kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
رئیس ‌شورای رقابت تأیید کرد

افزایش 7 میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار

رئیس ‌شورای رقابت، افزایش هفت میلیونی قیمت از کارخانه تا بازار را غیرمنطقی دانست و اظهار کرد که نظارتی بر این مسئله وجود ندارد.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رضا شیوا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: افزایش هفت میلیون تومانی قیمت خودرو از کارخانه تا بازار طبیعی نیست؛ این در حالی است که از درب کارخانه تا بازار مصرف، افزایش ۴۰۰ هزار تومانی طبیعی است، بنابراین افزایش هفت میلیون تومانی برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی ما نیست و نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد.
رئیس ‌شورای رقابت افزود: در ایران سه نوع خودرو داریم، وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل و آنچه حاشیه بازار داخلی نخواهد داشت خودروهای خانواده پراید و پژو هستند و شورای رقابت، دستورالعمل تنظیم قیمت آنها را ارائه نموده است.
وی ادامه داد: اکثر مواقع، افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت می‌شود و این کاملاً معمولی است. ما فقط در مورد خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان اجازه ورود داریم؛ این در حالی است که اگر خودرو برای ارائه داشته باشیم تقاضا افزایش نمی‌یابد، در کشور ما هر وقت عرضه کم می‌شود، تقاضا افزایش پیدا می‌کند.
همچنین در این برنامه، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفت: برای آنکه جلوی افزایش قیمت را بگیریم باید افزایش تقاضا را متوقف کنیم اگر کارخانه‌ها ثبت‌نام فروش خودرو نداشته باشند و فقط بازار حاشیه اقدام به معامله کند افزایش تقاضا کاهش می‌یابد.
وی افزود: وقتی حاشیه سود بانکی کم شود، مردم پول خود را به سمت بازار خودرو یا دیگر بازارها می‌برند و بلافاصله بعد از اعلام فروش در سایت‌ها، اقدام به خرید خودرو می‌کنند؛ در ضمن در اقتصاد وقتی عرضه با تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم به وجود نمی‌آید.
شیوا در پاسخ گفت: در علم اقتصاد وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم به وجود نمی‌آید. در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که با کاهش واردات خودروهای خاص، هرکس پولی دارد دلش می‌خواهد اقدام به خرید کند تا با رقم بالاتری بفروشد.
یک کارشناس خودرو هم در این نشست گفت: ما نباید در اتاقی دربسته به جای مردم تصمیم بگیریم زیرا نتیجه می‌شود افزایش 7 تا 100 میلیونی ارزش برخی خودروها، متأسفانه نوسانات سیاسی وزارت صنعت ناشی از مدیریت بازار خودرو سبب این تفاوت قیمت‌ها می‌شود.
فربد زاوه گفت: متأسفانه خودروهایی داریم که سالانه فقط 100 عدد وارد می‌شود و این اتفاق اصلا توجیه علمی اقتصادی ندارد.
وی ادامه داد: ما به عنوان یک ایرانی با توجه به پتانسیل موجود می‌توانیم روی مواد معدنی و اولیه ارزان، کارگر ارزان، مواد نفتی ارزان سرمایه‌گذاری کنیم. نباید فکر کنیم که اگر ‌ECU خودرو تولید کنیم الزاما برد کرده‌ایم ما باید به سمت تولیداتی برویم که برایمان ارزش افزوده به همراه داشته باشد.