یک کارشناس صنعت هوایی:
نمیتوان از بهبود اوضاع صنعت هوایی نسبت به گذشته سخن گفت
یک کارشناس صنعت هوایی معتقد است: با وجود اقداماتی که در طول سالهای گذشته برای بهبود شرایط این صنعت انجام شده هنوز نمیتوان از بهبود اوضاع و تغییر قطعی صنعت هوایی ایران در قیاس با گذشته سخن گفت.
محمد بشارتی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود آنکه در این چهار سال تلاش شد اقداماتی مثبت در دستور کار قرار گیرد و شرایط برای توسعه دوباره این بخش مهم فراهم شود، اما در عمل آنچه اتفاق افتاده با هدفگذاریهای کلان فاصلهای جدی دارد.
وی ادامه داد: هر چند نمیتوان شرایط سخت تحریم و محدودیتهای اقتصادی موجود را فراموش کرد و به آنها توجهی نداشت، اما آنچه بیشترین اهمیت را دارد نیاز به تغییر قطعی در شرایطی است که هنوز مانند قبل ادامه پیدا میکند.این کارشناس صنعت هوایی با اشاره به نیاز ایران به خرید 400 فروند هواپیمای مسافرتی صرفاً برای پاسخ دادن به نیازهای امروز بازار ایران، توضیح داد: ما امروز با شرایطی روبهرو هستیم که نزدیک 90 درصد از بازار ایران از سوی شرکتهای حمل و نقل خارجی مدیریت میشود. امروز شرکتی مانند ایرانایر 45 هواپیما دارد که از این میان حدود 70 درصد آنها زمینگیر هستند و به جز هواپیماهای ماهان تعداد هواپیماهای دیگر شرکتها شاید به 10 فروند نرسد.
بشارتی ادامه داد: اگر ما قصد داریم با ایرلاینهای منطقه مانند قطر و امارات متحده عربی رقابت کنیم نیاز به وارد شدن تعداد بسیار زیادی هواپیمای جدید خواهد بود هرچند پس از سالهای طولانی هفت فروند هواپیما به ایران وارد شده، اما این هواپیماها برای شرایط ایران حتی مسکن نیز نیستند.وی تصریح کرد: برای رسیدن به این افق روشن نیاز به انجام اقداماتی جدی داریم تا ساختار صنعت هوایی ایران با تغییرات روز جهانی همراه شود. باید بسیاری از شرایط امروز این صنعت تغییر کند و امکان رقابت با شرکتهای منطقه و حتی جهان فراهم شود.