kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

تلنبار شدن سیب‌های باغداران ارومیه در کنار جاده

برخی از باغداران ارومیه با ریختن سیب‌های تولیدی خود در کنار جاده به فروش میوه‌های خود پرداختند.


چندی پیش فیلمی با عنوان وضعیت اسفناک سیب در ارومیه در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد انبوه سیب‌های تولید شده در این منطقه روی زمین تلنبار شده و به قیمت‌های نازلی فروخته می‌شود.
موضوعی که باعث شد نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در یک برنامه تلویزیونی‌اشک بریزد و از وزارت جهاد کشاورزی انتقاد کند.
بر اساس گزارش تسنیم، این کشاورزان در حالی با ریختن سیب‌ها در کنار جاده، تل‌هایی از سیب به وجود آورده و این سیب‌ها را کیلویی 700 تا 800 تومان به فروش می‌رسانند که هزینه تولید این محصول را حدود هزار‌و200 اعلام کرده‌اند.
جالب اینجاست که وقتی وزارت جهاد کشاورزی از مشروط کردن واردات موز به تولید محصولاتی مانند سیب و کشمش خبر داده بود، عده‌ای به این سیاست اعتراض و هجمه کردند؛ در هر حال، با حمایت وزارت کشاورزی سیب‌های زیادی در داخل به مرحله تولید رسید اما در حال حاضر شاهد مشکلاتی در رسیدن محصول به مقصد (کارخانه یا بازار) هستیم.
در عین حال رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفته است: «عاملین مراکز جمع‌آوری سیب درختی به دلیل عدم تحویل به موقع به کارخانجات صنایع تبدیلی و تکمیلی باعث افزایش میزان سیب تحویلی به مراکز خرید و دپوی سیب در کنار جاده‌ها شده بودند که با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر این مشکل برطرف شده و رقم جزئی از این میزان سیب در مراکز خرید موجود است که این رقم در مقابل میزان سیب تحویلی به کارخانجات ناچیز است.»
هرچند این مسئول از حل شدن موضوع سیب‌های باغداران ارومیه سخن می‌گوید اما موضوع رسیدگی به مشکلات کشاورزان، نیازمند تدبیری اساسی است.
به عنوان نمونه، شهرستان مراغه که همواره به عنوان یکی از قطب‌های تولید سیب مرغوب در کشور شهرت خاصی داشته و به دلیل کیفیت بالا و طعم خاص به  دیگر استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی صادر می‌شود، متحمل آسیب‌هایی از سوی دلالان شده است.
این روزها که زمان برداشت سیب از باغات این شهرستان است پای دلالان به بازار خرید سیب مرغوب مراغه باز شده و در این میان سودجویی‌های زیادی مشاهده می‌شود که کشاورزان منطقه را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است.باغداران مراغه‌ای این روزها با مشکل عمده‌ای همچون قیمت خرید ناعادلانه محصولات مرغوب و کلاهبرداری افراد سودجو روبرو هستند که ضروری است اقداماتی توسط دولت با مشارکت جهاد کشاورزی انجام شود که تاکنون در این راستا هیچ اقدامی انجام صورت نگرفته است.
به عنوان نمونه، هدی اسدزاده باغداری از روستای سرگیزه ازخرید سیب مرغوب این شهرستان به قیمت‌های پایین توسط دلالان خبر داده و می‌گوید: «همه ساله با آغاز برداشت سیب که از پنجم مهرماه آغاز می‌شود پای دلالان خرید سیب به این شهرستان باز می‌شود که سعی بر خرید بهترین سیب با قیمت پایین دارند.»