kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۵۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
در یکصد و سی‌وهفتمین نشست اتحادیه بین‌المجالس

لاریجانی: رویکرد ترامپ در برجام نمایانگر بی‌تعهدی آمریکاست

رئیس‌مجلس گفت: رئیس‌جمهور آمریکا نه به توافقات بین‌المللی پایبند است و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است و به همه کشورها نشان می‌دهد که دولت آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست.


علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی روز گذشته (یکشنبه)در یکصد و سی و هفتمین نشست اتحادیه بین‌المجالس که در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد ، در‌باره اظهارات ضدایرانی ترامپ و اتهامات بی‌اساس وی به کشورمان ، کودتای آمریکا علیه دولت دمکراتیک ایران در سال 1332 ، حمایت این کشور از صدام در 8 سال جنگ علیه کشورمان و سرنگونی هواپیمای مسافر‌بری ایرانی توسط ناو آمریکایی را یاد‌آور شد و گفت :تعجب آور است که رئیس‌جمهور کشوری با چنین پیشینه سیاسی امروز برای ملت ایران دلسوزی می‌کند.
وی افزود : تاسف‌آورتر آن است که سپاه که یک نیروی نظامی مردمی است و با درخواست دولت‌های عراق و سوریه به کمک ملت‌های آنان شتافت تا داعش را سرکوب کند متهم به حمایت از تروریسم می‌نماید. ظاهرا ایشان فراموش کرده‌اند که وزیر خارجه اسبق آمریکا علنا اعلام نمود داعش را آمریکا به وجود آورد و آقای ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود آمریکا را متهم به این کار کرد.
رئیس‌مجلس در ادامه با بیان اینکه اگر صد بار رئیس‌جمهور آمریکا حماس و حزب‌الله را در ردیف گروه‌های تروریستی مورد اهانت قرار دهد از ارزش مبارزات آنها کاسته نمی‌شود، افزود : این دو گروه در مقابل رژیم صهیونیستی که بارها دست به قتل عام فلسطینی‌ها زده و سال‌هاست آنان را از سرزمین خود آواره نموده و چندین بار به لبنان حمله نموده است از حقوق ملت خود دفاع مشروع می‌کند و البته ما با افتخار از آنان دفاع می‌کنیم.
لاریجانی با ادامه به نقض برجام از سوی آمریکا گفت : به نظر می‌رسد که آقای ترامپ نه به توافقات بین‌المللی پایبند است و نه احترامی برای سازمان ملل قائل است و به همه کشورها نشان می‌دهد که دولت آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست.
وی با طرح این پرسش که اگر آقای ترامپ واقعا نگران سلاح هسته‌ای است، چرا جلوی رژیم صهیونیستی اسرائیل را نمی‌گیرد، گفت : چه کسی حرف‌های شما را باور می‌کند، آن هم وقتی ایران صراحتا اعلام می‌کند سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد.
رفتار مقامات آمریکا
برای جهان مشکل‌ساز خواهد شد
لاریجانی همچنین در دیدار با آرا بابلویان رئیس‌پارلمان ارمنستان به مذاکرات دو ساله هسته‌ای کشورمان‌اشاره کرد و گفت: اخیرا آمریکا به صورت مکرر توافقنامه هسته‌ای را نقض می‌کند هر چند سایر کشورهای 1+5 مخالف اقدامات آمریکا هستند اما این رفتار مقامات آمریکا برای جهان مشکل ساز خواهد شد.
وی گفت: استدلال آمریکاییان این است که توافق هسته‌ای با روش قبلی بوده و تعهدی برای دولت جدید به وجود نمی‌آورد با این استدلال کودکانه حتی قوانین اقتصادی هم نمی‌تواند بین کشورها شکل بگیرد.
رئیس‌پارلمان ارمنستان نیز در این دیدار توافق هسته‌ای را یک توافق بین‌المللی دانست و نه یک توافق بین چند کشور و گفت: در طول مذاکرات سخت هسته‌ای همواره مسائل را پیگیری می‌کردیم و بعد از این توافق ارمنستان نیز یک نفس راحت کشید ما همواره نگران شما بودیم.
بابلویان به مشکلات پیش آمده و تک‌روی‌های آمریکا‌ اشاره و تاکید کرد: این مسئله هم حل خواهد شد اما مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. ارمنستان همواره سیاست موضع پایداری نسبت به ایران دارد و از ایران حمایت کرده است.
ترامپ میدان سیاست را
با معاملات ملکی‌اشتباه گرفته است
رئیس‌مجلس کشورمان همچنین در جمع خبرنگاران با ‌اشاره به سخنان اخیر ترامپ درباره ایران، اظهار داشت: معلوم بود که برخی کشورها مانند اسرائیل و عربستان نقش زیادی در نگارش و خط دادن به ترامپ داشتند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: بخش صحبت‌های ترامپ درباره سپاه پاسداران از حرف‌های گستاخانه‌ او است. به نظر من استراتژی ترامپ در مسئله هسته‌ای غوغا سالاری است چرا که می‌خواهد یک اضطراب در شرایط اقتصادی به وجود بیاورد که کمتر به سمت ایران بیاید.
وی در پایان گفت : ترامپ میدان سیاست را با معاملات ملکی عوضی گرفته است.