kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی:

پیاز ۷ هزار تومان بشود نمی‌توانیم برخورد کنیم

مدیرکل دفتر محصولات جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میانگین قیمت پیاز در سطح عمده‌فروشی ۲۰۵۰ تومان است، گفت: در صورتی که فردی بخواهد هر کیلوگرم پیاز را ۵ هزار تومان یا ۷ هزار تومان بفروشد وزارت جهاد کشاورزی اختیاری برای برخورد با وی ندارد.



حسین اصغری در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره دلایل افزایش یک باره قیمت پیاز در بازار اظهار کرد: کشاورزی وابستگی به اقلیم دارد، مثلا در فصل تابستان  می‌شود  محصولاتی را تولید کرد که در فصل زمستان نمی‌توان آن محصولات را تولید کرد، بنابراین  باید بتوانیم تولید را با نیاز  هماهنگ کنیم.
وی با ‌اشاره به تفاوت قیمت عمده‌فروشی  و خرده‌فروشی  پیاز افزود: قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم پیاز  1800 تومان تا 2300 تومان است و با قیمت میانگین 2050 تومان در میادین مرکزی میوه و تره‌بار تهران به فروش می‌رسد.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میانگین قیمت پیاز در سطح خرده‌فروشی نیز حدود 3800 تومان است اما در صورتی که فردی بخواهد قیمت پیاز را پنج هزار تومان یا هفت هزار تومان بفروشد ما اختیاری برای برخورد با وی نداریم.
اصغری با بیان اینکه تعزیرات و اتحادیه مربوطه باید با گران‌فروشی موجود برخورد کنند و نظارت لازم را داشته باشد، گفت: وزارت کشاورزی بعد از میدان مرکزی میوه وتره بار (سطح عمده‌فروشی) اختیاری برای برخورد با گران‌‌فروشی ندارد.
آغاز روند کاهش قیمت پیاز
در همین راستا، وی در گفت‌وگو با مهر  با بیان اینکه زیان کشاورزان پیازکار در سال‌های گذشته باعث کاهش میل آنان به کشت این محصول شد، اظهار داشت: البته این اتفاق امسال فقط درباره محصول عرضه تابستان ما رخ داد ضمن اینکه در سال جاری مقداری هم با عقب‌افتادگی تولید مواجه بودیم یعنی کشت انجام شده اما با تاخیر ۲۰ روزه عرضه به بازار مواجه بودیم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه از هفته گذشته روند کاهش قیمت پیاز در بازار آغاز شده که دلیل آن نیز عرضه محصول تولیدی در استان‌های مختلف کشور بوده است.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در میادین میوه و تره بار قیمت این محصول کاهش چشمگیری داشته و به کیلویی ۲۰۵۰ تومان رسیده است، اعلام کرد: قیمت پیاز نسبت به (دو) روز گذشته بسته به کیفیت محصول بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.
اصغری درباره اینکه ما هر سال در زمینه تولید صیفی‌جاتی مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، هویج و غیره با چنین معضلاتی مواجه هستیم؛ وزارت جهاد کشاورزی بالاخره چه زمانی قصد دارد یک الگوی کشت مناسب برای تولید این محصولات تدوین کند؟، گفت: کشت محصولات به استان‌ها ابلاغ می‌شود، میزان اجرایی شدن آن توسط استانها نیاز به یکسری زیرساخت‌ها و عوامل تشویقی و تنبیهی دارد که آن را قابل اجرا کند.
وی ادامه داد: ما هر سال سطح زیر کشت استان‌های مختلف را در محصولات مختلف دقیقا اعلام می‌کنیم اما اینکه چیزی در استان اتفاق می‌افتد به عوامل مختلفی چون بازار، اقلیم و... بستگی دارد ضمن اینکه از این پس نیز ما با کاهش منابع آبی مواجه هستیم و در بسیاری از نقاط نمی‌توانیم سطح زیر کشت قبلی را حفظ کنیم بلکه مجبوریم با افزایش عملکرد در واحد سطح کار را پیش ببریم.
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی با ‌اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت و مقید بودن به آن از سوی کشاورزان  نیاز به اهرم‌های بازدارنده و تشویقی دارد، اضافه کرد: ما برنامه‌هایی برای این منظور در دستور کار داریم وقتی تدوین الگوی کشت در کشور رخ دهد اهرم‌های آن نیز در نظر گرفته می‌شود.