kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۶۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
هنرمندان در واکنش به حرکت زننده چند نماینده مجلس:

نمایش بی‌هویتی و حقارت در خانه ملت


سرویس ادب و هنر-
آنچه در حاشیه آیین تحلیف رئیس‌جمهور دوره دوازدهم روز شنبه و در صحن مجلس شورای اسلامی رخ داد، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد:
تعدادی از نمایندگان فارغ‌ از هویت اصلاح‌طلبانه و وابستگی‌شان به جناحی خاص باعث وهن کلیه نمایندگان مردم بر خانه ملت شدند و به شکل زننده‌ای در پی گرفتن عکس خویش‌انداز(سلفی) با  نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، بر آمدند!
زنی که به سهم خود در اعمال جنایت تحریم علیه مردم ایران شریک است و همین چند روز پیش با اعلام مخالفت با برنامه علمی ایران و پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، نشان داد که ماهیت ایرانی‌ستیز وی، واقعیت غیرقابل انکاری به حساب می‌آید.
فدریکا موگرینی سیاستمدار 44 ساله ایتالیایی قطعا گمان نمی‌کرد با وجود مواضع منفی و ضدایرانی‌اش در مجلس شورای اسلامی با عده‌ای نماینده مجلس روبه‌رو شود که به جای دفاع از حقوق ملت ایران و شماتت وی، برای گرفتن عکس یادگاری با او، از سر و کول یکدیگر بالا روند و دست و پا بشکنند.
بی‌تردید نوع مواجهه این مردان سیاست‌پیشه و به اصطلاح نماینده، گذشته از نقطه نظر سیاسی، از نظر روانشناسی نیز قابل بررسی است.زیرا رویارویی صمیمانه با  سیاستمداری غربی که آشکارا بر ضد و تحدید منافع ملی ماست و آن همه ذوق‌زدگی و روی میز پریدن و...کاملا غیرطبیعی ارزیابی می‌شود.
ماجرای تقلا برای گرفتن عکس یادگاری با زن ایتالیایی، بی‌شک نه تنها مایه رسوایی نمایندگان ذوق زده شد، بلکه به‌دلیل عنوان «نماینده مردم در خانه ملت» اسباب خجالت موکلان را در قبال طرف و ناظر و مخاطب خارجی بر‌انگیخت!
گواه این ادعا واکنش‌های گسترده هنرمندان و کاربران در فضای مجازی است!
کاربران با انتشار وسیع عکس‌های زننده نمایندگان، از شهیدان دیالمه، آیت، چمران و... به عنوان نمایندگان نمونه و واقعی مردم در مجلس یاد کردند.
برخی در صفحات شخصی و گروهی، از رای‌دهندگان به نمایندگان سلفی بگیر خواستند که بابت رای گتره‌ای به برخی فهرست‌ها و نمایندگان، از پیشگاه ملت عذرخواهی کرده و در آینده از «تکرار» چنین فجایعی خودداری کنند.
برخی دیگر، غرب زدگی و ضعف شخصیتی را شاخص ارزیابی خود از عملکرد سخیف برخی نمایندگان قرار دادند.
کاربرانی هم در یک مقایسه نوشتند: عده‌ای در سوریه از ایران و آرمان‌های دینی و ملی دفاع می‌کنند و اینجا عده‌ای برای عکس گرفتن با زن اجنبی دشمن، مسابقه می‌گذارند.
نظر دو هنرمند پیشکسوت و صاحب‌نظر را درباره آسیب‌شناسی ماجرایی که در حاشیه مراسم تحلیف پیش آمد را از جنبه فرهنگی پرسیدیم که در پی می‌آید:
نشانه شناسی سلفی‌بگیران مجلس
 از زبان جهانگیر الماسی
جهانگیر الماسی، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت وگو با خبرنگار کیهان اظهار داشت: این اتفاق بسیار شرم‌آور است. اگر بخواهیم از جنبه نشانه‌شناسی به قضیه نگاه کنیم، این حادثه حکایت از حفره‌های فرهنگی و معرفتی در ذهن برخی از سیاستمدارها و قانونگذاران ما دارد. بسیاری از کاستی‌هایی که امروز در مملکت پیش آمده و همچنین دور شدن بعضی از مسئولان و سیاستمداران ما از ارزش‌های انقلاب، از جمله عدالت اجتماعی، مردمی بودن و هویت ملی و دینی ما به خاطر همین حفره‌هاست.
وی تصریح کرد: در این رفتار، نه بار معرفتی و انسانی و اجتماعی دیده می‌شود و نه حتی بار علمی. این نشان می‌دهد که افرادی که این کار را کردند جایگاه و مسئولیت خود را نمی‌شناسند. به قول ما هنرمندان، آنها سیاهی لشگرهایی هستند که به اشتباه، صندلی‌های اندیشه و تفکر و قانون‌گذاری را پر کرده‌اند.
الماسی ادامه داد: اقدام برخی از نماینده‌های مجلس برای گرفتن عکس از موگرینی، نمایش بی‌هویتی این افراد بود. بدون تردید رفتار و نوع مواجهه این افراد با یک زن سیاستمدار خارجی، با آموزه‌های مذهبی ما در تضاد است. باید بررسی شود که این افراد به اصطلاح نماینده مجلس، چه جذابیتی در این خانم دیدند که این‌گونه مشتاق گرفتن عکس سلفی با وی شدند.
این هنرمند در پایان تأکید کرد: این رفتار، ضرورت بازنگری در افرادی که این جایگاه مهم را در اختیار دارند را پررنگ‌تر کرد. وقتی افرادی که الگوهای «قانون‌گذاری» هستند، خودشان این‌گونه رفتار می‌کنند، از جوانان و نوجوانان چه انتظاری دارند؟ اقلیتی که دست به این کار زدند نماینده ملت ایران نیستند و توان و شایستگی مدیریت و قانون‌گذاری ندارند.
هوشنگ توکلی: این نماینده‌ها
 فاقد رشد اخلاقی هستند
هوشنگ توکلی که سریالی درباره اسوه قانونگذاری و نمایندگی مردم یعنی «شهید مدرس» را در کارنامه دارد نیز به خبرنگار کیهان گفت: وقتی این عکس‌ها را دیدم خیلی متأسف شدم. هر نهاد و سازمانی که برای افراد، مقام ایجاد می‌کند و شخصیت‌های حقیقی را به شخصیت حقوقی تبدیل می‌کند، نسبت به نگاه مردم به مدیریت کلان جامعه خیلی موثر است. از این نظر، شاید اگر این رفتار برخی نماینده‌های مجلس در یک موقعیت خصوصی و خارج از مسئولیت سر می‌زد، خیلی مهم نبود. اما وقتی به عنوان نماینده یک ملت در یک مکان مقدس به نام مجلس شورای اسلامی چنین رفتار بچگانه‌ای از آنها سر زده، خجالت‌آور و قابل نقد است.
وی افزود: اگر بخواهیم این اتفاق را از نظر فرهنگی بررسی کنیم باید گفت که این رفتار، گویای عدم رشد اخلاقی این افراد است. واژگونی اخلاق در حیطه مدیریت‌های کلان خودش را در رفتار کم ارزش این افراد نشان می‌دهد.
توکلی تصریح کرد: باید نسبت به این ماجرا هشدار داد و گفت که هیچ اشکالی ندارد برای برخی از مسئولان و نماینده‌ها، دوره آموزشی برپا کرد که به‌عنوان مسئول و نماینده ملت یاد بگیرند که براساس مسئولیت خود رفتار کنند و نه موج احساسات.