kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۸۲۲
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۴

178 شهر ایران کتابخانه ندارند

مدیرکل امور مجلس و استان‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از یک هزارو 251 شهر ایران، 178 شهر هنوز کتابخانه ندارند.


به گزارش ایرنا مرتضی محمدزاده در نشست مشترک سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهرستان ملایر استان همدان افزود: اکنون سه هزارو 346 باب کتابخانه در کشور وجود دارد که از این تعداد 2 هزار و 392 باب به صورت نهادی، 931 باب مشارکتی و 23 باب کتابخانه مستقل است.
وی اظهار کرد: 2 هزارو 450 روستای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت در کشور وجود دارد که باید کتابخانه در آنها ایجاد شود که از این تعداد تاکنون در 722 روستا کتابخانه دایر شده است.
محمدزاده با بیان اینکه بیش از 2 هزار روستای بالای یک هزارو 500 نفر جمعیت کشور فاقذ کتابخانه هستند، افزود: حدود 18 میلیون نفر از جمعیت کشور به کتابخانه دسترسی ندارند.
وی با بیان اینکه تناسب پراکندگی کتابخانه از گذشته رعایت نشده اظهار کرد: اکنون نقشه اطلسی را در دست داریم که با اجرای آن تناسب مکانی کتابخانه‌ها در شهرها و روستاها رعایت شود.
مدیرکل امور مجلس و استان‌ها در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نبود بودجه عمرانی در نهاد کتابخانه‌ها را مشکلی بزرگ برشمرد و گفت: این نهاد در حال حاضر بیش از 300 طرح عمرانی در دست دارد و این در حالی است که حتی یک ریال بودجه عمرانی در این زمینه اختصاص داده نشده است.
محمدزاده خواستار نگاه ویژه دولت به حوزه عمرانی کتابخانه‌ها شد و بیان کرد: سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد 2 هزارو 200میلیارد ریال اعتبار برای خرید کتاب داشت، در حالیکه کل اعتبار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک هزارو 400 میلیارد ریال بود.
وی ادامه داد: این در حالیست که با در نظر گرفتن خرید کتاب، مجله، حفظ و نگهداری سه هزارو 346 باب کتابخانه و پرداختن به مسایل حقوقی و دستمزد هفت هزارو 400 پرسنل در سطح کشور به اعتباری بالغ بر چهار هزارو 800 میلیارد ریال نیاز است.
محمدزاده با بیان اینکه اعتبار تخصیص داده جوابگو نیست و یا به طور کامل اختصاص پیدا نمی‌کند گفت: مطالبات و نیازهای مردم و مسئولان در حوزه احداث و تجهیز کتابخانه‌ها به حق و به جا است که در این زمینه باید کمبودها را از طریق کمک‌های خیران، منابع داخلی و نیم درصد شهرداری جبران کنیم.
وی با‌ اشاره به اینکه شهرداری‌ها نیز در این زمینه با ما همکاری نکردند، افزود: در حوزه اعتباری مشکل جدی داریم که می‌طلبد با توجه به فصل جدید بودجه در سال جاری، کمک ویژه‌ای به نهاد کتابخانه‌ها شود.