kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس:

۹۰ درصد سفرای ایران کمترین اطلاعات اقتصادی هم ندارند

رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ۹۰ درصد سفرای کشورمان در همه حوزه‌ها آشنایی دارند اما کمترین اطلاعات اقتصادی و تخصصی ندارند و حوزه اقتصادی جزو مغفول‌ترین وظایف وزارت امور خارجه است.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پور‌ابراهیمی دریک برنامه تلویزیونی با‌ اشاره  به نتیجه سه سال بررسی مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اقتصادی مجلس است اظهار کرد: ساختار وزارت خارجه ساختار امنیتی و سیاسی بوده و رویکرد اقتصادی جایگاهی در این وزارتخانه نداشته است.البته در یک سال گذشته تحرکی در وزارت امور خارجه درباره حوزه اقتصادی ایجاد شده است.وی افزود: بجزء وزارت امور خارجه و سفیران کشورمان کسی مسئول رایزنی اقتصادی نیست و پایگاه اصلی سیاست‌گذاری اقتصادی در کشور‌های دیگر سفارتخانه‌ها هستند. سفرای کشورمان در همه حوزه‌ها آشنایی دارند اما کمترین اطلاعات اقتصادی و تخصصی ندارند. اکنون بیش از 90 درصد سفرای کشورمان نمی‌توانند به فعالان اقتصادی کمک کنند.رئیس‌کمیسیون اقتصادی ادامه داد: یکی از نمونه‌های این ضعف در ساختار دیپلماسی کشورمان موضوع صادرات به روسیه با توجه به شرایط منطقه‌ای بود که کل صادرات ایران به این کشور در سال 95 فقط به 500 میلیون دلار رسید.پور ابراهیمی تصریح کرد: رقابت‌های منفی تجار کشورمان در خارج از کشور و ندانستن روش حضور در بازار‌های بین‌المللی از چالش‌هایی است که در رابطه اقتصادی ایران با روسیه و بیشتر کشورها دیده می‌شود.
وی گفت: تاکنون چهار بار در وزارت خارجه در زمینه فعال شدن این وزارتخانه در موضوع اقتصادی نشست برگزار کردیم و بر این اساس راهکارهایی را در برنامه توسعه ششم قرار‌دادیم و بزودی ساختار وزارت خارجه را در راستای اقتصادی اصلاح خواهیم کرد. در همین حال و به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین سلاح ورزی نایب رئیس‌اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی باید جامع باشد و نباید آن را به نهادی خاص واگذار کنیم، افزود: با توجه به اینکه اکنون سهم ایران از اقتصاد جهانی 34 صدم درصد و از این میزان نیز 85 درصد مربوط به نفت است باید برنامه جامع و ترکیبی درباره دیپلماسی اقتصادی تهیه شود.
وی افزود: از نظر اطلاعات و آموزش تعداد زیادی از نمایندگی‌های خارج از کشور ضعیف هستند و تخصص و ظرفیت حمایت و همراهی با فعالان اقتصادی را ندارند. اکنون فعالان اقتصادی کشورمان احساس نمی‌کنند که سفارتخانه‌های ایران تکیه گاه آنها هستند.
نایب رئیس‌اتاق بازرگانی ایران درباره کاهش سهم ایران در بازار عراق نیز گفت: بخشی از این کاهش مربوط به عملکرد صادر کنندگان و بخش خصوصی و بخشی از آن مربوط به سیاست‌های حمایتی دولت از صادرات است. نمایندگی‌ها و سفارتخانه کشورمان در عراق نتوانستند از حقوق تجار ایرانی دفاع کنند.اکنون مسئولان دولتی را در سفارتخانه‌ها بیشتر از هیئت‌های بخش خصوصی تحویل می‌گیرند. البته در دو سال اخیر روند همکاری این دو مجموعه بهبود یافته است.سلاح ورزی درباره دلایل موفق نبودن ایران در بازار روسیه تصریح کرد: کوچک بودن شرکت‌های صادراتی، ضعف بسته بندی و سیستم حمل و نقل و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات از جمله مشکلات حضور اقتصادی ما در روسیه است.وی گفت: با توجه به اینکه همیشه اقتصاد در خدمت سیاست بوده، عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات بخش خصوصی در وزارت امورخارجه وجود نداشته است.