kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۴۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
با فروش سلاح به عربستان

انگلیس 6 میلیارد پوند از جنگ یمن به جیب زده است

طبق آخرین گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های انگلیس، این کشور در جریان جنگ عربستان و یمن بیش از 6 میلیارد پوند سلاح به سعودی‌ها فروخته است.


عربستان در 30 ماه گذشته به کمک سلاح‌های خریداری شده از انگلیس، آمریکا و دیگر کشورهای غربی هزاران انسان بیگناه در یمن را به کام مرگ فرستاده است. این مسئله تاکنون  باواکنش‌های مختلفی مواجه شده و بسیاری از کارشناسان معتقدند جنگ یمن مانند بسیاری از جنگ‌های دیگر در منطقه منبع درآمد بسیار ارزشمندی برای کشورهای غربی است. در همین ارتباط روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرده که «تحقیقات جدید نشان می‌دهد شرکت‌های تسلیحاتی انگلیس بیش از 6 میلیارد پوند از فروش سلاح به عربستان از آغاز جنگ یمن تاکنون به دست آورده‌اند.» موسسه «کودکان جنگ انگلیس» هم با تهیه گزارشی اعلام کرده «درآمد واقعی از داد و ستد تسلیحاتی با عربستان دو برابر برآوردهای قبلی است، با وجود اینکه تنها حدود 30 میلیون پوند از این معاملات به طور علنی اعلام شده است.»
در این گزارش همچنین می‌خوانیم: «عربستان متهم به ارتکاب جنایت‌های جنگی و کشتار هزاران شهروند بی‌گناه با حمله به مواضع نیروهای شیعیان حوثی در یمن است... انگلیس نه تنها به نیروهای سعودی سلاح می‌فروشد بلکه از آنها حمایت هم می‌کند.»
شکایت 108 سازمان بین‌المللی از آل‌سعود
خبر دیگر اینکه، 108سازمان، انجمن و اتحادیه با امضای طوماری، از سازمان ملل و نهاد حقوق بشری خواستند که درباره ارتکاب جنایت‌های جنگی عربستان در یمن، کمیته‎ای بین‌المللی تشکیل دهند. این طومار همزمان با برگزاری تظاهرات روسای اتحادیه‎ها، انجمن‌ها و سازمان‎های حقوق بشری مقابل مقر سازمان ملل در صنعا و برگزاری سی و ششمین دور نشست شورای حقوق بشر در ژنو امضا شد.