رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:
از بین بردن برنامه موشکهای بالستیک ایران باید هدف نهایی مذاکرات باشد
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با پرداختن به مذاکرات ایران و 5+1، «از میان برداشتن توان ایران برای تولید تسلیحات هستهای» را هدف اولیه و «از بین بردن برنامه موشکهای بالستیک ایران را» هدف نهایی مذاکرات دانست.
به گزارش فارس «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با پرداختن به مذاکرات ایران و 5+1، «از میان برداشتن توان ایران برای تولید تسلیحات هستهای» را هدف اولیه و از بین بردن برنامه موشکهای بالستیک ایران را هدف نهایی مذاکرات دانست.
وی تاکید کرد که هر چیزی غیر از این یک شکست برای آمریکا است.
«رویس» به تعریف موفقیتهای آمریکا در مذاکره با ایران پرداخت و تصویب قانون ضد ایرانی در تابستان سال گذشته را بعنوان یک موفقیت ارزیابی کرد.
این قانون که با رای موافق 400 نماینده به تصویب رسیده بود، تحریمهای سنگینتری را برضد فروش نفت ایران اعمال میکرد.
بر اساس این گزارش، «سناتور رابرت منندز» رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا نیز با بیان اینکه الان وقت وارد آمدن فشار دیگری بر ایران برای به نتیجه رساندن مذاکرات است، یک سری تحریمهای جدید را در سنا پیشنهاد داد که این بار با هشدار جدی اوباما مبنی بر وتوی تحریمهای جدید، این پیشنویس هیچگاه به صحن سنا نیامد.
منندز اما هیچگاه از موضع خود کوتاه نیامد و در جمع اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: تصویب طرح وی در سنا برای اوباما و حتی رئیسجمهورهای آینده آمریکا یک نعمت خواهد بود و از روبرو شدن آنها با گزینه فاجعه بار «جنگ با ایران و یا قبول این کشور به عنوان یک قدرت هستهای» جلوگیری میکند.
این سناتور تندروی آمریکا پیشبینی کرد، با گذشت زمان، مقامات دولت آمریکا برای اعمال فشار بر تهران در مذاکرات هستهای، مجددا به پیشنویس طرح وی برای تحریمهای بیشتر رجوع خواهند کرد و این طرح به تصویب خواهد رسید.
«کوین سالیوان» مدیر اسبق ارتباطات ریاستجمهوری آمریکا که گویا از نارضایتی جنگطلبان از قرار گرفتن پرونده هستهای ایران در مسیر مذاکره مطلع شده بود و قصد نداشت بیش از این موجبات نارضایتی لابی قدرتمند صاحبان صنایع نظامی آمریکا را برانگیزد، در واکنش به سخنان منندز گفت: «آمریکا تنها پای موافقتنامهای را امضا میکند که به صورت موثر، توان ایران را برای دستیابی به سلاح هستهای محدود کند.»
«سالیوان» البته از عملکرد مذاکرهکنندگان کشور خود نیز دفاع کرد و گفت: «تصور کنید اگر موافقتنامه ژنو منعقد نشده بود، الان در چه وضعیتی بودیم. دولت اوباما شانس رسیدن به یک موافقتنامه قابل اجرا را قربانی هدف ایدهآل برخی برای نابودی کامل برنامه هستهای ایران نخواهد کرد.»
وی تاکید کرد که هر چیزی غیر از این یک شکست برای آمریکا است.
«رویس» به تعریف موفقیتهای آمریکا در مذاکره با ایران پرداخت و تصویب قانون ضد ایرانی در تابستان سال گذشته را بعنوان یک موفقیت ارزیابی کرد.
این قانون که با رای موافق 400 نماینده به تصویب رسیده بود، تحریمهای سنگینتری را برضد فروش نفت ایران اعمال میکرد.
بر اساس این گزارش، «سناتور رابرت منندز» رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا نیز با بیان اینکه الان وقت وارد آمدن فشار دیگری بر ایران برای به نتیجه رساندن مذاکرات است، یک سری تحریمهای جدید را در سنا پیشنهاد داد که این بار با هشدار جدی اوباما مبنی بر وتوی تحریمهای جدید، این پیشنویس هیچگاه به صحن سنا نیامد.
منندز اما هیچگاه از موضع خود کوتاه نیامد و در جمع اعضای بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: تصویب طرح وی در سنا برای اوباما و حتی رئیسجمهورهای آینده آمریکا یک نعمت خواهد بود و از روبرو شدن آنها با گزینه فاجعه بار «جنگ با ایران و یا قبول این کشور به عنوان یک قدرت هستهای» جلوگیری میکند.
این سناتور تندروی آمریکا پیشبینی کرد، با گذشت زمان، مقامات دولت آمریکا برای اعمال فشار بر تهران در مذاکرات هستهای، مجددا به پیشنویس طرح وی برای تحریمهای بیشتر رجوع خواهند کرد و این طرح به تصویب خواهد رسید.
«کوین سالیوان» مدیر اسبق ارتباطات ریاستجمهوری آمریکا که گویا از نارضایتی جنگطلبان از قرار گرفتن پرونده هستهای ایران در مسیر مذاکره مطلع شده بود و قصد نداشت بیش از این موجبات نارضایتی لابی قدرتمند صاحبان صنایع نظامی آمریکا را برانگیزد، در واکنش به سخنان منندز گفت: «آمریکا تنها پای موافقتنامهای را امضا میکند که به صورت موثر، توان ایران را برای دستیابی به سلاح هستهای محدود کند.»
«سالیوان» البته از عملکرد مذاکرهکنندگان کشور خود نیز دفاع کرد و گفت: «تصور کنید اگر موافقتنامه ژنو منعقد نشده بود، الان در چه وضعیتی بودیم. دولت اوباما شانس رسیدن به یک موافقتنامه قابل اجرا را قربانی هدف ایدهآل برخی برای نابودی کامل برنامه هستهای ایران نخواهد کرد.»