توضیحات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره یک خبر
در پی انتشار خبری با عنوان «فرصتسوزی 4 ساله در بهبود کیفیت خودروهای داخلی» سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ارسال توضیحاتی، مدعی شد که با اقدامات وزارت صنعت، میانگین رضایت مشتریان از کیفیت خودرو از سال 92 تا 96 بیش از 4/5 درصد رشد کرده است!
در این توضیحات آمده است: در سالهای اخیر اتفاقات مثبتی در اقتصاد کشور روی داد و رونق را به بزرگترین صنعت کشور بازگرداند به طوری که در سال جاری شاهد انعقاد قراردادهای بیسابقهای با خودروسازان مطرح جهان بودهایم. ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی همواره دغدغه مردم و مسئولین بوده است؛ از سال 1392 کیفیت خودروهای سواری که روندی نزولی در سالهای ابتدایی دهه 90 داشته با هدفگذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای هر یک از شاخصهای ارزیابی کیفی صنعت در این سالها بهبود نسبی یافته است. هر چند فاصله کنونی شاخصهای کیفی با معیارهای جهانی هنوز نیز با فاصله مطلوب فاصله دارد لیکن رشد شاخصها در این سنوات به صورت مستمر اتفاق افتاده است و روندها نیز شاهد نزدیک شدن به اهداف تعیین شده از سوی وزارت صنعت است.
به عنوان مصداق شاخص IQS که تعداد ایرادات هر خودرو در سه ماهه اول مالکیت آن را نشان میدهد حاکی از بهبود 28 درصدی طی سال 92 تا 96 است به این معنا که این میانگین شاخص در سال 92 عدد 5/2 ایراد در هر خودرو بوده که در سال جاری به 3/8 ایراد کاهش یافته است.
در حوزه میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای سواری با عنایت به هدفگذاری مستمر وزارت صنعت و تعریف اقدامات اصلاحی از سوی شرکتهای خودروساز، میانگین رضایت مشتریان از کیفیت خودرو از سال 92 تا 96 رشد حدود 4/6 درصدی داشته است.
افزایش کیفی این صنعت در ارزشیابی کیفی خودروها نیز نمود پیدا کرده و حتی با تغییر مدل ارزیابیها در سال 94 که موجب سختگیرانهتر شدن فاکتورهای ارزیابی شده است شاهد بهبود 25 درصدی امتیاز کیفی خودروها در دو سال اخیر بودهایم.
بدیهی است ارزیابیهای فعلی صورت گرفته مبین آن است که جایگاه مورد انتظار جهت رضایت مشتریان از صنعت خودرو فاصله معنیداری با سطح بینالمللی شاخصها دارد و بدیهی است اصلاح آن مستلزم بستر زمانی مناسب است و امری نیست که به یک باره متحول گردد. لذا دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار سال گذشته تمام مساعی خود را جهت کاهش فاصله انتظارات مشتریان تا کیفیت واقعی محصولات به کار گماشته است که نتایج مورد اشاره نیز مؤید آن بوده و با توجه به برنامه ورود محصولات روز جهانی و خروج محصولات با سطوح کیفی پایینتر از سبد محصولات خودروسازان در سالهای آتی به طور قطع نوید بهبود کیفی صنعت خودروسازی ایران اسلامی خواهد داد.
کیهان: توضیحات سازمان گسترش و آمارهایی که ارائه کرده نیاز به پاسخ خاصی ندارد و خود مردم درباره صحت این مدعا قضاوت خواهند کرد.
در بند آخر این توضیحات اذعان شده، فاصله معناداری میان افزایش رضایت مشتریان و استانداردهای بینالمللی وجود دارد و علت را کمبود زمان برای اصلاح شرایط ذکر نموده است. باید از مدیران وزارت صنعت پرسید که چهار سال زمان کمی برای بهبود رضایت مشتریان است؟ بنا بر ادعای ایشان، هر سال به طور میانگین تنها 1/2 درصد به رضایت مشتریان افزوده شده است. با این حساب باید سالها منتظر ماند که سطح رضایتمندی از تولیدات داخلی به استانداردهای جهانی نزدیک شود! البته از انتهای توضیحات ارائه شده میتوان به هدفگذاری وزارت صنعت و آنچه بر سر خودروسازی ملی خواهد آمد پی برد.
سازمان گسترش که در ابتدای این توضیحات به قرارداد با خودروسازان خارجی اشاره کرده بود، برنامه وزارت صنعت برای کاهش فاصله انتظارات مشتریان تا کیفیت واقعی محصولات را «ورود محصولات روز جهانی» اعلام کرده است. به این ترتیب مسئولان دولت دوازدهم عملاً بار دیگر به نگاه وارداتمحور خود برای حل مشکلات اعتراف کردهاند.
اعلام برنامه «ورود محصولات روز جهانی» در حالی است که پیش از این ادعا میشد قرار است در قرارداد با خودروسازان خارجی، تولید مشترک و انتقال فناوری صورت گیرد. بر این اساس باید منتظر ماند که در دولت دوازدهم نه تنها همچون دولت یازدهم واردات اتومبیل ادامه یابد که احتمالاً پنبه تولید داخل همزده خواهد شد.