kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
رئیس ‌موسسه تحقیقات شیلات کشور اعلام کرد

سهم صفر ایران از تجارت چند میلیارد دلاری گیاهان آبزی



رئیس‌ موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه ارزش تولیدات گیاهان آبزی در دنیا شش میلیارد دلار است گفت: 300 تا دو هزار تن گیاه آبزی همراه با امواج به سواحل جنوبی ایران می‌ریزند که نه صادر می‌شود ، نه مصرف داخلی دارد.
محمد پورکاظمی در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه چند شرکت آمریکایی و کانادایی با تولید گیاهان آبزی ، سالانه شش میلیارد دلار از این محل صادرات دارند ، اظهار کرد: در راستای توجه به منابع غذایی که کمتر مورد توجه بوده تولید گیاهان آبزی در دنیا به بیش از 20 میلیون تن رسیده است. در مناطق جنوبی ایران مانند چابهار،گیاهی به نام "سارگاسم” در دریا وجود دارد که 300 تا دو هزار تن از آن همراه با امواج به ساحل می‌ریزند در حالی که نه مصرفی از آن صورت می‌گیرد و نه صادر می‌شود. ایران می‌تواند با عنوان قطب تولید ماده اولیه یا محصول نهایی جلبکها و گیاهان آبزی باشد.وی افزود: از این گیاه آلژینات سدیم استخراج می‌شود که در صنایع شیمیایی و بیوشیمی کشور مصرف دارد. در حال حاضر آلژینات سدیم از دو منبع کشور چین برای مصارف غیرغذایی و آلمان با درجه غذایی به کشورمان وارد می‌شود. همچنین از گیاهانی که بدین صورت به دست می‌آید برای علوفه استفاده می‌شود اما با کشت این گیاه می‌توان از مشتقات غذایی و دارویی آن بهره گرفت. ضمن اینکه از جلبک‌ها می‌توان برای تولید سوخت نیز استفاده کرد. جلبک‌ها مصارف بهداشتی و دارویی فراوانی دارند آنهم در حالی که پول زیادی از کشورمان بابت واردات مواد آرایشی و بهداشتی منشعب شده از این گیاه آبزی خارج می‌شود.
رئیس‌ رموسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه دنیا از تولید جلبک به دنبال استحصال روغن بوده ادامه داد: در ایران نیز یک کارگروه با مشارکت بخش خصوصی فعال شده و پیش‌بینی می‌شود 50 هزار تن روغن از جلبکها گرفته شده ودر آینده نیز تولید در این بخش توسعه یابد.
پورکاظمی با تاکید بر لزوم ثبت ذخایر ژنی کشور در بخش گیاهان آبزی گفت : نیازمند به ایجاد بانک ژن و ذخایر ژنتیکی جلبکها و گیاهان آبزی هستیم ونباید اجازه دهیم که این جلبکها از کشور ما خارج شوند.