مقابله با تحریم اپل اولین آزمون عملی وزیر جوان ارتباطات
ماجرای اعمال تحریمهای مجدد از سوی شرکت آمریکایی اپل، بار دیگر موضوع این برند و مباحث دیپلماسی اقتصادی و تحریم را بر سر زبانها انداخت و باعث شد که وزیر جدید و جوان وزارت ارتباطات هم وارد عرصه شود.
ماجرا در حوزه داخل از این توئیت شروع شد: «یازده درصد سهم بازار گوشی ایران متعلق به اپل است. احترام به حقوق مصرفکننده امروزه یک اصل است که اپل رعایت نکرده. حذف اپها را پیگیری حقوقی میکنیم.»
این متنی بود که آذری جهرمی در واکنش به اعمال تحریمهای تازه از سوی اپل منتشر کرد.
به تازگی اپل نرمافزارهای ایرانی مثل برنامههای سفارش غذا و خرید آنلاین ایرانی را از فروشگاه نرمافزارهای خود (اپ استور) حذف کرده و راه ارائه آنها را به روی دارندگان این برند گوشی در ایران بست.
این کار مشکلاتی برای مصرفکنندههای گوشی اپل و مهمتر از آن، برنامهنویسان ایرانی ایجاد کرد.
بعد از این بود که شرکت اپل در پیامی اعلام کرد: «در راستای قوانین تحریمهای آمریکا علیه ایران، اَپ استور اپل نمیتواند برنامههای ایران مربوط به گوشیهای آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند.»
همچنین این شرکت اعلام کرد: «نمیتواند با برنامهنویسان ایرانی دادوستد داشته باشد.»
این اقدامات باعث شد وزیر جدید هم در نخستین روزهای کارش، نسبت به آن واکنش نشان دهد و با مطرح کردن سهم اپل در بازار ایران، عدم احترام به حقوق مصرف کننده را مطرح کند.
جهرمی بعد هم دو توئیت دیگر به رفتار آمریکاییها واکنش نشان داد
او ابتدا نوشت: «پاسخ اپل درخصوص میزبانی اپهای کشورهای تحریم شده دقیق نیست»
و اندکی بعد در توئیتی دیگر نوشت: «اپهای حذف شدهای هستند که تبادلات مالی نیز نداشتهاند، برخی از آنها به خاطر موضوعات تحریم در کشوری غیر از ایران ثبت شدهاند»
میبینید که مقام ارشد کشور ما در حال تبادل توئیت در واکنش به تعدی آشکار یک شرکت خارجی نسبت به مردم ایران است. این روش نه در شأن یک وزیر است و نه در شأن مردم ایران.
واضح است که هیچ تحریمی به موضوع اپهای موبایلی مربوط نبوده و اینکه یک شرکت با این بهانه راه دسترسی به یک برنامه آشپزی را میبندد، مفهومی فراتر از تن دادن به مقررات تحریم دارد.
اقدام وزیر جوان ارتباطات هم تاثیری ندارد. فشار توئیتری، مشابه همان فشار ایمیلی است و اگر قرار بود جواب بدهد، فشار ایمیلی وزیر محترم خارجه جواب داده بود و مشکل تحریم را حل کرده بود نه اینکه اپ غذافروشی هم تحریم شود!
بهنظر میرسد برخی کارها نمایشی و تبلیغاتی برای به روز و به لحظه نشان دادن، خیلی زود از سکه بیفتد و با باقی ماندن تحریم و گشوده نشدن راه برای اپهای ایرانی، موجب ثبت یک شکست شود.
اما نمیتوان این واقعیت ساده را انکار کرد که دولتمردان، هرگز حاضر نشدهاند در برابر رجزخوانی شرکتهای خارجی اقدام متقابلی انجام داده و بازار بینظیر ایران را به روی آنها ببندند. اقدام دولت یازدهم در تجدید قرارداد با پژو، نمونه بارز این کوتاه آمدن از حق مردم است.
وزیر ارتباطات میتوانست راه بهتری را انتخاب کند. ممکن بود به اپل برای باز گشودن اپ استور به روی برنامههای وطنی، مهلتی یک هفتهای داد و چنانچه آن شرکت حاضر به تمکین نشد، راه را به روی گوشیهای آتی آن شرکت در بازار ایران بست.
این کمترین هزینه برای شرکتی است که حاضر به حفظ حقوق مردم ما نباشد.
بقیه قضایا به شوخی بیمزه شبیه است. یعنی شرکتی ما را تحریم کند، وزیر ما توئیت کند و نتیجه نگیرد، محصولات آن شرکت به وفور در بازار ما به فروش برسد، آنهم بدون هیچ مانعی!
بعید است در هیچ جای جهان، کشوری اینگونه اداره شود!
در موضوع خودروهای فرانسوی، جای خیلیها در میان است و دست خیلیهای دیگر در کاسه منفعت! آیا در موضوع گوشیهای اپل هم چنین است!؟ باید دید وزیر جدید ارتباطات، به جز توئیت کردن، چه برنامههای دیگری در دست دارد.