انجام شده است. وی افزود: حجم ترددهای مرزی در چند روز مانده به اربعین به شدت افزایش یافته است به طوری که روز شنبه افزون بر 6 هزار زائر از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شدند.
وی بیان کرد: سال گذشته 42 هزار زائر پاکستانی برای شرکت در مراسم محرم و اربعین از طریق مرز میرجاوه وارد خاک ایران شدند که امسال پیش‌بینی می‌شود این آمار افزایش یابد. وی تاکید کرد: امکانات لازم برای استراحت این زائران در پایانه مرزی میرجاوه پیش‌بینی شده است.
گذر 50 هزار زائر خارجی از مرز شلمچه
فرماندار خرمشهر گفت: از ابتدای ماه صفر تاکنون 50 هزار تبعه خارجی از طریق مرز شلمچه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی از پایانه مرزی شلمچه به کشورعراق عزیمت کرده‌اند.
ولی‌الله حیاتی گفت: برای تسهیل در تردد اتباع خارجی مسیر گذر و عبور آنها در این پایانه از مسیر عبور زائران ایرانی تا پایانه عراقی کاملا جدا سازی شده تا امور مربوط به تردد آنها تسهیل و تسریع شود.
وی اظهار کرد: مرز بین المللی شلمچه تنها گذرگاه ایران برای عبور اتباع خارجی به کشور عراق جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی می‌باشد و همه روزه شاهد حضور اتباع کشورهای روسیه، پاکستان، هند، افغانستان، آذربایجان و لبنان در این مرز هستیم.
حیاتی گفت:با نزدیک شدن به اربعین تعداد زائرانی که به مقصد کربلای معلی در حرکت هستند نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است و هم‌اکنون شاهد حضور تعداد بیشتری از زائران در شلمچه هستیم.
حیاتی گفت: تاکنون 450 هزار زائر ایرانی نیز برای سفر به کربلای معلی از مرز شلمچه خارج شده‌اند.
معاون استاندار وفرماندار ویژه خرمشهر از استقرار 40 گیت در پایانه مرزی شلمچه خبر داد.
درگذشت بانوی دزفولی در مرز چذابه
یک بانوی ۵۵ ساله اهل دزفول هنگام خدمت به زائران اربعین حسینی در مرز چذابه درگذشت.
 این بانوی بسیجی که از خادمان حرم حضرت محمدبن موسی الکاظم سبزقبا (ع) بود پس از حمله قلبی به بیمارستان شهید چمران بستان منتقل شد اما تلاش صورت گرفته برای نجات جان وی موثر واقع نشد.
حادثه رانندگی زائران اربعین درکرمانشاه
رئیس‌پلیس راه استان کرمانشاه گفت: خواب‌آلودگی راننده و خروج از جاده خودرو سمند باعث وقوع یک حادثه رانندگی برای زائران اربعین در استان شد و ۲ کشته و ۲مصدوم به جا گذاشت.
سرهنگ «محمد حیدری» گفت: این حادثه ساعت ۲ صبح دیروز در محور کرمانشاه به صحنه رخ داد.
وی با بیان اینکه این حادثه به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده رخ داده است، گفت: این افراد از زائران اربعین حسینی بودند که در اثر واژگونی خودروی سمند دچار حادثه شده و مجروحان توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان طالقانی کرمانشاه برای مداوا منتقل شدند.
همچنین 5 نفر از پرستاران خانم اعزامی از بیمارستان‌های شهرستان نهاوند 11 آبان ماه جاری هنگام عزیمت از بیمارستان شهید چمران شهر سوسنگرد به مرز چذابه دچار حادثه رانندگی شدند که 3 نفر از آنها روز شنبه با یک فروند بالگرد برای ادامه درمان به بیمارستان بعثت همدان منتقل شدند.
گزارش دیگری حاکی است دیروز در محور ایلام - مهران حوالی شهر صالح‌آباد یک دستگاه خودرو پژو آردی با یک دستگاه پژو پارس برخورد کرد که در این حادثه 4 نفر از سرنشینان دو وسیله نقلیه که اهل همدان و تهران و زائر اربعین بودند مجروح شدند. انحراف به چپ خودرو آردی علت این حادثه اعلام شد.
حضور یک هزار دانش‌آموز
در اولین موکب دانش‌آموزی کربلا
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: امسال یک هزار دانش‌آموز از استان‌های سراسر کشور با شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین در موکب دانش‌آموزی انصارالمهدی در شهر کربلا حضور خواهند داشت.
به گزارش روابط عمومی دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، حامد علامتی درخصوص اولین موکب دانش‌آموزی اربعین حسینی، اظهار داشت: ما طی پنج سال گذشته کاروان پیاده‌روی «درمسیربهشت» را برگزار کردیم اما در رویکرد جدید برخلاف سال‌های گذشته، کاروان در مسیر بهشت متمرکز نخواهد بود بلکه به استان‌ها تفویض اختیار شده و تمرکز در کربلا در قالب موکب انصارالمهدی خواهد بود که پذیرای زائران امام حسین(ع) هستیم؛ به این صورت که هر استان در قالب کاروان در مسیر بهشت دانش‌آموزان را به کربلای معلی می‌آورد و میعادگاه همه کاروان‌ها در کربلا خواهد بود.
علامتی درخصوص زمان حرکت کاروان‌های استانی گفت: حرکت کاروان‌ها از روز 13 آبان آغاز شده و پیاده‌روی بین دو حرم هم از روز دوشنبه (امروز) آغاز می‌شود. از روز سه شنبه موکب ما در نزدیک حرم سیدالشهدا در خیابان باب‌القبله پذیرای گروه‌های دانش‌آموزی خواهد بود. ما صبحانه، ناهار،شام و بیتوته در خدمت میهمانان خواهیم بود و از روز سه‌شنبه تا پایان روز جمعه با برنامه‌های هیئت‌های انصارالمهدی شامل سخنرانی‌، مداحی و سینه‌زنی در خدمت دانش‌آموزان هستیم.
وی با ‌اشاره به اینکه علاوه‌بر موکب دانش‌آموزان ایرانی موکب دیگری به پذیرایی از دانش‌آموزان خارجی اختصاص یافته است، افزود: از کشورهای لبنان،سوریه، گرجستان، ترکیه و آذربایجان در این موکب شرکت خواهند کرد.
دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان درخصوص افراد مجاز به شرکت در این موکب گفت: همه اعضا و مربیان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان می‌توانند رایگان از خدمات ما استفاده کنند و هزینه‌ها همگی از محل مشارکت‌های مردمی و کمک خیرین تامین می‌شود.
علامتی اظهار داشت: به دلیل پایین بودن سن دانش‌آموزان شرکت‌کننده در پیاده‌روی اربعین به آنها اجازه داده شده است به همراه یکی از بستگان درجه اول یعنی پدر و برادر خود در موکب حضور داشته باشند.