kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
رئیس‌اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران خبر داد

فروش مخلوط چسب‎ وگازوئیل به نام روغن خودرو در بازار!

رئیس‌اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران از فروش مخلوط چسب و گازوئیل به نام روغن خودرو در بازار خبرداد.



علیرضا نیک آیین در گفت‌وگو با تسنیم، با‌اشاره به اینکه در حال حاضر 4 هزار و 800 تعمیرگاه دارای مجوز در تهران فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: براساس آمارها حدود 4 هزار تعمیرگاه فاقد مجوز در تهران مشغول فعالیت هستند که حجم زیادی از شکایات مردم هم متعلق به این واحدهای بدون مجوز است.
وی با اعلام اینکه با همکاری اداره اماکن طی دو سال اخیر 1800 تعمیرگاه بدون مجوز را پلمب کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر میزان شکایت مردم از تعمیرکاران دارای مجوز کم است، البته تخلف برخی از واحدهای دارای مجوز را رد نمی‌کنم. اما اکثر شکایت‌های مردم مربوط به تعمیرکاران فاقد مجوز و شناسنامه است.
وی در مورد نحوه شناسایی تعمیرکاران بدون مجوز، گفت: براساس مقررات تعمیرکاران باید مجوز فعالیت خود را در معرض دید بگذارند به این ترتیب مردم در مراجعه خود به تعمیرگاه‌ها اول باید ببینند واحدصنفی جواز دارد یا خیر. شناسایی این موضوع بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
 نیک آیین با بیان اینکه علاوه بر بی‌تجربه بودن برخی تعمیرکاران قطعات نصب شده بر روی خودروها هم کیفیت لازم را ندارند، اظهارداشت: سوختی که امروز در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود بعضا کیفیت مناسب را ندارد. همچنین روغن تقلبی توزیع شده در سطح تهران هم آسیب‌های زیادی را به خودروها وارد می‌کند در این رابطه اتحادیه نامه‌های مختلفی را به مراجع مربوطه ارسال کرده‌اما متأسفانه همچنان این روغن‌های بی‌کیفیت در بازار به فروش می‌رسد.
رئیس‌اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران تصریح کرد: تعمیرکار یک خودرو را تعمیر می‌کند اما وقتی مشتری از روغن بی‌کیفیت استفاده می‌کند دسترنج تعمیرکار نابود شده و در نهایت این تعمیرکار است که باید نسبت به خرابی مجدد خودرو پاسخگو باشد. در برخی موارد دیده شده متخلفین چسب و گازوئیل را با هم مخلوط کرده و به نام روغن در سطح بازار به فروش می‌رسانند.
وی در پاسخ به این پرسش که مگر تعمیرکاران توانایی تشخیص قطعات بی‌کیفیت را ندارند، افزود: اکثر تعمیرکاران ماهر توانایی تشخیص قطعات بی‌کیفیت را دارند اما باید به این نکته توجه کنید که امروز کپی‌کاری قطعه آنقدر ماهرانه انجام می‌شود که حتی برخی از تعمیرکاران توانایی تشخیص قطعات خوب را هم ندارند.
وی با‌اشاره به اینکه در اکثر موارد مالک خودرو به تعمیرکار پول مجددی برای تعویض قطعه خراب پرداخت نمی‌کند، افزود: همین موضوع در شکایت‌ها بسیار دیده شده است. درشکایت‌ها تعمیرکار می‌گوید من فقط قطعه را نصب کرده‌ام و گناهی در بی‌کیفیت بودن قطعه ندارم اما مشتری می‌گوید هزینه زیادی بابت قطعه و دستمزد پرداخت کرده‌ اما هنوز ماشینش خراب است.
نیک‌آیین تصریح کرد: متأسفانه در کشور قانونی برای گارانتی قطعه تعریف نشده است و خسارت‌ها را باید تعمیرکاران پرداخت کنند. به عنوان نمونه در حال حاضر اصلاً مشخص نیست یک قطعه چند هزار کیلومتر گارانتی دارد. البته اوضاع شرکت‌های خودروسازداخلی فرق می‌کند اما خودروسازان هم گارانتی قطعات را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که مصرف‌کننده از پیگیری آن پشیمان می‌شود.
رئیس‌اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در پاسخ به این پرسش که آیا میزان دستمزدی که تعمیرکاران از مردم می‌گیرندمشخص است، گفت: دراین زمینه اتحادیه با کار کارشناسی هزینه دستمزد تمام خودروها را به تفکیک تعیین کرده و تعمیرکاران باید آنها را در مغازه‌های خود نصب کنند تا در معرض دید مشتریان باشد.